Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Těžká váha. Elektromobily drtí parkoviště, nejsou na ně stavěná

Možné komplikace zaváděné elektromobility nesouvisí jen s nedostatečnou infrastrukturou dobíjecích stanic. Britští stavitelé varují, že převážná většina jejich vícepodlažních podzemních parkovišť a garážových domů není navržena na průměrnou vyšší hmotnost automobilů na baterky. Jsou příliš těžké.

Britské stavební normy pro víceúrovňové parkování vznikalo v době, kdy osobní vůz nevážil víc než jednu tunu. | foto: Profimedia.cz

V krátkosti: užívané britské stavební vyhlášky, poplatné pro budování veřejných parkovišť, pocházejí z roku 1976. Z časů, kdy nejpopulárnějším vozem na britských silnicích byl Ford Cortina, a podle ní napočítaný průměr hmotnosti osobního vozidla se pohyboval do limitu jedné tuny. Většina z přibližně 6 000 podzemních garáží i vícepodlažních nadzemních parkovacích domů, které v Británii dnes stojí, tomu stavebními normami odpovídá.

Háček je v tom, že nové modely typicky městských elektromobilů váží víc. Zatímco štíhlá kráska Cortina vážila 960 kilogramů, současný Peugeot e-208 váží tunu a půl. Tesla Model S dokonce přes dvě tuny.

Nic proti tlouštíkům (dnes jim ostatně ani nemůžete říct, že jsou tlustí), nadprůměrně vyšší hmotnost moderních elektromobilů se odvíjí od toho, že jen jejich samotné baterie váží několik set kilogramů. Vnitřní komponenty činí elektromobily velmi těžkými, jejich zátěž je rozložena po celém podvozku, od nápravy k nápravě. Mělo by to vadit?

Podle Britské asociace provozovatelů parkovišť (BPA) ano. Z něčeho, co zprvu vypadá jako snaha hledat „chybu v každém řešení“, se totiž může brzy stát skutečná potíž. Jakmile v jedné takové průměrné nadzemní či podzemní garáži začne parkovat nadpoloviční počet elektromobilů, může být reálný problém skutečně na spadnutí, varuje asociace.

Mohelnice vybudovala na nově vybudovaném autobusovém nádraží podzemní...

Elektromobilita není lehká věc

„Když se podíváte na průměrnou hmotnost vozidel vyjíždějících dnes z automobilek, ta otázka vás prostě napadnout musí,“ říká Chris Whapples, stavební inženýr a člen BPA: „Jsou současné stavební normy skutečně adekvátní? Pokud je vozidlo těžší, než pro jaké bylo parkoviště původně navrženo, bude to mít následky.“

Takové následky nemusí být nutně jako z katastrofického filmu v podobě zhroucení celé stavby. Ale rozhodně povedou k většímu opotřebení, zkrácení životnosti, vyšším nákladům na údržbu parkoviště. Podle BPA není otázkou jestli, ale kdy se to stane. „Proto jsme doporučili, aby se na všech starších parkovištích prováděla kontrola zatížení,“ dodává Whapples.

Obavy BPA přitom nejsou plané. Loni byl totiž každý desátý nový prodaný automobil elektrický, dalších sedm procent bylo hybridních. Ve Velké Británii dnes jezdí odhadem 620 000 aut na elektrický pohon a 440 000 plug-in hybridů. Očekává se, že do konce letošního roku prodeje překonají diesely.

Britská města jedou problému naproti zaváděním nízko a ultranízkoemisních zón v centrech. Těmi si v podstatě garantují, že na jejich parkovištích nad zemí i pod zemí bude převaha těžkých osobních vozů.

Příliš těžké novinky

Trend nárůstu průměrné hmotnosti automobilů přitom není vlastní jen Britům. Nejlehčí přitom zůstává japonský vozový park, který přibral na váze za posledních deset let jen okolo čtyřiceti kilogramů, ale německý už skoro dva metráky a čínský dokonce tři. V praxi to znamená, že průměrná hmotnost japonského osobního vozu dnes činí 1 200, čínského 1 450 a německého 1 460 kilogramů.

Hmotnost „průměrného“ evropského osobního vozu za národními průměry trochu zaostává – dnes činí 1 324 kilogramů. Ale i to je pořád skoro o 30 % více než v 80. letech. Tedy v časech, kdy se v evropských metropolích ve velkém rodily stavební normy pro vícepodlažní nadzemní a podzemní parkoviště.

Své o tom vědí například ve Španělsku, kde mají jedny z nejstarších víceúrovňových garážích na světě a kde hmotnost automobilů už schválené normy pro stavby garáží překonala. Svou zásluhu na tom má i narůstající obliba objemných neelektrických SUV. Paradoxně, nejmenší problém s tím dnes mají ve Státech, jediné zemi světa, kde auta průměrně kilogramy ztrácejí. Jejich garáže, stavěné na rozdíl od těch britských pro těžkotonážní osobní vozy, komplikace se statikou zatím nečekají.

Parkoviště jen pro staré

Britská asociace provozovatelů parkovišť oslovila Institut stavebních inženýrů – státní organizaci, která kritéria a normy pro stavební vyhlášky navrhuje – s žádostí o aktualizaci. Stavební inženýři by na úpravě britských norem měli začít pracovat hned v lednu 2023. I oni v tom prý vidí závažný problém.

Situace kolem vícepodlažních podzemních parkovišť a parkovacích domů, jež nejsou stavěné na zátěž moderních elektromobilů, nemá zrovna lehké řešení. Případná aktualizace stavebních norem totiž ovlivní jen připravované a vznikající projekty garáží. Ty staré si budou žádat zpevnění, posílení konstrukce.

„A to se může pro jejich provozovatele ukázat být neúměrně nákladné,“ doplňuje Whapples. Očekávatelnou reakcí je snížení dostupného počtu parkovacích míst a následné zvýšení ceny za parkování. Anebo omezení vjezdu na parkoviště podle hmotnosti. Může být, že pak Britové s ekologickým elektrovozem místo k parkování ani v nízkoemisní zóně nenaleznou.

Navíc se tu rýsuje, a to nejen v Británii, další potíž. Normovaná nosnost mostních těles, přejezdů a dalších součástí dopravní infrastruktury. Příliš těžké elektromobily tak mohou budoucím generacím vystavit pořádně tučný účet.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...