Kancelář prezidenta republiky (KPR) je mezi vrcholnými orgány státu jedinečná. Není ústředním orgánem státní správy a její zaměstnanci z toho důvodu nepodléhají zákonu o státní službě.
KPR má tudíž značně flexibilní strukturu a ze všech státních institucí je nejvíce vázána na jednu konkrétní osobu – prezidenta republiky, jehož potřebám se přizpůsobuje. Její strukturu i personální obsazení lze relativně snadno měnit, a to usnadňuje nástup nového prezidenta do funkce a vytváření týmu jeho spolupracovníků.
Pro každou osobu ve funkci hlavy státu je tedy vytvoření funkčního týmu kolem sebe podmínkou úspěšného zastávání úřadu.
KOMENTÁŘ: Inovace, či zkostnatělost? Jaký bude aparát prezidentské kanceláře |
Handicap politického nováčka
Na samém počátku záleží na tom, odkud a s jakou vlastní kvalifikací a politickými zkušenostmi přichází zvolený prezident do úřadu. Pro začínajícího politika je situace nepochybně obtížnější, než pro osobnosti, které už před tím zastávaly vysoké veřejné funkce a léta se pohybovaly v politice či veřejné správě.
Ty mají jednak výhodu zkušenosti s vrcholovou politikou na domácí i zahraniční úrovni, znají, jak funguje politický systém, parlament, politické strany a samosprávy, setkali se s hlavními problémy země a doby.
Za druhé navíc obvykle mají kolem sebe již časem a delší spoluprací prověřený okruh lidí, kterým mohou důvěřovat a kteří disponují potřebnými znalostmi a zkušenostmi a které mohou přivést s sebou. V takovém případě se tým sestavuje snáze a rychleji.
Pavel složí slib 9. března dvě hodiny po poledni. Zahájí výjezdy do krajů |
Politický nováček má v tomto směru silný handicap. Vše je pro něho nové, postrádá zkušenosti a tým musí tvořit od základu a z lidí, s nimiž nemá dostatečnou pracovní či expertní zkušenost. I z tohoto důvodu jsem přesvědčen, že funkcí hlavy státu by politická kariéra měla končit a nikoliv začínat.
Zásadní při sestavování prezidentského týmu je představa samotné nové hlavy státu o tom, jak chce výkon své funkce pojmout. Je třeba říci, že prostor k tomu je velmi široký.
Tři druhy prezidentů
Jak jsme se mohli přesvědčit v době druhého mandátu Václava Havla nebo Miloše Zemana, kteří po relativně dlouhou dobu ze zdravotních důvodů svůj prezidentský mandát vykonávali velmi omezeně, nebo skoro vůbec, laťku lze nastavit na skutečné minimum a nic dramatického se nestane. V takovém případě mohou být i požadavky na aparát prezidentské kanceláře výrazně omezené.
Druhým extrémem může být aktivistický prezident budující jakési druhé mocenské centrum ve státě konkurující vládě a snažící se zasahovat do praktické politiky v oblastech daleko přesahujících ústavou dané prezidentské kompetence. Přímá volba maximalistické pojetí prezidentské funkce ještě zesílila.
To může vést hlavu státu k ambici svůj úřad rozšiřovat, vytvářet struktury dublující vládní agendy a podobně. V tom případě se stává hlavním limitem personálního bobtnání Hradu rozpočet, který prezidentské kanceláři schvaluje parlament.
Chci změnit atmosféru, říká Pavel. A reforma penzí musí být jasná všem |
Mezi těmito extrémy leží jakási střední cesta, kdy se hlava státu drží svých relativně omezených kompetencí a těžiště svého mandátu nespatřuje v ovlivňování každodenní politiky, ale v péči o tradice naší státnosti, její symboly, o ochranu demokracie a zastupování zájmů naší země ve světě.
Přibližně stočlenný aparát prezidentské kanceláře je mu nepochybně více než dostatečným zázemím pro racionální a přiměřený výkon své funkce.
Personální změny po nástupu
Hovoříme-li o pravděpodobných personálních změnách po nástupu nového prezidenta, potom platí, že obměna se obvykle týká nejbližšího okolí prezidenta – jeho sekretariátu, tiskového mluvčího, vedoucího KPR, většinou ředitelů klíčových politických odborů, poradců a tak dále. Změny se nevyhýbají i vedení bezpečnostních struktur, nejen nejbližších ochránců.
Klíčoví funkcionáři KPR a řada jejich dalších spolupracovníků, kteří přicházejí do styku s utajovanými skutečnostmi, musejí splňovat požadavek bezpečnostního prověření na určitý konkrétní potřebný stupeň. Ti, kteří s utajovanými skutečnostmi do styku nepřicházejí, takovou prověrku nepotřebují, i když pracují v KPR.
Pavlův tým rozšíří politolog Lebeda, specializuje se na volební chování |
Prověření na nejvyšší stupně je dlouhotrvající, značně nákladná činnost, zaměstnávající řadu bezpečnostních úřadů státu, a proto zákon vyžaduje od státních organizací, které o vydání osvědčení žádají, velmi odpovědný a zdůvodněný přístup v této oblasti.
V každém případě je převzetí úřadu a budování nového týmu klíčovou etapou na počátku prezidentování každé nové hlavy státu. Zásadní je především dobré a funkční prolnutí nových lidí, kteří s prezidentem přicházejí, s profesionály, kteří v úřadě již pracují a zajišťují kontinuitu jeho fungování a tzv. institucionální paměť.