Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo má správné ceny? Automobilky odhadují desetkrát vyšší náklady za Euro 7

aktualizováno  9:50
Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Evropská komise (EK).

Po skandálu Dieselgate byla v rámci normy Euro 6d-Temp zavedena povinnost testu emisí na silnici známý jako RDE (Real Driving Emissions). | foto: Škoda Auto

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že podle studie poradenské společnosti Frontier Economics přímé náklady na splnění požadavků normy Euro 7 u benzinových osobních vozů a dodávek, včetně nákladů na schválení typu, investice a vybavení, dosáhnou 1 862 eur (44 100 Kč) na vozidlo. EK je odhaduje na 184 eur na vozidlo.

U autobusů a nákladních aut budou podle studie náklady činit v průměru 11 707 eur na vozidlo. Komise odhaduje tyto náklady pouze na 2 765 eur. Sdružení ACEA rovněž upozorňuje, že růst cen pro firmy a spotřebitele, kteří budou tato vozidla nakupovat, bude ještě vyšší.

Euro 7 je naprostá hloupost, říká šéf Iveca. Elektřina není řešení

„Evropský automobilový průmysl je odhodlán i nadále snižovat emise,“ uvedla ředitelka sdružení ACEA Sigrid de Vriesová. „Návrh normy Euro 7 ale jednoduše není tou správnou cestou, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký environmentální dopad při extrémně vysokých nákladech,“ dodala.

Evropské automobilky proti normě Euro 7 bojují. Tvrdí, že je příliš nákladná a zbytečná, protože průmysl vydává desítky miliard eur na elektromobily s nulovými emisemi. Vynaložené peníze na novou normu by také mohly automobilkám chybět při přechodu na výrobu elektromobilů.

„Tyto odhady zahrnují pouze přímé výrobní náklady, především na zařízení a investice. Je důležité poznamenat, že tyto dodatečné náklady neodpovídají pořizovacím cenám, ale naopak ještě víc zvyšují ceny pro koncové uživatele. Nárůst cen by proto byl pravděpodobně vyšší než čísla uvedená ve studii,“ upozorňuje magazín Autoweek.

„Díky současným pravidlům Euro 6/VI má EU nejkomplexnější a nejpřísnější normy pro emise znečišťujících látek (např. NOX a pevných částic) na světě. Emise výfukových plynů jsou již nyní díky nejmodernějším technologiím vozidel na sotva měřitelné úrovni,“ připomíná Autoweek.

Evropská komise však tvrdí, že nová norma je nutná, aby se snížily škodlivé emise a zabránilo opakování emisního skandálu společnosti Volkswagen z roku 2015. Euro 7 má začít platit v polovině roku 2025 pro osobní automobily a v polovině roku 2027 pro nákladní automobily a autobusy.

Euro 7 ostře odmítá osm zemí EU. S Českem souhlasí velcí a malí hráči

V pondělí osm zemí EU zaslalo do Bruselu dokument, ve kterém Euro 7 silně kritizují a označují připravovaná pravidla za nerealistická. Dokument podepsaly Francie, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Pokud by se všechny tyto země při hlasování o nové normě postavily proti, neprošla by.

Autoweek upozorňuje, že kromě přímých nákladů vyvolá návrh Euro 7 i náklady nepřímé, například vyšší spotřebu paliva. „Za dobu životnosti vozidla by se tak mohly náklady na palivo zvýšit o 3,5 % - což představuje dodatečných 20 000 eur (475 000 Kč) u dálkových nákladních vozidel a 650 eur (15 500 Kč) u osobních a dodávkových automobilů.“

„Tyto nepřímé náklady, které Komise ve svém posouzení dopadů opomíjí, doplňují přímé náklady. Zvýšily by celkové náklady na vlastnictví vozidla, což by v době vysoké inflace a rostoucích cen energií znamenalo další finanční tlak na spotřebitele a podniky,“ dodává magazín Quattroruote.

17. června 2022

„Návrh Euro 7 by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí za extrémně vysoké náklady,“ cituje generální ředitelku ACEA Sigrid de Vriesovou magazín Quattroruote. „Velkých přínosů pro životní prostředí a zdraví bude dosaženo přechodem na elektrifikaci a zároveň výměnou starších vozidel na silnicích EU za modely Euro 6/VI.“

Magazín Autoweek připomíná nedávné studie, které ukázaly, že nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích EU nejnovějšími vozidly Euro 6/VI - spolu s elektrifikací nových vozidel - by do roku 2035 (ve srovnání s rokem 2020) přineslo snížení emisí NOX v silniční dopravě o 80 %. „Ve stejném období by nejpřísnější scénáře Euro 7 (tj. nulové limity pro NOX a částice) snížily emise NOX v silniční dopravě o další 4 % u osobních automobilů a dodávek a o 2 % u nákladních vozidel ve srovnání s normami Euro 6/VI,“ uvádí.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...