Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvPůvodní plán, že vlak projede mezi půl jedenáctou a jedenáctou, se totiž nenaplnil. Až teprve po jedenácté hodině večer začali strážníci na křižovatce ulic Poříčí a Vídeňská odklánět auta. Mezitím už z dálky bylo slyšet houkání vlaku. Mnoho připravených milovníků železnice i rodin s dětmi v tu chvíli upřelo pozornost k jihu, kdy uvidí světla přijíždějícího vlaku. A brzy se dočkali.
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvKdyž pak TGV po ulici táhly dieselové lokomotivy - nad ulicí totiž nevedou žádné dráty - měli všichni spoustu času si legendární soupravu prohlédnout. Ta se v tu chvíli neřítila žádnou závratnou rychlostí, ale jen krokem se pomalu sunula směrem k areálu brněnského výstaviště. Než zdolala cestu z dolního nádraží do areálu veletrhů o délce bezmála tří kilometrů, zabralo jí to zhruba půl hodiny.
Vlečka, která vede po velkém městském okruhu prostředkem ulice, už zažila řadu zajímavých jízd při různých příležitostech. Vysokorychlostní vlak po ní ale dosud nejel.
„Doprava musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření a dohledu policie. Vzhledem k faktu, že vlečka na výstaviště vede městem, byla vybrána pro převoz pozdní večerní hodina. Omezení provozu tak bude naprosto minimální,“ uvedl Robert Pagan z agentury Via Promotion, která je pořadatelem veletrhu. Na něm bude možné se podívat i do interiéru vlaku.
Paradoxem převozu vlaku po vlečce je to, že je jedním z posledních, možná zcela poslední. Vlečka je ve vlastnictví města, které je zároveň hlavním akcionářem Veletrhů Brno. A v plánu města je spojení, které slouží v dnešní podobě od roku 1957, zrušit (o plánech na zrušení vlečky zde).
Fronta přes celé nástupiště. Veterán francouzských rychlodrah přilákal davy |
Cílem prezentace TGV v Česku je podle SŽ přesvědčit občany o výhodách stavby vysokorychlostních železnic, o nichž se však dosud jen hovoří a příprava je spíše stále na počátku. I když SŽ mluvila ještě nedávno o prvním otevřeném úseku v roce 2025 a později začala uvádět rok 2026, je otázka, nakolik je to termín reálný.
Jedná se o novostavby tratí, s nimiž v Česku nejsou žádné zkušenosti a například o přípravě novostavby trati Brno–Přerov pro rychlost 200 kilometrů za hodinu se mluví od roku 2015, přičemž termíny dostavby se pravidelně odsouvají a aktuálně sahají těsně za rok 2030.
Lidé už mohli vlak TGV vidět v pondělí v Praze, po veletrhu jej uvidí i v dalších městech. Správa železnic za jeho převoz a vystavování v Česku zaplatí podle webu Zdopravy.cz přes 11 milionů korun.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Ve Francii začaly rychlovlaky, které dosahovaly rychlosti 300 kilometrů za hodinu, jezdit v roce 1981 mezi Paříží a Lyonem, v Česku zůstává na tratích zatím maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. K uskutečnění se zatím nepřiblížily ani snahy zvýšit na některých koridorových úsecích rychlost na 200 kilometrů za hodinu.