Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

  10:22aktualizováno  13:25
Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy pohonu. K dříve oznámenému plug-in hybridnímu provedení nabídku doplňují benzinová a naftová verze.
Škoda Octavia RS

Škoda Octavia RS | foto: Škoda Auto

Kromě plug-in hybridu (PHEV) s výkonem 245 koní (180 kW) a 400 Nm teď automobilka oficiálně ohlásila další dvě provedení. Turbobenzinový dvoulitr 2,0 TSI se stejným výkonem jako hybrid a nižším kroutícím momentem (370 Nm) bude mít jako jediné RS speciální mechanický samosvorný diferenciál na přední nápravě, který mělo už předchozí vrcholové provedení Octavie RS (jak funguje čtěte zde). Turbodieselové RS se 147 kilowatty (200 koňmi) a 400 Nm zas bude umět mít jako jediné pohon všech kol. Je to dosud nejsilnější naftový motor nabízený v Octavii, kromě RS ho dostane také verze Scout.

Samosvorný diferenciál

Elektrohydraulický samosvorný diferenciál VAQ (tak říkají aktivnímu samosvornému diferenciálu v koncernu VW) umožňuje díky elektronickému ovládání takzvané vektorování točivého momentu. Zjednodušeně: pošle sílu na kolo, které potřebuje zabrat více. Výsledkem je lepší trakce. V utažených šikanách pak v končetinách řidič cítí, jak se vnitřním kolo opře do asfaltu, vnější mocně zabere a auto se stočí do požadovaného směru.

Diferenciál vložený za převodovku dokáže poslat až 100 procent točivého momentu na jedno – vnější – kolo, čímž potlačuje nedotáčivost. Připodobnit to lze k řízení tanku přibrzďováním pásů pro zatočení. V případě auta na kolech to zvyšuje ochotu stáčet se kolem svislé osy. Omezuje se také prokluz vnitřního kola při jeho odlehčení v oblouku.

Plug-in hybrid má výhradně šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, o stupeň víc má automat spárovaný s TDI. Jedinou Octavií RS s manuálem (6. st.) tak bude verze s turbobenzinovým dvoulitrem.

Překvapivou novinkou, kterou do modelové řady Octavia přidává právě s uvedením RSa, je středový airbag, který se nafukuje z vnitřní bočnice sedačky řidiče. Má zamezit nekoordinovanému pohybu těl předních cestujících při nehodě a zabránit jejich kontaktu. Má být užitečný nejen při bočních nárazech, ale též při převrácení vozu. Airbag poslouží také v případech, že je v kabině řidič sám. Díky přesnému načasování zastaví nebo aspoň zpomalí pohyb jeho těla a zmírní tak nebezpečí dalších zranění, která hrozí kvůli přílišnému vychýlení ze sedadla.

U PHEV verze Octavie RS je kvůli instalaci trakční baterie u zadní nápravy zachována standardní světlá výška podvozku, kterou mají ostatní normální octavie, RSa bez hybridizace mají podvozek o patnáct milimetrů snížený. Benzinovou přeplňovanou čtrnáctistovku 110 kW (150 k) doplnili o elektromotor o výkonu 85 kW v šestistupňové automatické převodovce. Společně mají celkový systémový výkon 180 kW (245 k), maximální točivý moment činí 400 Nm. Elektromotor přidá krátkodobě při rozjezdu nebo akceleraci – asi na 10 sekund – dalších 50 Nm. Je to díky tomu, že elektromotor s permanentním magnetem je možné krátkodobě přetížit.

Odvzdušňovací tlačítko

Vzhledem ke specifickému provozu hybridního modelu dochází při delším využívání ryze elektrického pohonu v palivové nádrži k přetlaku. Aby bylo možné před tankováním bezpečně otevřít víčko palivové nádrže, je potřeba v palivové nádrži nejprve snížit tlak odvzdušněním. K tomu slouží tlačítko nádrže, které se nachází vedle voliče převodovky.

Kvůli hybridizaci musela Octavia dostat různá další jedinečná řešení. Kromě speciální nádrže, kterou je před otevřením pro dotankování třeba odtlakovat (hybridy na to mají speciální tlačítko, trvá to asi 7 sekund – více v boxu), je to také instalace elektrického posilovače brzd. Díky tomu umí hybridizované octavie plachtit i vysokými rychlostmi s vypnutým motorem. Elektrický posilovač je potřebný pro sladění brzdění klasickými hydraulickými brzdami s rekuperačním brzděním elektromotorem. „Řidič nesmí poznat změnu, auto musí brzdit stále stejně, ať brzdí elektromotorem nebo hydraulikou,“ vysvětluje Martin Hrdlička, šéf vývoje agregátu a podvozku mladoboleslavské značky. A prozrazuje, že už mají pro plug-in hybridní provedení připraven nový motor 1,5 TSI, který časem nahradí aktuální jedna-čtyřku. Motor musí být speciálně upraven a naladěn pro práci v hybridním soustrojí, kde se často vypíná, startuje a podobně.

