O důležité novince modenské značky se mluvilo jako o novém větru v nabídce. A není to jen metafora. Grecale je středomořský vítr, který vane ze severovýchodu. Zvlášť často fouká v oblastech centrálního Středomoří a Jadranu. A Maserati by rádo, aby se nově vítr jmenoval po autě, ne naopak.
Po vyvedení Ferrari mimo koncern Fiat, jež je nyní součástí Stellantisu, se logicky rozhodlo, že tou nej značkou skupiny bude Maserati. Urozená značka z Modeny se rozhodla v roce 2016 vsadit na rozšíření nabídky o SUV, které se v nabídce postaví o stupínek pod velké Levante. Grecale postavili na „zadokolkové“ platformě Giorgio vyvinuté Alfou Romeo (používá ji duo Stelvio, Giulia).
Architektura s motorem vpředu podél a pohonem zadních (a všech) kol byla upravena a doplněna o moderní prvky a speciality Maserati.
Při uvedení na trh budou představeny tři verze Grecale: základní GT, se čtyřválcovým dvoulitrovým turbomotorem s mildhybridním ústrojím s výkonem 300 koní; provedení pojmenované Modena nabídne o třicet koní výkonu víc; na vrcholu je verze Trofeo, vybavená benzinovým třílitrovým šestiválcem twin turbo s výkonem 530 koní, který je odvozen od motoru Nettuno zabudovaného do Maserati MC20 (o zajímavém motoru se dvěma svíčkami a předkomůrkou čtěte zde). Trofeo nabídne výkony hodné Maserati – sprint na stovku za 3,8 sekundy a maximálku 285 km/h. I nejpomalejší GT zvládne uhánět až 240 km/h a sprint umí za 5,6 sekundy.
Celou nabídku završí Grecale Folgore, plně elektrická verze s 400V technologií a akumulátory s kapacitou 105 kWh, která dorazí v příštím roce se slibovaným dojezdem přes 500 km. Ví se už, že elektrický pohon nabídne 800 newtonmetrů točivého momentu.
Grecale má délku 4 846 mm, rozvor kol 2 901 mm, výšku 1 670 mm a šířku 2163 mm (včetně bočních zrcátek); rozchod zadních kol je u slabších verzí 1948 mm, u verze Trofeo se rozkročily ještě o 34 mm víc. Kufr pobere podle provedení v základní konfiguraci 535 nebo 570 litrů.
Všechna grecale dostanou pohon všech kol a osmistupňový automat od ZF. Základní provedení podvozku spočívá na klasických vinutých pružinách, výkonnější verze dostane vzduchové odpružení a aktivní stabilizátory. Na zadní nápravě je u vyšších verzí samosvorný diferenciál, který u verze Trofeo řídí elektronika.
Grecale navazuje na nový designový směr značky definovaný supersportovním kupé MC20. „Z profilu zaujme kontrast mezi čistotou a technikou, splývavá karoserie charakterizovaná oblými vizuálními formami doplněná o technické komponenty a zvýrazněná využitím uhlíkových vláken,“ popisuje mluvčí značky Maria Conti. Znalci odhalí u zadních lamp odkaz na slavné bumerangy koncových světel Giugiarova kupé 3200 GT.
Přístrojovce vévodí displeje. „Všechno je zde dotykové, s extrémní estetickou čistotou. Technologie se ovládají pomocí displejů: je zde velký 12,3“ střední displej, v Maserati dosud nejrozměrnější, další 8,8” displej s dalšími ovládacími prvky a třetí dotykový displej pro cestující na zadních sedadlech,“ vypočítává Maria Conti.
Nové SUV, vyvinuté v supermoderním modenském vývojovém centru, kterému značka říká Maserati Innovation Lab, se mělo představit už na podzim loňského roku. Uvedení a start produkce ovšem pozdržela krize s dodávkami čipů. Produkce už nyní běží v závodě v Cassinu. Italské ceny startují na 76 tisících eurech, české z nich budou vycházet. Hlavními konkurenty mají být podle odhadů Porsche Macan nebo Jaguar F-Pace.
Elektrické MaseratiItalská značka přepne na elektrickou trakci, od roku 2030 bude nabízet výhradně elektromobily. Bateriová maserati ponesou označení „Folgore“ (italsky „blesk“). Grecale je tak pravděpodobně jednou z posledních benzinových premiér značky. Kromě elektrického SUV dorazí v příštím roce také nová generace čtyřmístného kupé GranTurismo a z něj odvozeného otevřeného GranCabria. Sportovně zaměřený model má též ještě nabídnout benzinové provedení, ovšem stěžejní bude elektrická verze s technologií odvozenou ze závodních speciálů Formule E. „Do poloviny dekády budou všechny modely Maserati dostupné v plně elektrické verzi, včetně supersportovního MC20, nové generace sportovního sedanu Quattroporte a velkého SUV Levante,“ cituje z nového strategického plánu Stellantisu Dare Forward 2030 magazín Autoweek. Elektrické Folgore GranTurismo by mělo být osazeno třemi elektromotory s celkovým výkonem 883 kW (1200 k), jež zajistí maxmálku přes 300 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,5 s. „Sedan Folgore Quattroporte a SUV Folgore Levante a Folgore Grecale by měly být také velmi výkonné, ale zaměřené spíš na každodenní použitelnost a pohodlí. Elektricky poháněná verze supersportu Folgore MC20 by naopak měla být ještě výkonnější než elektrické Folgore GranTurismo,“ uzavírá Autoweek. Italský magazín Quattroruote uvádí, že Quattroporte a Levante už budou výhradně elektrické a dorazí v letech 2024 a 2025. Z nabídky zmizí menší sedan Ghibli. Šéf značky Davide Grasso zdůraznil, že maserati budou vždy vyvíjena a vyráběna v Itálii. |