Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obchodní centra stojí před výzvou. Kvůli pandemii musí změnit svou tvář

Protikoronavirová opatření přiměla Čechy upravit dosavadní chování i nákupní zvyky. Podle dat nedávného průzkumu společnosti CBRE se 41 procent zákazníků naučilo více nakupovat online. I když se většina z nich po skončení pandemie do kamenných obchodů vrátí, své chování změnili. To přináší skutečnou výzvu jak pro obchodní centra, tak i pro jednotlivé značky v nich.

ilustrační snímek | foto: CBRE

Společnost CBRE, zabývající se oblastí komerčních realitních služeb, ve svém průzkumu zjišťovala, jakým způsobem a do jaké míry chtějí maloobchodníci na konkrétní změny reagovat. Právě jejich rozhodnutí se totiž promítnou do podoby a fungování obchodních center v budoucnosti.  Průzkum proběhl letos v únoru a zúčastnilo se ho přes sto zástupců maloobchodních značek, které působí v tuzemských obchodních centrech.

Výsledky průzkumu ukazují, že již dvě třetiny obchodů v OC aktuálně provozují vlastní e-shop a tak mírní propad maloobchodních tržeb. Třetina obchodů navíc využívá rozhraní zavedených online prodejců. Nejčastěji je to o Alza (29 procent), Mall.cz (19 procent), Rohlík (19 procent) anebo Amazon (10 procent). Podíl zboží objednaného přes tržiště partnerů dosahuje u těchto obchodů do 15 procent z celkového objemu online zakázek. 

O společný e-shop nájemců v rámci jednoho OC, v němž by jednotlivé obchody prodávaly své zboží, má zájem pouze čtvrtina retailerů. 

„Většina respondentů (87 procent) by uvítala, pokud by webové stránky jednotlivých obchodních center měly funkcionalitu, která by fungovala jako rozcestník a směřovala zákazníky na e-shopy konkrétních nájemců. Z těch, kteří mají o tuto službu zájem, by pak téměř polovina byla ochotna tyto tržby zahrnout do obratů nájemní jednotky,“ doplňuje údaje Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE.

Vyzvednutí na jednom místě

Průzkum dále ukázal, že aktuálně 53 procent obchodů v obchodních centrech funguje jako výdejní místo pro online objednávky. V průměru je tak každá pátá položka vyzvednuta přímo v kamenném obchodě. Nejvíc tuto službu využívají prodejny se sportovním zbožím, knihkupectví a lékárny.

Často diskutovaným tématem je také zřízení společného odběrového místa v rámci obchodního centra tak, aby zákazník nemusel obcházet jednotlivé prodejny. Takové řešení by trvale využívala přibližně třetina obchodů zúčastněných v průzkumu. Obdobný zájem je i o centrálně zřízené odběrové boxy. 

„Řada obchodníků má nastavené svoje procesy a jejich integrace není úplně jednoduchá. S pilotními projekty tohoto typu se ale budeme moct v některých obchodních centrech letos setkat,“ doplňuje Jan Kubíček, předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR

Na druhé straně by 42 procent dotazovaných stálo o dočasné zřízení centrálního odběrového místa, které by fungovalo například z důvodu omezení provozu některých obchodů. Třetina obchodů by dále uvítala speciálně vyhrazená parkovací místa umožňující rychlé vyzvednutí objednávek z e-shopu,“ uvádí Jan Janáček, vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor v CBRE.

Budování partnerských vztahů

Úzká spolupráce a výměna informací mezi provozovatelem obchodního centra a jednotlivými obchody je v dnešní době klíčová. 

„Na užším propojení s obchodníky dlouhodobě pracujeme v návaznosti na nové technologie. Kromě toho jsme umožnili našim zákazníkům parkování v OC zdarma, máme připravený koutek služeb, kde si zákazníci mohou odložit své objemné nákupy a následně si je vyzvednout, například při návštěvě O2 areny,“ potvrzuje současný posun Pavel Hradec, ředitel obchodního centra Galerie Harfa.

Podle Jana Janáčka by neměly obchody rezignovat na doplňkové služby, které ovlivňují celkovou spokojenost s nakupováním. A obchodní centra ve spolupráci s retailery mohou být v tomto směru nakupujícím partnery.

Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot

Třetina účastníků průzkumu by uvítala, kdyby OC zavedla novou funkcionalitu na webu či mobilní aplikaci umožňující zákazníkům rezervovat si určité služby, například návštěvu kosmetiky či kadeřnictví. Polovina obchodů by také měla zájem o věrnostní program provozovaný obchodním centrem nebo o tzv. home delivery, tedy rozvážku zboží zákazníkům až domů, kterou by organizovala právě obchodní centra.

„Třetina nájemců obchodních center plánuje v rámci svých obchodů změny související s modernizací či zkvalitněním zákaznického zážitku. Kromě redesignu obchodů či showroomu nejčastěji jde o větší využívání digitálních technologií, mj. samoobslužných terminálů a bezkontaktních plateb, ale i uživatelsky vylepšených e-shopů,“ doplňuje Jan Janáček.

Podle ředitele Asociace obchodních center Kubíčka zatím nebyly tyto snahy příliš úspěšné, neboť obchodní centra mají miliony návštěvníků ročně a plní i jinou než prodejní funkci. Ovšem na druhé straně připouští, že po zkušenostech z loňského roku je možné, že se s podobnými službami v nějaké podobě zákazníci setkají.

Opozice z počátku kritizovala, že obchodní centra mohou prodávat, zatímco malí obchodníci nikoliv: 

23. listopadu 2020

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

ANALÝZA: Fixovat energie, či nefixovat? Komu se vyplatí a na jak dlouho

24. května 2024

Premium Ceny energií se vracejí na předkrizové hodnoty, a to rychleji, než se očekávalo. Domácnosti, kterým...

Deset tisíc bitcoinů za dvě pizzy. První transakce by dnes měla hodnotu 16 miliard

24. května 2024

Květen roku 2010 zaujímá ve světě kryptoměn zvláštní místo. Je to totiž poprvé, kdy bitcoiny...

Rozhodčí tribunál zakázal ruskému Gazpromu vést v Rusku soud proti ČEZ

23. května 2024  22:38,  aktualizováno  22:55

Rozhodčí tribunál Mezinárodní obchodní komory (ICC) podle energetické společnosti ČEZ zakázal...

Britské hraniční kontroly jsou neefektivní, miliardy přišly vniveč, hlásí úřad

23. května 2024

Zavedení hraničních kontrol ve Velké Británii po odchodu z Evropské unie se dlouho odsouvalo....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...