Závodníci, co konečně předjeli koně
K tomu, aby lidé začali brát automobil vážně, stačilo před skoro 134 roky relativně málo. Dokázat, že předhoní koně. Průkopnické dálkové jízdy pomohly autům prosadit se v Evropě i ve Spojených státech. Prvních sto kilometrů v kuse přitom zvládla žena.
Pionýři automobilismu: kurážná Bertha a závodníci, co konečně předjeli koně |
Neperspektivní benzin porazil elektřinu i nadějnou páru
Benzinu trvalo 20 let, než se stal dominantním palivem a začal pohánět většinu aut. Do té doby nad spalovacími motory vyhrávaly elektromobily a paromobily. Byly rychlejší, tišší, efektivnější a ekologičtější.
Počátky motorismu: neperspektivní benzin porazil elektřinu i nadějnou páru |
Automobily patřily jen boháčům, ale pak přišel Ford
„Chci postavit auto pro masy. Dostatečně velké pro rodinu a dostatečně malé, aby je mohl používat jeden člověk,“ údajně řekl Henry Ford. V roce 1908 otevřel cestu k sériové výrobě aut. Inspiroval se přitom myšlenkami, které okouzlily i Lenina. Masová produkce aut ovládla Ameriku, Evropa ji však odmítala dalších dvacet let.
Milníky motorismu: automobily patřily jen boháčům, ale pak přišel Ford |