Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínský útok vozovou hradbou. Poznejte automobilky, které se hrnou do Evropy

Evropa se stala hlavním cílem čínského exportu zejména elektrických a elektrifikovaných modelů. Je to zatím neuspořádaná směska vzhledově mnohdy velmi podobných aut. Co však způsobuje velmi těžké spaní šéfům evropských automobilek je obří inovační potenciál čínských značek. Kdo všechno se do Evropy hrne?
Část 1/7

Čínský autoprůmysl jede jako dobře promazaný stroj. Zatímco Evropa a USA stagnují, asijská velmoc zvyšuje tempo a je hnací silou na globálním automobilovém trhu. V posledních letech tamní trh prošel zásadní proměnou. Domácí výrobci se emancipovali a po technologické stránce mnohdy začínají zahraniční značky v řadě směrů přerůstat. Je to zejména v oblasti baterií, palubní elektroniky a softwaru.

Inovačnímu potenciálu výrobců z Říše středu, podporovaných domácími institucemi z jejich přímé konkurence již není nikdo schopný čelit. V tomto směru stačí jejich tempu mnohdy již jen prémiové značky z Evropy a USA. A to dosti často s využití čínských technologií a Číny, jakožto své exportní základny. Na starý kontinent směřují vozy západních značek, jako např. BMW iX3, Dacia Spring, DS 9 či Tesly Model 3 a Model Y. Následovat bude nový Smart, nové modely od Mini atd.

Velký čínský úklid

Podíl domácích značek na čínském trhu raketově roste. V září letošního roku již přesáhl 50 %, a vypadá to, že bude nejspíš dále stoupat, zatímco některé dříve úspěšné západní značky naopak vyklízejí pozice a mnohé nejspíš z trhu zcela zmizí, což s velkou pravděpodobností čeká i Škodu Auto. Zatímco před čtyřmi lety mladoboleslavská značka prodala v Číně 341 tisíc aut, letos to bude více než šestkrát méně.

Čína se stala největším trhem s elektrickými vozidly díky značné státní podpoře a napomohli jim v tom i místní výrobci baterií, jako je CATL či BYD. Elektromobily a plug-in hybridy tvoří třetinu čínského trhu a domácí výrobci se na ně stále více zaměřují. Vzhledem k tomu, že poptávka po elektromobilech celosvětově rychle roste, mají čínské automobilky ekonomickou motivaci expandovat. Čínský automobilový a elektromobilní sektor již totiž trpí vážnou nadprodukcí, což vyvíjí tlak na výrobce, aby své vozy vyváželi a dosáhli tak úspor z rozsahu.

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Čínští výrobci elektromobilů se nyní snaží zopakovat domácí úspěch v Evropě, kde ambiciózní zelená agenda tlačí na vytvoření masové elektromobility. Starý kontinent se tak pomalu, ale jistě stává oblíbeným „externím“ automobilovým trhem Číny. Evropské země nyní nabízejí vysoké dotace na nákup elektromobilů.

Kromě Číny má Evropa také nejpokročilejší nabíjecí infrastrukturu. Zdejší zákazníci platí za srovnatelná auta mnohem víc než jinde, což asijským značkám i přes dopravní náklady a zatížení clem přináší zajímavé zhodnocení. Čínské ceny jsou totiž u porovnatelně velkých aut prakticky poloviční. Není tedy divu, že Asijci mají velké oči a hromadně sem směřují.

ANALÝZA: Čínská auta jsou v Česku. Budou to mít těžké, míní experti

Aby si usnadnili vstup na evropské trhy, tak čínští výrobci automobilů zřídili v Evropě vývojová a designérská centra., Díky tomu se mohou lépe připravit na evropské předpisy a přizpůsobit je evropským zákazníkům. Výzkumná a vývojová centra fungují také jako zpětná vazba do Číny.

