RECENZE: Logická hra Viewfinder dosahuje geniality Portalu
Viewfinder
Platforma: PC, PlayStation 5
Výrobce:
Sad Owl Studios
- Stylová grafika
- Poutavý příběh
- Originální herní mechaniky
- Můžete pohladit kocoura
- Nic pro příznivce opravdu obtížných hádanek
- Nepovinných úrovní by mohlo být víc
Viewfinder | foto: Bonusweb.cz
Možná jste se už někdy přistihli, jak brouzdáte fotkami z uplynulé dovolené a zasněně přemítáte nad tím, jak byste se na dané místo rádi vrátili. Kdyby tak jen šlo natáhnout ruku s fotografií před sebe a vstoupit do ní. V reálu to bohužel nejde, ale přesně tak funguje hra Viewfinder. Nejde však o pouhé cestování prostorem, nýbrž řešení logických hádanek.
Při prvním pohledu na tuto hru od Sad Owl Studios jsem si nejprve vybavil The Witness z roku 2016. Podobná sytá paleta barev, spousta hádanek a manipulace s prostředím okolo vás. Fakticky však má blíže titulům, jako je Superliminal nebo třeba již zmíněný Portal. Stejně jako u těchto her musíte i ve Viewfinderu vymýšlet nekonvenční řešení problémů, které před vás hra postaví.
Hra je primárně o sbírání či pořizování fotografií, které pak můžete umístit do prostoru před sebe. To, co je zachyceno na „2D“ fotografii, se následně převede do trojrozměrného prostoru. Začnete od řešení základních hádanek, kde chybí kus mostu a vy musíte vyfotit kousek země a umístit fotku do prázdného místa. Ke konci však budete obracet svět na fotografiích vzhůru nohama, teleportovat se pomocí selfie fotek nebo fotografie používat jako nástroj destrukce.
Co Viewfinder opravdu perfektně zvládl, je udržování celé herní formulky svěží. Není to totiž o tom, že vám v první úrovni vrazí do ruky foťák a až do konce hry budete dělat to samé. Právě naopak. Foťák dostanete až po nějaké době a hra se nebude bát vám ho v mnoha úrovních zase z ruky vzít. Někde si budete muset vystačit s předem danými fotkami, jinde zase budete muset využít fotoaparát na stativu.
Stejně tak herní mechaniky se neustále mění a hra opravdu nikdy nezačne být repetitivní. Občas mne až překvapilo, jak kreativní hra dokáže být s nástroji k řešení levelů, jen aby je o chvíli později vyměnila za úplně jiné typy. Budete tak sbírat baterie k napájení přístupových bodů do dalšího levelu, procházet dveřmi (vlastně takovými portály) s fotografickými filtry, propojovat potrubí s vedením energie a podobně.
Každá logická hra má určitou křivku obtížnosti, ovšem Viewfinder možná trošku doplatil na svou rozmanitou škálu herních mechanik. Opravdové hlavolamy najdete především v nepovinných úrovních, kterých není tolik. Při průchodu hlavními misemi jsem se na chvíli zasekl asi jen dvakrát, a to si o sobě myslím, že moje nadání na logické hry není moc velké.
Viewfinder však místy ani není tolik o namáhání mozkovny, jako spíše o užívání si estetiky herního světa a následování příběhu. Ten může sice zprvu působit hodně zmateně, ale dejte mu chvíli a kousky skládanky do sebe začnou zapadat. Ve výsledku mám vlastně pocit, že mě příběh táhl kupředu stejně jako touha vidět to, co ještě autoři hry všechno zvládli vymyslet s herními mechanikami.
Pochvalu za skvělé zpracování si zaslouží kocour Cait, což je váš hlavní společník ve hře. Nápadně připomíná postavu Šklíby z Alenky v říši divů a jeho roli nechci kvůli vyzrazení klíčových aspektů příběhu moc přibližovat. Hodně se o herním světě také dozvídáte z audio záznamů a různě rozmístěných krátkých poznámek na útržcích papíru.
Hra je celkem rozdělena na pět sekcí, přičemž každá sekce má trochu odlišný vizuální styl a sleduje vlastní dějovou linku. V každé sekci najdete určitý počet povinných a nepovinných levelů, který se může docela hodně lišit: některé sekce jsou plné obojího, jiné mají pouze příběhové části a projedete jimi celkem rychle.
Ve hře mimo jiné sbíráte různé bonusové obrázky, které slouží většinou jen pro pobavení. Prohlédnout si tak po umístění do prostoru můžete třeba 3D tamagočiho, čárový kód, okno počítačového programu s malováním a spoustu dalších. Každá herní sekce má v sobě rovněž umístěné skryté předměty.
Viewfinder jsem hrál na PlayStationu 5, a co se výkonu a grafiky hry týče, není co vytknout. Hra se hýbala svižně, na žádné bugy jsem nenarazil. A pokud byste se přece jen na něčem zasekli, ať už vinou vaší nebo hry, jde vždy vrátit čas do specifických bodů (pořízení a umístění fotografie) a vrhnout se na problém znovu.
Hru jsem měl dohranou za šest hodin, což je vlastně docela dost. Jde o údaj z interního počítadla PlayStationu, pocitově mi však přišlo, že jsem ji měl hotovou rychleji. Čas s ní jsem si opravdu užil a po dohrání mě vlastně opravdu mrzelo, že už je po všem. Na Viewfinder každopádně jen tak nezapomenu, byl to parádní zážitek srovnatelný s mistry oboru, jako je třeba Portal.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 9 čtenářů
Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují
Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...
Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry
Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy
Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...
Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin
Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Příznivce Half-Lifu to nepotěší. Unikly informace o nové hře od Valve
Čerstvý únik informací nám dává jasnější představu ohledně nové hry od legendy mezi herními studii...
Česká realistická akce Gray Zone Warfare se hraje skvěle, optimalizace vázne
Ambiciózní český projekt vstoupil do předběžného přístupu na Steamu. Trhá rekordy, ale je to...
Letošní díl Call of Duty bude návratem série Black Ops
Ani letos hráči nepřijdou o další díl střílečky Call of Duty. Po restartované trilogii Modern...
Střílečka XDefiant nalákala tři hodiny po spuštění přes milion hráčů
Ačkoli to s free 2 play střílečkou XDefiant od Ubisoftu vypadalo v posledních měsících všelijak,...
Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma
Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...
Prodej, Chata, UP 60 m2 - Petrov u Kunštátu na pozemku 3005 m2
Petrov, okres Blansko
2 900 000 Kč