Bloková výjimka pro opravy a servis motorových vozidel je v platnosti od roku 2010. Díky ní motoristé mohli nechat opravovat své vozy i v neautorizovaných servisech, aniž přicházeli o záruku. Za předpokladu, že servis při opravě dodrží postupy stanovené automobilkou a použije náhradní díly odpovídající kvality.
„Bloková výjimka zároveň zakotvuje právo nezávislých servisů na plnohodnotný přístup k potřebným technologickým údajům a informacím spojeným s opravami a údržbou daného modelu. Celkově tak toto nařízení výrazně zlepšilo postavení neautorizovaných servisů na trhu a přispělo k vytvoření zdravého konkurenčního prostředí,“ uvedl jednatel společnosti Quick Stop Car Marek Zukal.
Do servisu kamkoli. Nezávislí opraváři uhájili blokovou výjimku |
Podle ředitele srovnávače autoservisů GetFix Stanislava Tomana výjimka v uplynulých letech umožnila motoristům ušetřit při opravách jejich vozů 20 až 30 procent ceny při srovnatelné kvalitě použitých dílů. „Zcela určitě pomohla větší konkurenci a zkvalitnění služeb na trhu,“ podotkl.
Revidované nařízení Evropské komise má zajistit, aby provozovatelé trhu s náhradními díly, včetně autoservisů, měli i nadále přístup k nezbytným údajům, které jsou stěžejní pro opravy a údržbu. Má je také chránit před praxí, kdy výrobci navrhují řešení, která svou specifičností vylučují nezávislé autoservisy z tržní soutěže.
Za opravy auta platíme často zbytečně moc, dobrý servis má předvídat |
„Autorizovaní i nezávislí odborníci by měli mít přístup k těmto údajům za stejných podmínek. Stávající zásady pro poskytování technických informací a nástrojů nezbytných pro opravy a údržby byly rozšířeny tak, aby zahrnovaly údaje generované vozidlem. Tato revize zároveň zakazuje dohody mezi společnostmi, které omezují hospodářskou soutěž. Přesto existuje výjimka. Tyto dohody mohou být prohlášeny za slučitelné s jednotným trhem za předpokladu, že přispívají ke zlepšení výroby nebo distribuce zboží, případně pokud vedou k podpoře technického či hospodářského pokroku. Zároveň ale musejí spotřebitelům umožňovat spravedlivý podíl na výsledných výhodách. To vše za předpokladu, že nebude nijak omezována konkurence,“ dodal europoslanec Ondřej Kovařík (ANO).
Jak udržet auto funkční, i když dlouho stojí? Nestačí dotankovat plnou |