„Některé školy to už řeší, u nás jsme se s tím ještě nesetkali. Žádná obecná pravidla řešení neexistují, každá škola se s tím pokusí poprat jak nejlépe umí,“ říká předseda Unie školských asociací a zároveň ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze Jiří Zajíček.
Jeho kolega prezident asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc dodává, že šéfa resortu vzdělávání Petra Gazdíka postřehy škol zajímají.
„Ano, jsme v kontaktu s ministerstvem školství. Ministr Gazdík dokonce v týdnu do některých škol zavítal,“ potvrzuje pro iDNES.cz Zajíc.
Elegantně využili stávajícího školského zákona
Petr Kořenek je ředitelem Základní školy Vsetín Luh. Spolu se svými kolegy se rozhodl pro neotřelé řešení, které má ulehčit ukrajinským dětem aklimatizaci v Česku. „Zatím se všechny děti usmívají a od jejich rodičů mám zpětnou vazbu, že se do školy těší, tak doufám, že se jim zatím daří překonat vnitřní traumata,“ přeje si Kořenek.
Pro patnáct nových žáků pořádají intenzivní výuku češtiny, prozatím jsou tak v hloučku svých krajanů. Kořenek vysvětluje, že využil legislativy školského zákona, a tak mohl přijatým dětem zařídit náhradní výuku.
Školský zákon, paragraf 50, odstavec 2Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu... |
„Rozhodl jsem, že se žáci na dobu nezbytně nutnou budou učit češtinu místo ostatních předmětů, kterým by stejně nerozuměli. Mezitím už jdou na exkurzi do svých tříd a budeme připravovat další programy,“ dodává ředitel s tím, po absolvování intenzivního kurzu češtiny budou s nimi ve třídě.
Z Kyjeva utekli s postiženým chlapcem, trápí ho podvýživa a řada alergií |
Těšit ho může i skutečnost, že přibližně šest kantorů mluví rusky, a tak se s dětmi mohou dorozumět. „Vzhledem k citlivosti celé situace jsme se prvně zeptali rodičů, zda nebude problém, že budeme používat jako komunikační jazyk ruštinu. Odsouhlasili jsme si to, protože v angličtině nejsou všechny děti stejně zdatné a ani nejsou ve stejném věku. Jedeme to s nimi jako výuku nového jazyka.“
Válka na Ukrajině
Sledovat další díly na iDNES.tvDo detailu vymyšlený plán výuky
Tereza J. je učitelkou na prvním stupni nejmenované pražské základní školy, jež má se žáky jiné národnosti velké zkušenosti. „Ve škole máme velké zastoupení cizinců - přes čtyřicet procent,“ přiznává a dodává, že má škola speciální učitelku, která se těmto dětem denně věnuje. „Učí je základy,“ říká.
Ona sama má přitom ve třídě jedenáct Čechů a donedávna stejný počet cizinců ukrajinské, ruské, běloruské, vietnamské či kazašské národnosti. „Od úterý mi nastoupilo nové dítě ukrajinské národnosti a neumí vůbec česky,“ uvedla s tím, že celkově během týdne přijala škola osmnáct Ukrajinců.
Učitelka, která se netajila zálibou k učení podle moderních metod již v dřívějším rozhovoru pro iDNES.cz, kvituje, že moderní metody jsou tou cestou, jak multikulturní třídu zvládnout. Říká, že ne všechny děti jsou na stejné jazykové úrovni, a tak musí mít program hodin vymyšlený do detailu.
Invaze přinutila Polsko reagovat, středoškoláky chce opět učit střílet |
„Našla jsem si postupy, jak s nimi pracovat. Máme komunikační kartičky, tvořím si pro ně obsah, píšu s nimi písanky. Většinou umí azbuku, ale ne latinku, přistupuju k nim jako k prvňáčkům,“ říká a přidává i konkrétní ukázku komunikace. „Ukážu jim pero a ruku a oni si vezmou pero. Kromě toho mám výhodu ostatních ruských a ukrajinských dětí, že si navzájem překládají,“ dodává.
Ztraceno v překladu? Podle ukrajinského listu už Česko nepřijímá uprchlíky |
I tak jsou ale občas situace, kdy nově příchozího žáka ovládnou emoce.
„Má si s kým povídat, necítí se izolovaně. Ale je to nové prostředí, nový stát a občas pláče, protože neví, co má dělat, není si jistý nebo nerozumí. Je smutnější, ale když je s dětmi o přestávce, je opět veselý. Za pár týdnů to bude dobré,“ věří učitelka Tereza, podle které noví žáci nejspíš nebudou na vysvědčení hodnoceni.
„Maximálně z předmětů jako výtvarka, hudebka nebo matika, kde mohou pracovat,“ uzavírá.
Senátoři odhlasovali úlevy pro ukrajinské děti
Ministr Gazdík ve čtvrtek informoval na Twitteru, že senátoři schválili novelu školského zákona ohledně takzvaného Lex Ukrajina. Ta by měla mimo jiné upravovat přijímání dětí do škol a školek, případně obsah výuky.
Body novely školského zákona
|