Cílevědomá strategie nese ovoce

Čína se tak stala i jakýmsi „vysavačem“ zkušených zahraničních matadorů i mladých talentů. Firmy si postavily velké „dream teamy“ plné konstruktérských es, velkých jmen designu i špičkových manažerů. Kromě továren na baterie spřádají plány i na výrobu přímo na starém kontinentu. Například v Itálii čínská obří automobilka FAW Group staví továrnu pro luxusní supersport, který bude exportovat do Číny.

Čína už ve vývoji aut všechny dohnala. Vyzkoušeli jsme MG a funguje skvěle

Čínská vláda se navíc poučila z počátečních exportních neúspěchů na začátku milénia a kromě finanční podpory pomáhá tamním automobilkám i tím, že pro ně vytvořilo podmínky pro testy vozidel podle evropských regulí. V roce 2019 zřídil čínský konstrukční a výzkumný institut CAERI první zkušební zařízení schválené Euro NCAP mimo Evropu. Testovací zařízení v Chongqingu umožňuje čínským výrobcům vyladit svá vozidla před exportem do Evropy, čímž se vyhne katastrofálnímu hodnocení bezpečnosti. A toto řešení nese své plody, o čemž svědčí velmi dobrý výsledek vozů Ora Funky Cat a Wey Coffee 01 v letošní sérii crash-testů Euro NCAP, když získaly pět hvězd.

Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu

Oprávněný strach tradičních hráčů

Zachránit zavedené hráče před čínským tsunami by v Evropě mohla jen protekcionistická opatření. Podobná těm, která prosadil v USA prezident Biden. Zvýhodňují modely vyrobené včetně baterií v USA.

Evropské značky mají nahnáno. Elektromobilita mění pravidla, Čína útočí

K podobnému protekcionismu vyzval na nedávném pařížském autosalonu i generální ředitel koncernu Stellantis Carlos Tavares. Podle něj by Evropská unie měla zavést vyšší než 10% cla na čínská auta dovážená do Evropy. Reakce Číňanů se ovšem bojí německé prémiové značky, které v této asijské zemi masivně investují a mají skvělý odbyt. Kupříkladu Mercedes-Benz v Číně prodává třikrát více aut než v USA a jeho největší akcionář také pochází z Číny. Velké plány s Čínou má i koncern BMW a svou pozici si chce udržet i Volkswagen, který to tam „rozjel“ jako první.

Zápisky z Paříže: Večeře u prezidenta a plán Číny na vyhladovění Evropy

Jako předmostí do Evropy čínští výrobci elektromobilů používají Norsko, protože tam je elektromobilita kvůli masivní státní podpoře nejrozvinutější, když 80 % z nových vozidel tankuje ze zásuvky. Rychle ale Číňané expandují i do Nizozemska, Belgie, Německa, Francie ale i dalších zemí. Zatím jen nesmělé pokusy zaznamenáváme i v České republice, kde asi ten zatím nejvážnější představuje značka MG, původem britská, ale nyní plně v čínských rukou a s výrobou v Číně.

O jaké všechny značky a modely se jedná? A kudy se valí do Evropy? Není výjimkou, že modely nabízené na starém kontinentě mají oproti čínskému trhu jiné názvy.

Moskvič vstane z mrtvých už letos. Základem budou auta z Číny


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Čínské značky chtějí odvetná cla na auta z EU, na jednání bylo i BMW a VW

19. června 2024,  aktualizováno  14:46

Čínští výrobci automobilů vyzvali Peking, aby jako odvetu za rozhodnutí Bruselu omezit vývoz...

Autoškoly mají nové otázky do závěrečných testů, mají zabránit memorování

19. června 2024,  aktualizováno  12:23

Uchazečům o řidičský průkaz u zkoušek od 28. července přibyde 40 nových otázek, 30 statických a...

Omamná vůně nového auta? Chemický koktejl může způsobit zdravotní komplikace

19. června 2024

Léto je tady, a s ním i rozpálené kabiny aut. U těch nových znamená delší pobyt v interiéru...

Krach elektrického snu. Fisker požádal o soudní ochranu před věřiteli

18. června 2024

Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...