Vítězný návrh Maxima Velčovského a edit! architects stanice metra linky B...

Vítězný návrh Maxima Velčovského a edit! architects stanice metra linky B Českomoravská (17. dubna 2023) | foto: Maxim Velčovský a edit! architects

Kachlíky ve stanici metra Českomoravská nahradí sklo, navrhl jej Velčovský

  • 16
Pražský dopravní podnik (DPP) zveřejnil vítězný návrh nové podoby stanice metra Českomoravská. V rámci plánované rekonstrukce nahradí původní keramické obklady skleněné desky se speciálním „bublinkovým“ rastrem. Českomoravská tak má navázat na výtvarnou tradici pražského metra.

Vítězi soutěže na graficko-výtvarné řešení interiéru stanice linky B Českomoravská se stali edit! architects a designér Maxim Velčovský.

Ruch, cestování a pohyb ztvárňuje skleněný rastr. Mezi dvěma skly zachytil vzduch, který proudí celým systémem metra a představuje neviditelnou i neoddělitelnou součástí podzemního systému cestování.

Umělec Maxim Velčovský a jeho loňská instalace na Signal festivalu.

„K redesignu Českomoravské jsme přistoupili v kontextu nových změn celé oblasti a kontextu celé linky B, kde jednotlivé stanice sjednocují určité přístupy, tvary pilířů, struktury a rastry. Snažili jsme se tedy spíše o evoluci než revoluci,“ popsal Velčovský.

Oříšek pro provozovatele

Porota zhodnotila vítězné řešení jako nápadité, minimalistické, pokorné a realizovatelné. Na návrhu ocenila vizuální čistotu, popsala ho jako neokázalý a přitom dostatečně výrazný.

Vzduch mezi skly

„Striktně se soustředí na materiál s jistým důrazem na formálnost, skrz detail a hloubku materiálu a formy však přináší kvalitu a nadčasový efekt umožňující různé asociace,“ sdělil DPP.

„Zároveň je řešení technicky kvalitní vzhledem k následné údržbě a odolnosti proti vandalismu,“ doplnil bývalý náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Stanice Českomoravská je díky svému složitému geologickému kontextu, ke kterému je nutné připočítat agresivní složení spodních vod, nelehký oříšek, a to jak pro provozovatele – tedy i zadavatele soutěže – tak i pro vyzvané umělce a nás jako porotu,“ vysvětlil výtvarník a hudebník Vladimír Brož alias Vladimir 518, který zasedl v porotě soutěže jako člen s poradním právem.

Rekonstrukce smíchovského nádraží má zelenou, stavba začne během jara

Podle něj by porota za jiné situace podpořila odvážnější výtvarné i technologické řešení, popřípadě se přimluvila za rekonstrukci do původního stavu. Vzhledem k vlastnostem stanice se ale nakonec rozhodla pro vítězný návrh, který vnímá jako optimální kompromis.

Sklo jako výtvarný prvek je k vidění v několika stanicích trasy B, například na Karlově náměstí nebo Náměstí Republiky. „Původní řešení v podobě keramického obložení se v průběhu času projevilo jako nevhodné. Keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své dimenze, a přestává tak fungovat nosný systém, který již neumožňuje výměnu obkladu bez jeho poškození,“ uvedl DPP.

Zakázku na zhotovitele vyhlásí letos

Do soutěže, kterou na podzim loňského roku vyhlásil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a organizoval Czechdesign, se přihlásilo 43 týmů. Z nich porota vybrala devět finalistů, které vyzvala k předložení svých výtvarných návrhů. Vítěz soutěže dostal odměnu 150 tisíc korun.

DPP naváže na výsledky soutěže a letos plánuje vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele rekonstrukce stanice Českomoravská.

„Na základě vítězného návrhu projektant ve spolupráci s autorským týmem v příštím roce dopracuje projekt rekonstrukce stanice, my připravíme zadávací dokumentaci a ve druhé polovině příštího roku bychom chtěli vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele samotné stavby,“ sdělil v minulosti člen představenstva a technický ředitel DDP – Metro Marek Kopřiva.