Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fronta přes celé nástupiště. Veterán francouzských rychlodrah přilákal davy

  13:28aktualizováno  16:02
Francouzská vysokorychlostní souprava TGV vystavená od pondělního dopoledne na pražském Hlavním nádraží přilákala stovky fanoušků železnice, kteří neměli problém vystát minimálně hodinovou frontu. Soupravu si ale fotili i běžní cestující, kteří z posledního nástupiště odjížděli rychlíky směrem na Děčín soupravami složenými zpravidla z nejstarších vozů využívaných národním dopravcem.

„Přijeli jsme z Plzně, zejména kvůli synovi, který vlaky fotí každou volnou chvíli. Uvolnili jsme ho ze školy a odpoledne jedeme zpátky,“ řekl MF DNES Tomáš Kupeček, který dorazil s celou rodinou.

Podle ministra dopravy Martina Kupky ale nebylo smyslem řadu měsíců připravované propagační jízdy jedné z prvních souprav francouzských TGV přilákat železniční nadšence a fotografy drážních vozidel, takzvané šotouše, ale zejména širokou veřejnost.

„Chceme přesvědčit lidi, že rychlovlaky v Česku nejsou jen vize, nějaké vzdušné zámky. Toto je závazek pro českou vládu, že vysokorychlostní železnice je směr, kterým chceme jít. A právě velká část návštěvníků věří, že se podobným strojem v Česku v dohledné době sveze,“ řekl ministr.

„Fandím tomu, aby to bylo i u nás. Rychlovlakem jsem jel v Německu a byl bych rád, aby jezdily i u nás,“ uvedl Jan Walter, který si soupravu na hlavní nádraží přijel prohlédnout ze středočeských Hostomic. Ne všichni ale měli pochopení, proč Správa železnic do Česka přivezla stroj, který má za sebou čtyřicetiletou službu.

Brnem projede na výstaviště rychlovlak TGV, který zlomil světový rekord

„Už jsem o tom četl před několika měsíci, že přivezou tento šrot. Přišel jsem se proto podívat, jak vypadá zevnitř. Jestli to bude něco jako naše Pendolino,“ uvedl Jiří z Prahy. Podle Správy železnic je ale výběr stroje logický. Jde o poslední soupravu z původní série, která v minulosti stanovila několik rychlostních rekordů a je zachovaná jako jakési muzeum a propagační souprava.

Druhý důvod je o mnoho prozaičtější. Nové soupravy, které původní model od loňského roku nahradily, jsou všechny v provozu. Jejich zapůjčení by tak nestálo devět milionů korun, jako v případě tohoto stroje, ale bylo by nutné zaplatit i ušlé tržby. „Ale i to byla jen teoretická možnost. Jejich stažení by bylo nereálné,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

První kilometry tratí, po kterých se bude moci jezdit třistakilometrovou rychlostí, by v Česku měly vznikat od roku 2025. Během dalších pěti let by se pak mělo navýšení rychlosti už projevit v dojezdových časech, kdy část trasy bude umožňovat jízdu vyšší rychlostí v kombinaci s pomalejšími úseky dosud konvenčních tratí.

Pro ně rutina, pro nás zázrak

Ukázka francouzského stroje není náhoda. Právě cestou spolupráce s francouzským provozovatelem rychlodrah SNCF se česká správa železnic pustila v době, kdy volila mezi jednotlivými vysokorychlostními systémy v Evropě. Od Francouzů tak Správa železnic nakoupila velkou část know-how (například technických norem) a vytvořila společný podnik, který problémy se zaváděním rychlotratí v Česku postupně řeší.

Ještě v průběhu pondělí se souprav přesune do Brna na veletrh železniční techniky, kde zůstane do 9. črvna a pak zamíří do Jihlavy (10. června) a Ústí nad Labem (11. června).

Právě Ústecko je kraj, kde plány na výstavbu vysokorychlostních tratí naráží na největší odpor místních spolků. Důvodem je především to, že stát v průběhu vypracovávání studií pozměnil trasu budoucího vlaku a začal preferovat variantu přímého napojení Ústí nad Labem. Z tohoto důvodu plánovači správy železnic opustili trasu sledovanou v zásadách územního rozvoje a novou trať posunuli více na východ.

Vystavovanou jednotku typu TGV PSE s evidenčním číslem 16 dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est (jihovýchod). Celkem bylo vyrobeno 109 jednotek s výrazným oranžovým nátěrem. Vlak o celkové délce 200 metrů tvoří dva hnací a osm vložených vozů.

V současné době se už ale stroj v detailech liší od původného provedení. Jednotka totiž prošla dvěma generačními modernizacemi. V devadesátých letech byly upraveny podvozky a chlazení motoru, zvýšila se rovněž cestovní rychlost z 270 na tři sta kilometrů v hodině. Další modernizace kolem roku 2010 přinesdla zejména oživení interiéru.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...