Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes, vyhání z ulic už pětiletá auta s turbodiesely. Zákaz se ovšem zakládá na sporných číslech.

ilustrační snímek | foto: AP

Co se zákazů vjezdu dieselům v Německu i v celé Evropě týče, zaujímá bývalé město automobilismu Stuttgart první příčku. Jde o jediné město v Německu, kde je celé území města zavřeno pro dieselové vozy splňující emisní euronormu 1–4. Zeleno-černá bádensko-württemberská vláda ve Stuttgartu nařídila tento zákaz 1. ledna 2019.

A vloni navzdory historicky nejnižším naměřeným hodnotám oxidů dusíku (téměř všude byly naměřeny hodnoty nižší, než stanovuje limit Evropské unie) byla ve Stuttgartu navíc zavedena velmi rozsáhlá zóna zakazující vjezd vozidlům splňujícím euronormu 5. Pozor, to jsou auta mnohdy jen pět let stará!

Zákaz dieselů navzdory čistšímu vzduchu

Podle zprávy magazínu Focus jde o jedinou plošnou (nikoli na jednotlivé ulice omezenou) zákazovou zónu pro dieselové vozy normy 5 v celé Evropě.

Německý magazín vychází z analýzy Jürgena Schwagera, emeritního profesora na vysoké škole v Reutlingenu, který se věnuje především zónám zákazu vjezdu v souvislosti s ochranou životního prostředí.

Celé území Stuttgartu včetně přilehlých obcí o celkové ploše 207 čtverečních kilometrů bylo už v roce 2008 prohlášeno za zónu ochrany životního prostředí. Tehdy bylo v popředí zájmu znečištění jemnými částicemi. V oficiálních plánech na ochranu ovzduší se od té doby pracuje s touto „zónou pod ochranou životního prostředí“, přestože limity nebyly nikdy vědecky zdůvodněny.

Několik posledních let padají další rozhodnutí:

  • V roce 2015 podal na Stuttgart a deset dalších německých měst Spolek na ochranu životního prostředí (Deutsche Umwelthilfe, DUH) žalobu kvůli překračování limitů oxidů dusíku.
  • Po několika soudních jednáních bylo 1. ledna 2019 pro dieselová vozidla s motory splňujícími euronormu 1 až 4 uzavřeno extrémně rozsáhlé území včetně mnoha oblastí vesnického charakteru. V zóně platí „zákaz provozu“, tedy zákaz jízdy a parkování.
  • 1. října 2020 došlo k zpřísnění zákazu vjezdu pro vozidla ekonormy Euro 5. Je definována nová zákazová zóna, oficiálně nazvaná „malá zóna ochrany životního prostředí“. Na tomto území bydlí přibližně polovina (!) všech 600 tisíc obyvatel vnitřního Stuttgartu.
  • Zákazová zóna poškozuje nejen přibližně 10 tisíc majitelů dieselových vozů euronormy 5, kteří tu žijí. Všichni majitelé dieselových vozů Euro 5 (145 tisíc) nesmí projet regionem Stuttgartu po státních silnicích. Jsou nuceni k dlouhým objížďkám po vedlejších silnicích, což je všechno jiné než ekologické.

Zákazy jsou odůvodněny prognózami

Jako odůvodnění zákazů zveřejnilo vládní prezidium Stuttgartu v polovině září 2020 tiskové prohlášení. Znalci předpověděli na základě simulací překročení limitů oxidů dusíku pouze na jediném místě: v ulici Pragstrasse, části silnice B10. Není zmíněno, že jde o jedinou ulici ve Stuttgartu, na níž je extrémně vysoký provoz nákladních aut, způsobený zákazem průjezdu nákladních vozidel platným po celém městě. Podle znaleckých expertiz je tam 43 procent emisí oxidu dusíku způsobeno provozem nákladních aut.

Majitelé osobních aut, jichž se zákaz týká, považují omezení za nový útok na osobní vlastnictví. Zatímco nákladní vozy musejí v důsledku zákazu pouze využívat objízdnou trasu, jen několik let staré auto je pro ně v důsledku zákazu parkování nepoužitelné. V roce 2018 přitom soudci spolkového správního soudu v Lipsku stanovili vysoké překážky pro zónové zákazy vjezdu. 

Požadovali respektování „přiměřenosti“ a „principu příčiny a důsledku“. Oba požadavky nejsou z pohledu postižených splněny. Zatížení oxidy dusíku z motorů nákladních vozů v ulici Pragstrasse by se bývalo dalo předejít: zákaz vjezdu pro diesely na státní silnici by zcela jistě vedl k dodržení limitů a škody pro majitele osobních vozů by byly udrženy v přiměřených mezích.

Objevuje se ještě další argument proti zákazu vjezdu vozům ekonormy Euro 5. V tiskovém prohlášení vládního prezidia jsou uvedeny prognózy pro roční průměrnou hodnotu oxidů dusíku za rok 2021 s 41,6 μg/m3, a bez zákazových zón pro euronormu 5 (45,4 μg/m3). Překročení hranice 40 je důvodem pro zavedení zákazových zón. Ovšem této průměrné roční hodnoty nikdy nebude dosaženo! Neboť na polovinu roku 2021 je plánováno otevření tunelu, který svede z ulice Pragstrasse dopravu. Jde o čistě teoretický údaj bez reálného významu. Zapomněl snad vládní prezident na zmíněný tunel?

Obyvatelé Stuttgartu mají „vyměnit svá auta“

Jak se může stát, že nereprezentativní nákladní doprava a „zapomenutý“ nově budovaný tunel tvoří základ pro zákazové zóny s vážnými dopady, které obyvatelům, jichž se týkají, nařizují vysoké zatížení? Udělali úředníci chybu a hledali a našli čísla umožňující jim dopravně politická rozhodnutí? Odkazuje na to nedávno rozhovor s ministrem dopravy Winfriedem Hermannem (Zelení). Na otázku po skončení zákazů při dobrých naměřených hodnotách znečištění ovzduší odpověděl: „Samozřejmě platí cíl držet špinavá auta z center aglomerací, a to nejen v určitém časovém rozmezí. Trvalé zákazy vjezdu přimějí obyvatele k výměně vozidel.“

Německé soudy ovšem vidí situaci zcela jinak, příkladem je rozsudek Spolkového správního soudu v Lipsku k zákazu vjezdu ve Stuttgartu. Občan má „všeobecný nárok na svobodu vůči státu“. Ten smí být „veřejnou silou omezen pouze do té míry, je-li nevyhnutelný v ochraně veřejných zájmů“. Výroky ministra dopravy poukazují na neuvěřitelnou neznalost ústavou definovaných práv majitelů vozidel v Německu, komentuje Focus.

11. prosince 2019

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...