Samoobslužné nonstop prodejny získávají na popularitě. S myšlenkou bezobslužného obchodu, který by zákazníkům nabízel svůj sortiment 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, přišla v Česku ve větším měřítku skupina Coop, která na začátku roku ve středočeském Berouně otevřela již svoji pátou automatickou prodejnu.
Vstup do prodejny je mimo klasickou otevírací dobu, kdy funguje jako běžný obchod, podmíněný stažením mobilní aplikace a ověřenou bankovní identitou. V Ústí nad Orlicí, kde třetí prodejnu tohoto typu otevřeli loni na podzim, si mobilní aplikaci nutnou ke vstupu do prodejny stáhlo už kolem 1 500 lidí.
Tu měl i muž, který si však před vstupem do prodejny nezkontroloval, jestli má dostatečně nabitý mobil. Dovnitř prošel s pomocí QR kódu, který mu vygenerovala aplikace v chytrém telefonu. Na samoobslužné pokladně stihl nákup ještě zaplatit, ovšem ve chvíli, kdy měl namířeno ke dveřím, se mu mobil vypnul. V tu chvíli nastal problém, protože stejně jako u vstupu je v automatických prodejnách nutné mobilní telefon přiložit ke čtečce i při odchodu.
„Pán v tu chvíli zazmatkoval a nenapadlo ho nic jiného, než že si prodejnu otevře nouzovým tlačítkem, které musí být z bezpečnostních důvodů na každé prodejně. Dveře se mu sice otevřely, ale venku zjistil, že se za ním nezavřely. Zákazník se však zachoval zodpovědně, protože si byl vědom, že jeho osobní údaje máme v prodejně načteny. Protože bydlel nedaleko, rychle běžel domů pro nabíječku a do příjezdu vedoucí prodejny a technika, který dveře odblokoval, obchod hlídal, aby ho někdo nevykradl,“ pochválil ředitel družstva COOP Konzum Ústí nad Orlicí Miloslav Hlavsa zákazníka.
V podobných případech stačí podle Hlavsy chvíli počkat, dohledové centrum začne se zákazníkem případné technické problémy řešit. „Služba dokáže otevřít dveře i na dálku. Tady nervy pracovaly rychleji než rozum,“ usmál se Hlavsa.
Mimo tento případ neřešili v prodejně v Ústí žádný vážnější incident. Nonstop obchod nesvádí ani ke krádežím. Zákazníci jsou si totiž vědomi, že u vchodu předali obchodníkovi své osobní údaje, navíc obchod je prošpikován 21 bezpečnostními kamerami.
„Noční provoz prodejny se na celkovém procentu tržeb podílí zhruba z deseti procent. Zákazníci obchod nejčastěji navštěvují mezi šestou a sedmou hodinou večer, ale nárazově lidé chodí třeba o půl jedné v noci. Ze statistik víme, že lidé mimo klasickou otevírací dobu nakupují méně základní potraviny, daleko více vidíme v nákupním košíku podíl nealko a alko nápojů či pochutiny. Zájem je i o rychlá jídla určená hned ke konzumaci,“ dodal ředitel orlickoústeckého Konzumu.