Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kromě slepice také nápis. Háček ovšem musí Škodě zůstat

  14:25aktualizováno  17:40
Háček nad S je z globálního hlediska drobnost, ovšem proč této speciality češtiny nevyužít. Z jednoduchého typografického logotypu se stává příběh, který zákazníky zaujme. Nápis teď bude na výsostném místě na kapotě škodovek, kde nahradí tradiční okřídlený šíp, v jazyce škodováků „slepici“.

O to, aby zůstal ve jménu háček, se osobně zasadil Martin Jahn, jediný Čech v představenstvu značky. Tím dal novému znaku automobilky příběh, háček je nově symbolem značky zdůrazňující její češství. Jahn trval na tom, že musí grafici do nového nápisu háček zakomponovat.

V posledních letech si Němci ve vedení značky dávají pozor, aby na veřejnosti vyslovovali jméno automobilky správně, po česku se Š. A když se kroutí, že jim to nejde přes jazyk, že to neumějí? „Ptám se jich, jak tedy vyslovují jméno Porsche,“ komentuje jeden z českých manažerů ve Škodě Auto.

„S novou identitou značky se Škoda přizpůsobuje elektrické budoucnosti a zaujímá jasnou pozici mezi konkurenty. Zároveň se ještě zřetelněji vymezuje od ostatních značek koncernu Volkswagen,“ komentuje Martin Jahn, který má v představenstvu na starosti oblast prodeje a marketingu. „S naší novou firemní identitou posouváme vzhled celé značky na vyšší úroveň. Vyvíjí se nejen naše produktové portfolio, ale také naši zákazníci. A my to vnímáme jako ideální příležitost, jak značku přizpůsobit desetiletí transformace a upravit její vzhled potřebám a očekáváním zákazníků. Naše nová korporátní identita podtrhuje moderní a osobitý design a jasně ukazuje náš přístup, který je v první řadě digitální.“

Škoda tedy bude přecházet na novou vizuální identitu se dvěma znaky. Jeden, na který je publikum zvyklé – kulaté logo okřídleného šípu, kterému tradičně říkají škodováci „slepice“.

Kulaté logo zůstává

Tradiční kulatý znak, který značka letos definitivně odkoupila od Strojírenské firmy Škoda Group (ze skupiny PPF), bude tedy automobilka používat i nadále, ovšem mnohem méně. Nové logo okřídleného šípu je nově prezentováno bez plastické 3D grafiky. „Škoda Auto tak reaguje na rostoucí přesun marketingových a komunikačních aktivit z tisku na internet. Jednodušší dvourozměrné logo je mnohem působivější zejména na mobilních zařízeních a lze jej také flexibilněji integrovat do různých formátů,“ vysvětluje Vítězslav Kodym ze Škody Auto, podle kterého je to nejradikálnější změna firemní identity za posledních 30 let.

Líbí se vám nová vizuální identita značky Škoda?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 8. září 2022. Anketa je uzavřena.

Více se ovšem bude uplatňovat stylizovaný nápis (logotyp) Škoda, ten bude také dominovat přímo na vozech. Na kapotě se usadí na výsostné místo nad masku. Nebude to poprvé, jednoduchý nápis naposledy vozily na přídi Škody řady 742 v osmdesátých letech.

„Pro lepší viditelnost na digitálních komunikačních kanálech bude použito nové firemní logo. Slovní nápis ŠKODA bude ve srovnání s logem používán mnohem častěji. Nová identita značky bude nejprve představena v informačních a komunikačních materiálech a poté bude součástí i budoucích modelů.“ Podle Kodyma z průzkumů vyplynulo, že právě typografické logo je vhodnější z pohledu rozpoznatelnosti a identifikace.

„Nová stylizace využívá zcela jinou typografii, která pracuje se symetrií a kombinací oblých tvarů s hranami. Podle očekávání představovala největší výzvu integrace háčku, který reprezentuje důležitou součást českého historického dědictví značky ŠKODA. Háček nad písmenem S je nyní integrován do prvního písmene,“ upřesňuje Kodym.

V háčku není háček

„Příklon automobilky k používání slovního názvu je už patrný na posledních modelech nebo faceliftech, takže se taková změna dala očekávat. Font je konzervativní a zároveň moderní,“ komentuje Ludmila Navrátilová, vedoucí Centra marketingu, Newton University. „Je zřetelná inspirace jinými značkami a příklon k trendu zjednodušení, který je ale ve světě patrný už deset let. Z celého konceptu je vidět důraz na dynamičnost a snaha jít s trendy elektromobility a čistoty.“

Nová sedmimístná elektrická škoda v plné parádě. Místo znaku má nápis

Podle Ludmily Navrátilové je to krok, který odpovídá ambicím, které značka s představením nového loga vyhlásila. „Český zákazník to může vnímat úkorně, ale realita je taková, že český trh se svojí nostalgií je čistě pragmaticky pro značku zanedbatelný. Škoda Auto není první česká značka, která háček opustila. To stejné udělala i jednoznačně nejznámější globální značka českého původu Baťa. I ta se na zahraničních trzích prodávala a dodnes prodává jako Bata. U nového skriptu je naopak pozitivní, že tam přece jen ten náznak háčku zůstal. Kdo nechápe jeho kontext, tak určitě nebude pohoršený. U fanoušků a znalců je to naopak sympatické přihlášení k odkazu, historii a zemi původu.“

„Celkově Škoda Auto v novém designu těží ze své dávné sázky na zelenou barvu, alespoň v našem kulturním prostředí, kde tato barva reprezentuje inteligenci, růst, svěžest, vnímavost, důvtip… To do kontextu dnešních změn v automobilovém průmyslu dokonale zapadá,“ komentuje odbornice na marketing Ludmila Navrátilová.

„Velkou změnou prošla také firemní identita. Škoda Auto bude používat dva různé odstíny zelené: smaragdovou a elektrickou zelenou, které symbolizují ekologii, udržitelnost a elektromobilitu,“ dodává Kodym.

„Na vývoji nové firemní identity se pod vedením marketingového oddělení podíleli zaměstnanci napříč celou společností. Kromě toho se 2 200 respondentů ze šesti klíčových trhů – České republiky, Německa, Itálie, Norska, Indie a Izraele – vyjádřilo k vybraným návrhům z celkem 165 verzí loga, aby společně definovali jeho budoucí podobu,“ upřesňuje mluvčí automobilky.

Nová firemní identita bude postupně zaváděna na všech platformách – nejprve v informačních a komunikačních materiálech a od roku 2024 se začne objevovat také na nově uváděných modelech. Nový design se promítne i do infotainmentu a dalších prvků vozů značky. Součástí modernizace budou také designové úpravy provozoven autorizovaných partnerů.

Indián nebo slepice?

Fúzí mladoboleslavské automobilky L&K s plzeňským koncernem Škoda v roce 1925 přejala firma i logo se slavným okřídleným šípem. Za autora nápadu je považován tehdejší obchodní ředitel Škody Plzeň Tomáš Maglič. Inspirací byl obrázek hlavy indiána s čelenkou, který prý zdobil kancelář vedení plzeňského podniku. Přesné vysvětlení okolností vzniku slavného loga a identita autora ovšem zůstávají dodnes záhadou.

Za pětadevadesát let upravovala česká automobilka logo několikrát, i když základní koncept zůstával zachován. K poslední výraznější změně došlo před jedenácti lety a naposledy se emblém Škody modernizoval před šesti roky.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...