Silničáři zpevnili most u Jihlavy, i kvůli plánovanému rozšíření elektrárny

  • 0
Silničáři speciálními ocelovými rozpěrami zvýšili nosnost mostku na silnici I/38 u Jihlavy - Antonínova Dolu. Ze stávajících 523 ji posunuli na 900 tun. A to proto, aby tudy za pár let mohl projet nadměrný náklad. Počítá se s tím, že právě tudy by mířily komponenty od přístavů na Labi do dukovanské jaderné elektrárny.

Zpevnění mostu bude moci samozřejmě využít i běžnější doprava. „Podle posledního sčítání po tomto mostě projede denně až třináct tisíc aut, včetně nákladní dopravy. V jeho blízkosti se také nachází řada firem zaměřených na průmysl a logistiku. Úpravy nosnosti mostu si navíc vyžádala plánovaná výstavba dalšího z bloků jaderné elektrárny v Dukovanech,“ potvrdil Jiří Veselý, mluvčí jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Konstrukce pod mostem nebude sloužit podle něj ani tak k tomu, aby se most nepropadl, jako spíš aby se neposunul. „Nadrozměrná souprava po trase pojede velmi, velmi pomalu,“ řekl Veselý.

Pro úplnost je třeba dodat, že v místě mostku silničáři také vyčistili koryto Pstružného potoka, který zde pod silnicí I/38 protéká. U přemostění rovněž vzniká nový připojovací pruh, který bude sloužit k najíždění vozidel z blízkého logistického areálu soukromé firmy. Práce na mostku by měly být ukončeny do konce července.

Zpevnění mostku patří mezi soubor trvalých či dočasných opatření na předpokládané trase nadměrného nákladu pro Dukovany z přístavu ve středočeském Týnci nad Labem po silnici přes Kolín a Golčův Jeníkov do oblasti Kraje Vysočina.

U dočasných opatření je zatím otazník

Částečným otazníkem jsou však ona dočasná opatření. „Dočasnými opatřeními jsou například podpěry mostů nebo zdokonalení a rozšiřování zatáček. Krizovými místy mohou být nepříjemná stoupání. Jejich analýzu jsme již zadali, ale dosud ji nemáme vypracovanou,“ pověděl náměstek hejtmana kraje pro oblast dopravy Miroslav Houška.

Již nyní je však jasné, že mezi dočasná opatření bude zahrnuto například odstranění silničního nadjezdu nad silnicí I/38 ve Skuhrově na Havlíčkobrodsku během přepravy nákladu. „Dále se jedná o podepření a vyztužení mostů v Heleníně či rozšíření nájezdu, respektive sjezdu na dálnici D1 u Velkého Beranova,“ informoval náměstek Houška.

Trasa nadměrného nákladu byla určena vládním výborem už před deseti lety a kalkulovala s odhadem váhy a rozměrů nadměrného nákladu nutného pro stavbu dalšího jaderného zdroje energie.

Nadrozměrný náklad by měl jet od Havlíčkova Brodu na Jihlavu, ale ještě před Jihlavou najet na dálnici D1 směrem na Brno. Na sjezdu Velký Beranov náklad sjede a dojede k budoucí okružní křižovatce u Jihlavy – Helenína. Ta by měla být v provozu i s celou východní částí jihovýchodního obchvatu Jihlavy od roku 2026. Po tomto novém úseku jihlavského obchvatu náklad dojede na křižovatku pod vrchem Kolíbl, kde najede na silnici II/405, tedy výpadovku z Jihlavy na Třebíč.

Nejnáročnější stavbou bude obchvat Třebíče

Po této silnici dojede do Brtnice, kterou obkrouží po budoucím obchvatu, stejně jako poté Zašovice, Okříšky a Třebíč. Z Třebíče se vydá na Dukovany, přičemž i tam by měl využít nově budované silnice Hrotovice – Dukovany. Také Slavětice náklad objede po budoucím obchvatu.

Takřka čtyřkilometrový obchvat Brtnice by se měl stavět v letech 2024 až 2026, na stavbu je již vydáno stavební povolení.

Obchvat Zašovic by se měl stavět v letech 2025 až 2026, i zde je vydáno pravomocné stavební povolení.

Náročná stavba obchvatu Okříšek se dvěma mosty a délkou 6,6 kilometru je naplánována na roky 2025 až 2027. Na tuto stavbu bylo prozatím vydáno územní rozhodnutí. Tříkilometrový obchvat Slavětic s jedním mostem má už vydáno stavební povolení a stavět by se měl v letech 2025 až 2027.

Nejnáročnější stavbou bude sedmikilometrový obchvat Třebíče, který by měl stát asi tři miliardy korun a stavět se bude teoreticky v letech 2026 až 2029. Obsahovat má řadu mostů a mimoúrovňových křižovatek. Jeho součástí má být i devět metrů vysoký tunel.

Mostek se nachází na silnici I/38 mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou.

Mostek se nachází na silnici I/38 mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz