Takzvané ovládání auta po drátě (systémy drive-by-wire) začínají být stále běžnější. U Infiniti to v nedávné době (zatím relativně neúspěšně) zkoušeli třeba i bez mechanické vazby volantu a kol (byť s bezpečnostní zálohou), elektronický plynový pedál (tedy bez lanka mezi plynem a škrtící klapkou) pak měla už první generace Škody Fabie.
Elektronické ovládání brzdy si pak vyžádal zejména příchod všemožných hybridních vozů, to aby elektronika mohla určovat, jak moc se do brzdění má zapojit rekuperace a jak moc mechanická brzda (má ho třeba nová octavia - čtěte zde). A teď je na řadě třetí pedál, který přitom řidiče trápí asi ze všech nejvíc. Ano, dlouhodobě jsou řešením automatické převodovky, ale manuální řazení je stále oblíbené a mnohými řidiči preferované. A také nadále výrazně levnější než automat.
S plně elektronickým ovládáním spojky (systém clutch-by-wire) teď přichází automobilka Kia. Jako první dostala převodovku s elektronickým ovládáním spojky označovanou jako iMT mild-hybridní Kia XCeed, záhy se stejné řešení objeví i v modelu Rio, který právě prošel faceliftem. V jeho rámci si mohou zákazníci objednat 48V mild-hybrid, který právě dostává převodovku iMT. Ústrojí je ale určeno i pro vozy s dieselovým motorem a v budoucnu se s ním tedy můžeme setkat šířeji.
„Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky,“ píše Kia v popisu nového modelu Rio EcoDynamics+.
V zásadě to znamená, že řidič skutečně ovládá auto tak, jak je zvyklý, za pomocí tří pedálů. U spojky se ale nemusí soustředit na správné zacházení s ní, pedál v podstatě slouží pouze jako „tlačítko“. Jeho sešlápnutím se spojka rozpojí nikoli pomocí síly vyvinuté nohou řidiče, ale za pomoci elektrického akčního členu. Při povolení spojky pak nemusí řidič hledat správnou pozici záběru a s pedálem pracovat citlivě, o správný prokluz a sepnutí spojky se opět postará elektronika.
Rozdíl oproti takzvaným robotizovaným manuálním převodovkám, kde lze řadit bez sešlapávání spojky je v tom, že celý systém iMT je provázán s dalšími systémy vozu a spojka je od počátku konstruována na plně elektronické fungování.
Díky tomu, že se o správné spínání spojky stará chytrá elektronika a mechanika, umožňuje nové řešení pár jízdních triků, které s běžnou manuální převodovkou obvyklé nejsou. Auto s takto řešenou spojkou umí především plachtit rychlostí až 125 km/h s vypnutým motorem, aniž by musel řidič vyřazovat rychlostní stupeň. Elektronika jednoduše ve chvíli, kdy řidič uvolní plynový pedál, vyhodnotí, zda je situace vhodná pro plachtění, a pokud tomu tak je, rozpojí spojku a vypne motor bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň.
Ve chvíli, kdy rychlost auta klesá k hodnotě, která je pro daný rychlostní stupeň minimem, elektronika motor nastartuje, pro sladění otáček přitom využije pomoc mild-hybridního startér-generátoru a spojku sepne. Tím je celé pohonné ústrojí chráněno před podtáčením a řidič je takto zároveň upozorňován na nutnost ručního řazení. Stejně elektronika celou soustavu spíná ve chvíli, kdy řidič při plachtění sešlápne plynový pedál.
Systém elektronické obsluhy spojky pak znamená, že při rozjezdu už nikdy i nezkušenému řidiči motor „nechcípne“, o hladký rozjezd se postará právě elektronika. Řešení tak nejspíš nebude vyhovovat řidičům, kteří mají rádi zpětnou vazbu a těsné propojení se svým vozem, ale pro běžnou jízdu by mělo být naopak nadstandardně komfortní. A také úsporné, Kia tvrdí, že v reálném provozu dovede novinka ušetřit asi 3 % paliva.
Automobilka uvádí, že si novinku vyvinula ve svém německém Technickém centru v Offenbachu. „Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky,“ popisuje řešení Michael Winkler, ředitel úseku vývoje hnacích ústrojí.
Elektronicky ovládanou spojku vyvíjí už celou řadu let dodavatel autoprůmyslu Bosch. Řešení, které firma nazvala e-Clutch, jsme vyzkoušeli již před sedmi lety v prototypu jeho testovacího automobilu. Zda Kia využívá řešení od Bosche, nebo si vyvinula vlastní, není zatím jasné. Bosch se tehdy chlubil mimo jiné tím, že řidič nemusí se spojkou pracovat třeba při poskakování v koloně: první nebo druhý převodový stupeň mohl zůstat zařazený a řidič jen šlapal na brzdu a plyn, podle toho se spojka spínala či rozpínala. Tuto funkcionalitu Kia u svého řešení iMT neuvádí.