Škoda Octavia RS

Martin Hrdlička, šéf vývoje agregátu a podvozku, ilustruje boj o úsporu každého gramu emisí CO2 na šlechtění aerodynamiky nové Octavie. Dva gramy ušetřili vývojáři instalací elektromotorky ovládaných žaluzií za mřížku v předním nárazníku. Ta upravuje proudění vzduchu do motorového prostoru. Auta už dlouho „dýchají“ hlavně výřezy v něm – je tam největší přetlak – ozdobnou mřížkou chladiče tolik vzduchu nenabírají, odnese ho aerodynamické proudění. Sofistikovanou prací s lamelami, které přístup vzduchu chladiči zavírají nebo příškrcují podle aktuálních podmínek, se ušetří podle Hrdličky asi dvě deci paliva na padesátikilometrové cestě.

Žaluzie před chladičem nejsou ve světě aut nic nového, Hrdlička se ovšem chlubí ještě další specialitou v podobě takzvaného kompaktoru, který je podle šéfa vývoje motorů unikátní. Spočívá v kompletním utěsnění partie za nárazníkem k chladiči a podběhům kol. Tím se ještě vylepšuje aerodynamika a přesně moduluje proudění vzduchu v motorovém prostoru a k brzdám. Pro jejich chlazení už se tak u nové Octavie nepoužívají klasické kanály od výřezů v předním nárazníku, ale právě od chladiče vedoucí průduchy, ve kterých jsou ještě vložené ventilátory.

Na co nejnižší spotřebu a emise CO2 jsou optimalizované i ráfky kol a pneumatiky. U speciálních ráfků je vliv aerodynamiky na tvorbu emisí CO2 snížen o víc než polovinu. Speciální šestnácti a sedmnáctipalcové pneumatiky mají valivý odpor pouze 6,5‰, fleetové emise se díky speciálním gumám octavie podařilo vylepšit o 3 g/km. A jen tak na okraj: pneumatikářské firmy už začínají na základě požadavků automobilek uvažovat o tom, že z boků plášťů úplně zmizí vylisované nápisy s různými údaji (znak firmy, rozměr pneumatiky apod.), protože i ty ovlivňují aerodynamiku a mají (byť jen stopový) vliv na nárůst emisí.

  • Nejčtenější

Bývalého šéfdesignéra Rolls-Royce ubodal zloděj v jeho bavorském domě

Britský automobilový designér Ian Cameron je mrtev, bavorská policie vyšetřuje vraždu čtyřiasedmdesátiletého stylisty, který dal tvář moderním rollsům po převzetí značky automobilkou BMW

16. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruský soud nařídil VW zaplatit odškodné automobilce GAZ za ukončení výroby

Ruský soud nařídil německému automobilovému koncernu Volkswagen, aby zaplatil odškodné 16,9 miliardy rublů (zhruba 4,5 miliardy Kč) ruské automobilce GAZ Group. Volkswagen zažalovala kvůli ušlým...

11. července 2024

Spaghetti jeep berte i v dieselu. Italské auto s americkým původem překvapí

Premium

Asi už víte, že americká značka Jeep patří do italsko-amerického koncernu FCA Fiat Chrysler, takže nikoho nepřekvapí, že kompaktní „retro“ SUV Renegade, určené především pro evropský trh, sáhlo do...

15. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jednostopá kochačka noční Prahou. Metropoli zaplnily stovky motorek

Stovky motorkářů již pošestnácté vyrazily na tradiční hromadnou motojízdu noční Prahou s názvem Prague Night Ride. Start byl opět v Čestlicích u Prahy a přes déšť následný průjezd centrem noční...

14. července 2024  10:26

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

Macho ford Made in USA je pravověrný offroad. Skvěle vypadá i jezdí

Make Bronco great again! Jako by roce 2020 u Fordu parafrázovali Trumpovo heslo. A vyslali na silnice a do terénu konkurenta Jeepu Wrangler. V dnešní době již poněkud nekorektní macho auto hází i v...

18. července 2024

Diář petrolheada: Za veterány do Slaného, Praha přivítá i filmovou legendu

Nadcházející víkend slibuje ryze letní počasí, které patrně řadu z vás vyžene někam k vodě. To však neznamená, že pořadatelé akcí prosycených vůní benzínu ve svém úsilí polevují. Naopak, čeká nás...

18. července 2024

SUPERGALERIE: Petrolheadská nirvána v Goodwoodu byla pastvou pro oči i uši

Festival rychlosti pořádaný v panství lorda Marche v britském Goodwoodu je úžasnou oslavou motorismu. Tolik závodních klenotů všech epoch automobilové historie, ale i slavných závodníků a dalších...

17. července 2024

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...