Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Test elektrokočárku: sám houpá a neujede z kopce, ladili ho Češi

Už jsme testovali leccos, od tisícikoňového ferrari přes rolls za dvanáct milionů po trabanta, elektrokoloběžku i vznášedlo. Ale kočárek? Cybex e-Priam ovšem stál za to. Do kopce pomáhá tlačit, z kopce brzdí a umí sám houpat.

S elektrickou výpomocí se dnes jezdí na kole, koloběžce i v autech; a „autosedačková“ firma Cybex už od kolébky. Tedy od kočárku. Od Markétky se Zuzajdou jsme si půjčili medvěda a panenku Amálku. No, něco to stálo, jako bolestné za několikadenní strach o kamarády zafungovala u školkových slečen sladkost. Na upřesněnou, panenka i medvěd mají přibližně délku novorozeněte, kolem půl metru.

Vybalení a složení kočárku bylo hned hotové, pak jen dobít, stáhnout aplikaci a jde se na věc. Ano, jsme v době, kdy má pračka wi-fi připojení a na cigaretě je USB port, tak proč by kočárek nemohl mít elektrický pohon. Martin Poš, šéf a guru firmy Cybex proslavené dětskými autosedačkami, si usmyslel, že chce mít v nabídce kočárek s elektromotorem před několika lety. Sám přiznává, že se vývoj dlouho nedařil. Odlaďování algoritmu ovládajícího pohon tak, aby fungoval, byl bezchybný a pomáhal, nebralo konce. Pak jeho kamarád v Praze zahlédl v televizi dva nadšence, kteří pracovali na tom samém: elektrokočárek jim fungoval skvěle, ale zas ten samotný dětský povoz nestál za nic. Tak Cybex jejich start-up koupil. A vznikl e-Priam. 

Hračka pro dospělé

Klepete si na čelo? Je to hit, i za těch cca 45 tisíc korun (podvozek asi 31 000 Kč, sedačka od 4 500 Kč, korba od 9 000 Kč) je o něj zájem. A podíl elektrifikovaných provedení na prodejích stále roste. Je to typická hračka pro nadšence, tatínci ujíždějící na moderních technologických vychytávkách budou nadšeni.

Test elektrokočárku Cybex e-Priam

A jak to funguje? Nejprve je potřeba říci to nejdůležitější: Sám nejezdí! I když jsme se snažili systém pohonu obelhat, bez toho, abychom drželi madlo, se nerozjel. Je to stejné jako s elektrokoly, elektromotory jsou na nápravě u zadních koleček pro výpomoc, bez dozoru kolo jezdit neumí a nemůže.

Takto to popisuje sám Cybex: „Senzory v rukojeti zaznamenávají úroveň tlačení a tahání kočárku a promyšlený algoritmus neustále propočítává optimální míru podpory, kterou zrovna potřebujete.“ Elektropohon zvládne i opravdový krpál, to se pak samozřejmě projeví na dojezdu. Výrobce slibuje v závislosti na zatížení a okolních podmínkách asi 8 až 45 km.

Spínač pohonu je dole na zadní hnané nápravě u levého kola, aktivujete ho špičkou nohy, brzda je klasická kočárková mechanická, opět ovládaná botou. Nic komplikovaného. Lithium-iontová baterie se nabíjí přímo na kočárku šest hodin s pomocí nabíječky z běžné zásuvky. Samotná baterie je zespoda nápravy a dá se vyjmout, stačí stisknout pojistku a vypadne vám do ruky. Jednou z mála věcí, které nás uhodily do očí, je nabíjecí port – najít ho bez návodu není lehké, nalevo, kousek od spínače pohonu. Je krytý gumovým víčkem, které nebudí důvěru, dokážeme si představit něco lépe přístupného a robustnějšího.

Od běžného neelektrifikovaného kočárku od Cybexu ho znalec pozná jen podle spínače a diod signalizujících úroveň nabití.

Motorky předou a pomáhají

I bez elektřiny se s e-Priamem dobře jezdí, pěkně reaguje, působí festovním dojmem, žádné vůle, hrkání, skřípání. Elektrická výpomoc je na rovině neznatelná, vlastně nepoznáte, zda tlačíte jen vy, nebo se přidává energie z baterky. Zato do kopce bylo znát, že kočárek pomáhá. Funguje to tak, že čím větší kopec a námaha, tím více elektromotory zabírají. Jsou dva a v záběru tichoulince předou. Do kopce měl kočárek dokonce malou setrvačnost, asi než čidlo dalo povel kolečkům, ještě pár desítek centimetrů sám ujel.

