Respekt mezi soupeři. Tak by se dal popsat současný vztah Verstappena se Sainzem, jakožto pilota Red Bullu a Ferrari.
Před televizními kamerami vypadají jako přátelé, ne vždy to tak ale bylo.
„Atmosféra mezi nimi dvěma v Toro Rosso byla dost toxická,“ přiznává zpětně Marko v nedávném rozhovoru pro The Red Bulletin.
Populární tvrzení pilotů „Chci porazit všechny, nejvíc svého týmového kolegu“ platilo i u Toro Rosso. Verstappen se Sainzem ve stejné kombinéze jezdili v roce 2015 a na začátku roku 2016.
Formálně neplatila hierarchie prvního a druhého jezdce, možná to se stalo pro fungování stáje osudným.
Už tehdy panovaly ohledně Sainze s Verstappenem dva názory. Max je od začátku protežovaný, říkali jedni. Oba jsou na stejné startovní čáře, oponovali druzí.
Týmoví kolegové ve stáji Toro Rosso - Max Verstappen a Carlos Sainz.
Sainz začal lépe, když si hned ve svém prvním závodě dojel pro body. V Austrálii dojel devátý, Verstappen nedokončil.
Rekordman VerstappenNizozemec se svým debutem zapsal do historie motosportu, když nastoupil do prestižní formule 1 ve věku sedmnácti let a 164 dní jako nejmladší pilot v dějinách. |
V Malajsii už bodovali oba a v tabulce se vyrovnali. V první polovině sezony měl lehce navrch Sainz, jenže Verstappen předvedl fantastickou jízdu v druhé části. V posledních deseti závodech jen dvakrát nedojel v první desítce, přičemž dvakrát skončil čtvrtý.
Posbíral celkem 49 bodů, sezonu zakončil s více než třicetibodovým náskokem před Sainzem.
Pro Nizozemce skvělý ročník, pro Španěla žádný propadák.
„Carlos měl jednoduše smůlu, že měl za týmového kolegu Maxe Verstappena,“ dodal Marko.
Dále spolu měli pokračovat u Toro Rosso, to se ovšem po čtyřech závodech v roce 2016 změnilo.
Velká cena Ruska, co vše promíchala
Daniil Kvjat dojel v Red Bullu ve třetím závodě v Číně třetí, přestože se mu „podařilo“ svým agresivním manévrem v úvodním kole způsobit kolizi mezi oběma vozy Ferrari. Následně v Soči vytočil Sebastiana Vettela podruhé.
Dvakrát do něj v prvním okruhu zezadu vrazil, druhý dotyk znamenal hodiny pro německého jezdce a konec v bariéře.
Kvjat sezonu předtím porazil kolegu Daniela Ricciarda, přesto stačilo takhle málo a Red Bull ho poslal zpět do „B týmu“ - výměnou právě za Verstappena.
Vstupenky zdarma na Velkou cenu Itálie formule 1! Udělejte si skvělý výlet |
„Max se ukázal jako vynikající mladý talent. Jeho dosavadní výkony v Toro Rosso byly působivé a jsme rádi, že mu můžeme dát příležitost jezdit za Red Bull,“ řekl tehdy k rošádě šéf stáje Christian Horner.
Kvjat byl podle něj přemotivován a návrat k Toro Rosso mu měl pomoct nabrat ztracené sebevědomí.
Trochu se zapomnělo na Sainze. Kdyby Verstappena v předešlé sezoně porážel, možná to mohl být on, kdo by ruského pilota u Red Bullu nahradil. Takhle se nemohl divit, že se přesunu nedočkal.
„Povýšení Maxe vyvolalo trochu rozruch, protože někteří měli pocit, že Carlose přehlížíme,“ přiznal Marko v pondělním rozhovoru.
Za Toro Rosso spolu jako týmoví kolegové odjeli celkem 23 závodů. Celkové bodové skóre vyznělo ve prospěch Verstappena 63 ku 22.
Druhé místo měl na dohled, pak vzplanul. Pořád stejná pohádka, smutní Sainz |
Přestože měl a stále má Sainz talent, na Verstappena v rozletu nestačil.
„Jeho vývoj byl také velmi dobrý a rozdíl mezi oběma jezdci byl často minimální, ale přestože měl méně zkušeností, byl Max rychlejší. Proto jsme se rozhodli přesunout k Red Bull Racing právě jeho,“ vysvětluje Marko.
Dalo by se tak říct, že Sainzovi k povýšení chybělo 41 bodů. Minimálně.
„V nastavení, které jsme v té době měli, jsem neviděl způsob, jak u nás Sainze udržet,“ prohlásil Marko poněkud nekonkrétně.
Red Bull měnil pohonnou jednotku Renault za TAG Heuer a Hondu. V rámci dohody slíbil, že pošle Sainze na sezonu 2018 na hostování do Renaultu. Tam nakonec zamířil už na závěrečné čtyři závody roku 2017.
U Renaultu se prezentoval jako konzistentní jezdec, až na výjimky vždy dojížděl na hranici bodovaných pozic.
Jenže po ukončení hostování přešel do McLarenu, Renault získal Ricciarda. Nyní se Sainz prohání druhým rokem v červeném Ferrari, kde se také dočkal svého premiérového vítězství ve formuli 1. Podepsal rovněž smlouvu až do konce roku 2024.
Do té doby má vytyčený jasný cíl - stát se mistrem světa. Tak, jako to loni dokázal jeho bývalý kolega z Toro Rosso Max Verstappen.