Jde o další z nepřehlédnutelných stavebních akcí v tomto koutě hlavního města. Proměna stanice je rozdělena na několik etap. „Zahrnovat budou snesení části kolejiště a demontáž lávky, která umožňuje přístup do Radlické ulice,“ uvedla k první fázi Nela Friebová, mluvčí Správy železnic.
Odstranění ocelové lávky nad stanicí je v plánu letos na podzim. Do doby otevření nové spojnice za čtyři roky, která zkracuje cestu mezi Radlickou a Nádražní ulicí o přibližně čtvrt hodiny, dojde k posílení spojů MHD.
Smíchovské nádraží se promění, Správa železnic už získala stavební povolení |
Stavbaři dále provedou demontáž trakčního vedení, přeloží kabely napájecího vedení z trafostanice a upraví veřejné osvětlení. V místě přerušené staniční koleje číslo 6 dělníci vybudují provizorní místo nástupu. Na jaře zmizí i Severní nástupiště, které ustoupí nové výstavbě. Současně stavební čety odstraní stávající dopravní kancelář v místě pod lávkou pro pěší.
Snesení části kolejiště ve stanici se odrazí v prodloužení jízdy vlaků ve směru na Žvahov. „K dalšímu omezení pro cestující během této etapy prací nedojde,“ shrnuje SŽ. Tím však výstavba v této lokalitě podle inženýrů nekončí.
Nádraží i terminál
„Zmiňované práce představují první část rekonstrukce. Tendr na navazující etapu, která bude zahrnovat hlavní objem stavebních prací, plánuje SŽ vyhlásit už v příštím měsíci. Samotné práce by měly podle předpokladu odstartovat na začátku příštího roku,“ vysvětlila Nela Friebová. Odhadované náklady na celou stavbu jsou 4,1 miliardy korun.
Průběh proměny smíchovské stanice
|
Smíchovské nádraží se má stát v budoucnu součástí nového dopravního terminálu zprovozněného v roce 2026. Komplex kromě železniční zastávky zahrne také stanice metra a tramvají, městských a příměstských i dálkových autobusů. Vznikne také velkokapacitní záchytné parkoviště P+R.
V rámci projektu se na Smíchově počítá i s rekonstrukcí železničního svršku a spodku, nástupišť, podchodů a technologických provozních souborů a objektů. Navržena je nová konfigurace kolejových rozvětvení na obou koncích stanice, dále přidání nástupiště číslo 4, prodloužení podchodů a přepojení trati ze Smíchova na Hostivice do obvodu osobního nádraží.
Stávající stárnoucí stanice náleží k nejvytíženějším a nejstarším v metropoli. Hlavní vstupní a odbavovací budova pochází z let 1861–62. V polovině 50. let 20. století vznikla podle návrhu architektů Ladislava Žáka a Jana Zázvorky stávající pozdně funkcionalistická budova. V roce 1985 projektanti propojili nádraží s nově budovanou linkou metra B.
Nový staniční komplex se stane jednou z nových dominant Smíchova. Poblíž vyrůstá také nová čtvrť Smíchov City s byty a kancelářemi, které mají pojmout okolo 12 tisíc lidí. „Smíchov City je největší urbanizací v centrální Praze od doby výstavby Vinohrad,“ uvedl developer Luděk Sekyra.
Miliardy do kolejí
Mimořádný objem financí směřuje letos do železnice v metropoli i v celé České republice. „Jenom na investiční činnost by mohlo postupně směřovat až 48,5 miliardy korun,“ uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ.
Na trati ze Smíchova na Beroun se letos obnovy dočkala již stanice v Radotíně. Cestující zde nyní mohou využívat tři nástupiště. V závěru roku lze očekávat podle železničářů také otevření zdejší nádražní budovy. Půjde o jednopodlažní objekt s halou pro cestující, pokladnami, veřejnými toaletami a doplňkovými komerčními prostory.
Smíchovské severní nástupiště končí, ustoupí bytům. Cesta vlakem se protáhne |
SŽ pokračuje též v přípravě novostavby trati Smíchov–Beroun. Nedávno SŽ vyhlásila výběrové řízení na zhotovení inženýrského a geologického průzkumu Berounského tunelu.
Staví se také na druhém konci širšího centra, mezi Bubny a Výstavištěm na spojnici z Masarykova nádraží na Letiště Václava Havla. „Trať a nová nádraží Bubny a Výstaviště kompletně změní celý stávající prostor,“ představil stavbu Aleš Gothard, ředitel společnosti Metrostav TBR.