„Problém je, že tato pomoc začne fungovat až od června a dopravci potřebují pomoc už teď. Proto stále trváme na přímé dotaci,“ řekl MF DNES generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Na základě zkušeností z některých okolních zemí proto požadují dotaci 30 tisíc korun na kamion nebo autobus a padesátitisícovou na kamion s návěsem.
Přímou finanční pomoc pro dopravce již podle Česmadu vyplácí vlády Francie, Itálie, Irska, Portugalska nebo Španělska. Řadě českých dopravců podle sdružení hrozí, že kvůli skokovému zdražení paliv budou muset s podnikáním skončit. „Čtvrtina dopravních firem avizuje, že zastaví činnost do dvou měsíců, protože jim stále vznikají ztráty, když potřebují delší čas na přenesení vysokých cen nafty do cen za dopravu,“ uvedlo sdružení.
Ceny benzinu a nafty vyskočily na konci února v souvislosti s útokem Ruska na Ukrajinu. Krátce přitom cena nafty na řadě čerpacích stanicí v Česku překročila i padesátikorunovou hranici. Podle dopravců je problém v tom, že smlouvy s objednateli pokrytí takovéhoto nárůstu ceny neumožňují a zejména drobní dopravci tak na nasmlouvaných zakázkách prodělávají.
Ještě před rozhodnutím o snížení spotřební daně přijal kabinet Petra Fialy na základě stížností dopravců další opatření. Zrušil například platbu silniční daně pro kamiony do 12 tun hmotnosti nebo povinnost přimíchávat do nafty biosložku. Zároveň úředníci ministerstva financí začali kontrolovat, zdali si čerpací stanice neúčtují nepřiměřenou marži. První kontroly nicméně takovéto počínání neodhalily.