Hliněný model ve skutečné velikosti ukazuje elektromobil, který má Škoda přetavit v sériový model do roku 2026. Jen krátce po světové premiéře si ho mohou dopodrobna prohlédnout návštěvníci muzea značky. Jde o hliněný model, ukazuje tedy kompletně exteriér, sedmimístnou kabinu ovšem nemá. Okna jsou začerněná.
Výsledek práce týmu šéfdesignéra Škody Olivera Stefaniho není jen ochutnávkou toho, jak bude v základních rysech vyhlížet nový elektrický model značky, ale též slabikářem nového designového jazyka značky.
Nový šéf Škody začíná velkým třeskem. První rozhovor dal iDNES.cz |
„Jedná se o skutečný milník éry elektromobility a digitalizace. Poprvé dává konkrétně nahlédnout do světa nového designového jazyka značky Škoda nazvaného Modern Solid. Tím je vystiženo nezaměnitelné spojení robustního vzhledu, funkčnosti a autentičnosti,“ komentuje Ondřej Láník ze Škody Auto. „Tým Olivera Stefaniho vylepšil osvědčené přednosti stávajícího designového jazyka a zároveň se odvážně vydal na novou cestu. Minimalistický design navozující pocit bezpečí a vyzařující sílu se podařilo účelně skloubit s důrazem na vynikající aerodynamické vlastnosti.“
I na hliněném modelu jsou dobře patrná specifická řešení jako nová příď s maskou „Tech-Deck Face“ odkazující na displeje tabletů a telefonů. Do kabiny nastupuje sedm cestujících od sebe otevíranými dveřmi. Ondřej Láník upozorňuje na mírně se svažující střechu, trojúhelníkové D sloupky karoserie nebo třeba výrazně čtvercové lemy podběhů kol.
Na čistém papíře
Vision 7S má být pro značku přelomovou studií. Přináší nový designový jazyk i funkční prvky. Nový designový jazyk, který studie pomáhá definovat, se projevuje v exteriéru i interiéru vozu, v použitých materiálech i ovládacích prvcích. Vůz zároveň klade velký důraz na aerodynamiku a v interiéru používá udržitelné materiály.
Studie vznikala v podstatě na čistém listu papíru. Základem je platforma MEB s baterií o kapacitě 89 kWh, jinak ovšem celý tým designérů dostal volný prostor ke kreativitě. „Pro mě to byla práce stylem Stop. Reset. Start. Svoboda a důvěra, které se nám dostalo, nám umožnily ještě víc rozvinout kreativitu,“ vysvětluje Peregrina Maquieira Iglesia z týmu barev a materiálu.
Práce na studii trvaly přibližně jeden a půl roku. Finišovalo se samozřejmě hlavně v posledních měsících. „Na Vision 7S jsme pracovali v průběhu řady lockdownů po celém světě a získat včas materiály, které by podpořily naši vizi, nebylo vždy jednoduché. Jako tým nás to stmelilo, museli jsme víc komunikovat a hledat záložní řešení,“ vzpomíná Kateřina Vránová z oddělení barev a materiálů.
„Ustupujeme od chromu a volíme udržitelnější materiály, přitom neztrácíme ze zřetele to, že jsme rodinnou značkou,“ vysvětluje změnu její kolegyně Maria Carola Kertzscher. A upozorňuje na poprvé u Škody použitou matnou barvu karoserie.
Nová sedmimístná elektrická škoda v plné parádě. Místo znaku má nápis |
„Neobvyklé je například využití recyklovaných pneumatik na tak velkých částech interiéru, jako je podlaha kabiny i zavazadlového prostoru. Ukazuje to chuť automobilky vydat se na cestu udržitelnosti cirkulární ekonomiky,“ popisuje jeden z materiálových detailů Kateřina Vránová.
Vývoj prošel všemi obvyklými fázemi: od prvních skic přes digitální modely, hliněné modely, ladění barev a materiálů exteriéru i interiéru až po řešení uživatelského prostředí auta nebo vnějšího i vnitřního osvětlení.
„Chtěli jsme vytvořit jednoduchý designový jazyk, což je vlastně samo o sobě dost složité. S historií, jakou značka Škoda má, je to ovšem ještě o to větší výzva, nesměli jsme zapomenout na klíčové prvky z minulosti, a ty jsme museli zmodernizovat,“ popisuje designér exteriéru Baptiste de Brugiere.
Kromě slepice také nápis. Háček ovšem musí Škodě zůstat |
„Vzhledem k tomu, že jsme společně s designéry vyvíjeli vše úplně od začátku, byla komplexita jednotlivých požadavků v kombinaci s naplánovanými termíny opravdu výzvou,“ vysvětluje Martin Bogner, vedoucí oddělení designového modelování a digitalizace.
Základ studie tvoří modulární platforma pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. S baterií o kapacitě 89 kWh plánují studii Vision 7S dojezd víc než šest set kilometrů.
Předobraz sedmimístného SUV na platformě MEB je součástí expozice Škoda muzea do 15. září.