Za kontroverzním spotem, v němž se zpívá, že pandemii covidu-19 způsobil „někdo, kdo snědl netopýra“, stojí australský obchod s outdoorovým vybavením Boating Camping Fishing (BCF).
Ačkoliv se rané případy koronavirové nákazy prokázaly na tržišti s živými zvířaty v čínském Wu-chanu, dosud neexistuje žádný definitivní důkaz o tom, že by tam virus vznikl, píše portál BBC.
Australský úřad pro dohled nad reklamou uvedl, že obdržel řadu stížností na reklamní kampaň společnosti BCF a nyní je vyhodnocuje. Podle mluvčího firmy však mělo jít o veselou marketingovou kampaň. Doplnil, že mnoho Australanů zůstalo doma a reklama je vybízí, aby místo dobrodružství venku prozkoumali svůj vlastní dvorek.
Firma BCF však v hledáčku regulátora není poprvé. Na seznamu společností, jejichž reklamy vyvolaly nejvíce stížností, se obchod ocitl již v roce 2016 i 2018.
„V průběhu posledních let firma zahájila tradici kontroverzních reklam v duchu dobře míněné zábavy,“ hájí marketingovou strategii mluvčí BCF. „Budou mít jistě své kritiky a my to chápeme,“ dodal.
Zaplaťte za pandemii. Čína čelí kritice světa, Austrálie žádá vyšetřování |
Reklamní kampaň však přichází v době, kdy australsko-čínské vztahy podle expertů zaznamenávají největší ochlazení za poslední desetiletí. Reklama by mohla k dalšímu napětí ještě přispět. Loni v dubnu Austrálie podpořila globální vyšetřování původu koronaviru, čínská diplomacie to označila za politické manévrování namířené proti Číně.
Australský dovoz do Číny je už několik měsíců pod drobnohledem. V listopadu Čína uvalila na australská vína cla ve výši 212 procent s tím, že Austrálie export svých vín subvencuje a dočasná čínská opatření tak jen korigují nekalou konkurenci.
Čínské studenty a turisty rovněž varují před cestami do Austrálie, úřady krok odvodňují obavami z rasismu, uzavírá BBC.