Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby, tedy systémem clutch-by-wire. Novinka má ukončit trápení mnohých řidičů se spojkovým pedálem. Vůz ho sice stále má, ale při zacházení s ním není třeba ten správný cit, o vše se postará elektronika.
Elektronicky ovládaná spojka Kia iMT

Elektronicky ovládaná spojka Kia iMT | foto: Kia

Takzvané ovládání auta po drátě (systémy drive-by-wire) začínají být stále běžnější. U Infiniti to v nedávné době (zatím relativně neúspěšně) zkoušeli třeba i bez mechanické vazby volantu a kol (byť s bezpečnostní zálohou), elektronický plynový pedál (tedy bez lanka mezi plynem a škrtící klapkou) pak měla už první generace Škody Fabie.

Elektronické ovládání brzdy si pak vyžádal zejména příchod všemožných hybridních vozů, to aby elektronika mohla určovat, jak moc se do brzdění má zapojit rekuperace a jak moc mechanická brzda (má ho třeba nová octavia - čtěte zde). A teď je na řadě třetí pedál, který přitom řidiče trápí asi ze všech nejvíc. Ano, dlouhodobě jsou řešením automatické převodovky, ale manuální řazení je stále oblíbené a mnohými řidiči preferované. A také nadále výrazně levnější než automat.

S plně elektronickým ovládáním spojky (systém clutch-by-wire) teď přichází automobilka Kia. Jako první dostala převodovku s elektronickým ovládáním spojky označovanou jako iMT mild-hybridní Kia XCeed, záhy se stejné řešení objeví i v modelu Rio, který právě prošel faceliftem. V jeho rámci si mohou zákazníci objednat 48V mild-hybrid, který právě dostává převodovku iMT. Ústrojí je ale určeno i pro vozy s dieselovým motorem a v budoucnu se s ním tedy můžeme setkat šířeji.

„Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky,“ píše Kia v popisu nového modelu Rio EcoDynamics+.

V zásadě to znamená, že řidič skutečně ovládá auto tak, jak je zvyklý, za pomocí tří pedálů. U spojky se ale nemusí soustředit na správné zacházení s ní, pedál v podstatě slouží pouze jako „tlačítko“. Jeho sešlápnutím se spojka rozpojí nikoli pomocí síly vyvinuté nohou řidiče, ale za pomoci elektrického akčního členu. Při povolení spojky pak nemusí řidič hledat správnou pozici záběru a s pedálem pracovat citlivě, o správný prokluz a sepnutí spojky se opět postará elektronika.

Rozdíl oproti takzvaným robotizovaným manuálním převodovkám, kde lze řadit bez sešlapávání spojky je v tom, že celý systém iMT je provázán s dalšími systémy vozu a spojka je od počátku konstruována na plně elektronické fungování.

Díky tomu, že se o správné spínání spojky stará chytrá elektronika a mechanika, umožňuje nové řešení pár jízdních triků, které s běžnou manuální převodovkou obvyklé nejsou. Auto s takto řešenou spojkou umí především plachtit rychlostí až 125 km/h s vypnutým motorem, aniž by musel řidič vyřazovat rychlostní stupeň. Elektronika jednoduše ve chvíli, kdy řidič uvolní plynový pedál, vyhodnotí, zda je situace vhodná pro plachtění, a pokud tomu tak je, rozpojí spojku a vypne motor bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň.

Ve chvíli, kdy rychlost auta klesá k hodnotě, která je pro daný rychlostní stupeň minimem, elektronika motor nastartuje, pro sladění otáček přitom využije pomoc mild-hybridního startér-generátoru a spojku sepne. Tím je celé pohonné ústrojí chráněno před podtáčením a řidič je takto zároveň upozorňován na nutnost ručního řazení. Stejně elektronika celou soustavu spíná ve chvíli, kdy řidič při plachtění sešlápne plynový pedál.

Systém elektronické obsluhy spojky pak znamená, že při rozjezdu už nikdy i nezkušenému řidiči motor „nechcípne“, o hladký rozjezd se postará právě elektronika. Řešení tak nejspíš nebude vyhovovat řidičům, kteří mají rádi zpětnou vazbu a těsné propojení se svým vozem, ale pro běžnou jízdu by mělo být naopak nadstandardně komfortní. A také úsporné, Kia tvrdí, že v reálném provozu dovede novinka ušetřit asi 3 % paliva.

Automobilka uvádí, že si novinku vyvinula ve svém německém Technickém centru v Offenbachu. „Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky,“ popisuje řešení Michael Winkler, ředitel úseku vývoje hnacích ústrojí.

Elektronicky ovládanou spojku vyvíjí už celou řadu let dodavatel autoprůmyslu Bosch. Řešení, které firma nazvala e-Clutch, jsme vyzkoušeli již před sedmi lety v prototypu jeho testovacího automobilu. Zda Kia využívá řešení od Bosche, nebo si vyvinula vlastní, není zatím jasné. Bosch se tehdy chlubil mimo jiné tím, že řidič nemusí se spojkou pracovat třeba při poskakování v koloně: první nebo druhý převodový stupeň mohl zůstat zařazený a řidič jen šlapal na brzdu a plyn, podle toho se spojka spínala či rozpínala. Tuto funkcionalitu Kia u svého řešení iMT neuvádí.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...