Ocenili jsme brzdění z kopce. Když maminka ztratí ostražitost, kočárek sám v klesání brzdí. Sice se nám nikdy úplně nezastavil, ale vždy zpomalil tak, že se dal i pomalou chůzí snadno dojít, a to i v prudkém svahu. Fungovalo to i ve chvíli, když jsme ho silou strčili dolů, obvykle asi na čtyřech metrech zpomalil na minimum. Když jsme ho ještě více zatížili, brzdil o to razantněji, zadní kola se v jednom okamžiku viditelně zablokovala.

Test elektrokočárku Cybex e-Priam

Největší pozdvižení vyvolává funkce samovolného pohoupavání ovládaná aplikací z mobilu. Pootáčením koleček dopředu-dozadu kočárek houpe. Dají se nastavit tři úrovně intenzity. Houpe až půl hodiny (dá se též nastavit), pak se vypne, ale ne naráz, postupně dohoupává a snižuje intenzitu, aby se mimino neprobudilo. Museli to vychytat tak, aby když se maminka zapovídá v parku, houpající kočárek bez dozoru neodskákal. Na upřesněnou: kočárek se musí zajistit brzdou, jinak nehoupe, jen popojede pár decimetrů, a pak nic.

Někomu se houpání zdálo trochu kostrbaté, ale údajně to vychází z reálného vzorce chování rodičů, takže to je asi v pořádku. Nám to přišlo jako super vychytávka, hlavně pro maminky, které jsou z toho ustavičného „drndání“ občas tak zmatené, že pak tak pocukávají i s nákupním košíkem a vším, co má madlo.

Kočárek samotný má zpracování na úrovni rollsu, to se musí nechat. Jen u „sporťáku“ jsme narazili na zadrhávací polohování opěradla, odjišťování nezabírá úplně exaktně, občas musíte za páčku zabrat víc, takže máte strach, abyste něco nerozbili, jindy zafungovalo s celým opěrátkem trochu zalomcovat. Je otázkou, zda si to časem obsluha natrénuje, nebo až se mechanismus ošoupe, bude to horší, či lepší...

Kupé i kabrio

Na podvozek se dá uchytit klasická korbička po malá mimina, nebo sedačka (sporťák) pro větší děti. Nosnost korby je 9 kilogramů, sedačka uveze 15 kilo.

Je praktické, že jde obě „nástavby“ uchytit jak po, tak i proti směru jízdy. Zarazila nás malá korbička určená pro nejmenší mimina, to je dnes ovšem klasika, obří kočárky, ve kterých se vyspí ještě tříletý capart mezi vymýšlením a prováděním lumpačin, jsou dávnou minulostí. Sporťák lze úplně položit, což taky nebývá u každého kočárku, to se nám líbilo. Nepraktické je, že při odepínání korbičky/sporťáku se musí odjistit obě strany zároveň, musí se tedy celý kočár obejmout, z každé strany zmáčknout tlačítka oběma rukama a následně hned zvedat, jinak se nástavba zacvakne zpět. Když pak máte sportovní nástavbu vzít i s dítětem za madlo nahoře, hodí se třetí ruka.

Test elektrokočárku Cybex e-Priam

Skládání kočárku je třeba si osahat, pak to jde rychle a bezchybně. Hmotnost je kolem 11 kilogramů, nakládání do auta tedy není výrazně složitější než u neelektrifikované verze, kterou Cybex také nabízí.

Ocenili jsme přístupnost odkládacího prostoru pod kočárem, je velký, robustní, jen jsme nezkusili, kolik se tam vejde piv, na lahváče v parku byla zima. Jednoduchou a dobře srozumitelnou aplikaci zvládne ovládat v chytrém telefonu i babička s dědou s řidičákem na kočárek.

Kolečka jsou dostatečně velká a měkká, i když nejsou nafukovací. Na město a běžný terén (lesní cesty atd.) to úplně stačí, a to i díky možné aretaci předních kol. Ale dnes se prý chodí na špacír hlavně do obchoďáku...

Celkový dojem? Chlapovi, který se rád protáhne a trocha toho pohybu navíc mu nevadí, je to dobré hlavně k vytahování se. Naopak ženě, která má navíc třeba ještě dvě děti, by to mohlo ulehčit život, ta pomoc je znatelná jak při jízdě do kopce, tak i při houpání, nedřít se tolik a mít obě ruce volné se prostě hodí.

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...