Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

Vynález desetiletí: bez spojky, a přesto s manuálem

Citlivě povolovat spojku a k tomu přidávat plyn. Mnoho začátečníků ten boj vzdá. Trhavým rozjezdům na několikátý pokus a opakovanému potupnému startování na červené, která se na semaforu zase objevila, je konec. Bosch postavil spojku řízenou elektromotorkem. Teď jen uhádnout, které auto ji dostane.

Spojka, brzda, plyn. Tři klasické pedály v automobilu s manuální převodovkou. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Boj se spojkou končí

Svezli jsme se s autem s elektronicky ovládanou spojkou. Na pohled je to obyčejné Audi A3 1,4 TSI 90 kW, má tři pedály, manuální převodovku.

Jenže mezi pedálem a mechanismem spojky s přítlačným talířem a lamelou není mechanická vazba. Obvykle bývají spojky ovládány lankem, občas hydraulicky, ale tuto ovládá servomotorek.

Levý pedál vypadá stejně jako u běžného auta. Má chod stejně tuhý jako u klasického řešení. Když se trochu víc soustředíte, poznáte, že klade pořád stejný protitlak, který vytváří pružina. To u klasické mechanické spojky cítíte, kdy sepne. Ale to je hledání much. Jinak tento systém od Bosche funguje skvěle.

Firma však zatím nechce prozradit, v jakém autě se objeví. Pro úplnost dodejme, že takové novinky Bosch obvykle předvádí v úplně jiných autech, než do kterých pak dorazí.

Auto ovládáte stejně jako klasické s manuální převodovkou. Pozitivem je, že přeřazení se obejde bez cukání, elektronika pouští spojku tak, že se auto rozjíždí hladce. Ani při přeřazení ji nenachytáte a je to hezky hladké. I zkušený řidič se občas zapomene a v normálním autě pustí spojku necitlivě, takže je jízda trhavější.

Nejvíc se to bude líbit těm, kdo mají hrůzu z rozjezdů. Sesynchronizovat levačku s pravačkou dělává problémy začátečníkům a některá auta vyžadují speciální přístup. Známé tím jsou třeba starší fordy, které při startu ze semaforů zhasínaly i ostříleným mazákům.

Plachtění

Elektronicky ovládanou spojku (Bosch ji pojmenoval e-Clutch) ovšem vymysleli z jiného důvodu. Tím je úspora paliva. Když totiž jedete a sundáte nohu z plynu, spojka odpojí motor od převodovky, a tedy i od kol. Auto pak jede setrvačností, motor běží na volnoběh s minimální spotřebou a spoří se tak palivo. I u aut se pro to zažil termín "plachtění".

Dobré je, když má auto minimalizované jízdní odpory. To dnes moderní auta svými tvrdými pneumatikami s malým valivým odporem, řídkými oleji a vyšlechtěnou aerodynamikou splňují. Ani to staré Audi A3 nechce při vyřazení moc zpomalovat. Na rovince drží sedmdesátku a ubírá jen velmi zvolna.

A ještě jedna věc, kterou bez elektroniky mít nemůžete: funkce pro popojíždění v koloně. Dojedete zácpu na silnici poskakující nekonečně dlouho a z řazení jedničky a neustálého sešlapávání spojky už máte křeč v lýtku. S elektronickou spojkou v tu chvíli auto pracuje, jako by mělo automat. Funguje to na první a druhý převodový stupeň (na ten se rozjedete s laborováním se spojkou snad s každým autem). Ale tentokrát může levá noha odpočívat. Dojedete kolonu se zařazenou rychlostí a stačí dobrzdit. Elektronika spojku rozepne a nechá motor běžet.

Když se pak kolona pohne, uvolníte jen nohu na brzdě a sešlápnete plyn, spojka sepne a auto se plynule rozjede. Na dvojku to je s malým prokluzem, ale rozjezd je i tak plynulý.

Bez motoru stodvacítkou

Pro vyznavače automatických převodovek si Bosch vymyslel specialitu vedenou podobnou myšlenkou, tedy využívat setrvačnost vozu na maximum. Do oka padl vývojářům Bosche start-stop systém, který vypíná motor, když auto stojí, třeba při postávání v koloně nebo na semaforu. Pokročilý systém, který Bosch testuje v upraveném Volkswagenu Passat, vypíná motor i při jízdě, a to až do rychlosti 120 km/h.

Frčíte si krajinou a pustíte nohu na plynu, motor zhasne a vy jedete zadarmo. Samozřejmě všechny ostatní systémy zůstávají v provozu, posilovač řízení posiluje, klimatizace chladí, rádio hraje... Když je třeba zrychlit (šlápnete na plyn), nebo brzdit (je třeba podtlak brzdového posilovače), motor zase v mžiku naskočí.

Bosch počítá s tím, že až takové auto doputuje do sériové produkce, bude mít dvě autobaterie, aby byl zálohovaný přísun energie pro důležité agregáty. I tak to ušetří. Bosch udává úsporu 10 až 12 procent paliva. O nevýhodách systému start-stop čtěte zde.

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Lekce bonvivánství: nejhezčí ferrari připomíná, jak je život s auty krásný

Exkluzivně Roma je dolce vita kupé inspirované zlatou érou Itálie padesátých a šedesátých let. Neskonale luxusní, stylové,...

Ideální pro víkendový roadtrip. Silnice Českého Švýcarska potěší všechny řidiče

Premium Každý z nás hledá za volantem sportovního auta něco jiného. Ať už je to touha po dobrodružství nebo třeba víkendový...

Nejslavnější filmová motorka. Velký útěk a pak dlouhé hledání

Premium Tato motorka si zahrála v nejikoničtější motocyklové scéně v dějinách filmu. Pak ovšem strávila víc než dvě dekády na...

VIDEO: Na čerpačkách už tankujete zimní benzin a nemrznoucí naftu

Víte, že existují tři základní druhy nafty? Pokud jezdíte málo a tankovali jste naposledy v září, může vás první...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...