Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Seat slaví 70. narozeniny. Začínal s Fiatem, dnes je součástí Volkswagenu

  8:28
Španělská automobilka Seat zažila během své sedmdesátileté existence spolupráci se dvěma velkými evropskými továrnami, ale také krátkou epizodu, kdy se musela spolehnout na vlastní vývoj. Společnost, která vznikla 9. května 1950, díky vozům od Fiatu motorizovala Španělsko, aby se před třemi dekádami stala součástí koncernu VW.
Dobový reklamní plakát na SEAT 600

Dobový reklamní plakát na SEAT 600 | foto: SEAT

V nabídce německé skupiny připadá Seatu role výrobce aut se sportovním „šmrncem“, určených ovšem širokému publiku.

Automobily se na Iberském poloostrově vyráběly už začátkem minulého století, mezi světovými válkami získala celoevropský věhlas továrna Hispano-Suiza. Její model H6B vyráběla ve druhé polovině 20. let v licenci plzeňská Škoda (předtím než převzala mladoboleslavskou továrnu Laurin & Klement), luxusním vozem Škoda Hispano-Suiza jezdil i prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Občanská válka a následná izolace ale rozvoj automobilismu ve Španělsku na dlouho zabrzdily.

Na lepší časy se začalo blýskat na přelomu 40. a 50. let, kdy skupina bank a státní průmyslový konglomerát Instituto Nacional de Industria (INI) založily Španělskou společnost pro cestovní automobily – Sociedad Española de Automóviles de Turismo, zkráceně SEAT. Navázala na téměř stejně pojmenovaný projekt SIAT (písmeno I znamenalo iberská) ze začátku 40. let, který se nikdy nepodařilo dotáhnout do konce. Při hledání partnera se přitom už tehdy zvažoval Fiat.

Italská automobilka měla zkušenosti s licenční výrobou, již mezi válkami její vozy vyjížděly z továren například v Rakousku, Francii, Československu – a také ve Španělsku. Továrna, ve které měla několik procent akcií také turínská automobilka, pak začala před 70 lety vyrůstat v průmyslové zóně na okraji Barcelony. Město, jehož katalánská identita byla za režimu Franciska Franca potlačována, mělo nejen výhodnou polohu u moře a železniční tratě, ale na španělské poměry i bohatou průmyslovou tradici.

Španělská automobilka SEAT díky vozům od Fiatu motorizovala Španělsko.
Španělská automobilka SEAT vznikla 9. května 1950.

První automobil vyjel z ještě rozestavěné automobilky v listopadu 1953, byl to čtyřdveřový sedan Seat 1400, licenční kopie fiatu stejného označení, který se v Itálii začal vyrábět o rok dříve. Poměrně luxusní a na španělské poměry drahý automobil ovšem nemohl splnit hlavní cíl nové automobilky, tedy motorizaci země. Automobily byly po občanské válce vzácné zboží, během konfliktu mezi levicovými republikány a frankisty byly zničeny dvě pětiny aut a nová se téměř neprodávala.

Změna přišla v roce 1955, kdy byla dokončena továrna a výroba se zvýšila na 10 000 aut ročně (devět desetin dílů přitom již pocházelo ze Španělska), a zejména o dva roky později se Seatem 600. Licenční variantu Fiatu 600, představeného v roce 1955, si konečně mohla dovolit i střední třída. 

Do roku 1973 se vyrobilo přes 783 000 kusů, které mezi roky 1964 a 1967 doplnilo 18 000 kusů čtyřdveřové verze Seat 800. Podobná varianta fiatu se přitom nikde jinde nevyráběla.

„Osmistovka“ byla první z řady specifických španělských typů, založených na modelech Fiat, většinou ale zdejšími konstruktéry prodloužených nebo opatřených dalším párem dveří. Například Seat 850 se – na rozdíl od dvoudveřové italské verze – vyráběl také jako čtyřdveřový sedan, dvou- či třídveřový Fiat 127 v Barceloně vznikal i ve variantách se čtyřmi a pěti dveřmi. Čistě španělský byl Seat 133, vůz s technikou Fiatu 850 (a tedy motorem vzadu), ale karosérií připomínající Fiat 127.

Historie automobilky Seat v číslech

Spolupráce s Fiatem, během níž vznikal i velký sedan Seat 1500 nebo Seat 124 – „dvojče“ Lady 2101 – skončila na začátku 80. let. Ještě několik let se sice vyráběly modely založené na turínských typech (třeba Seat Ronda, tedy mírně vylepšený Fiat Ritmo, nebo Seat Marbella, tedy vlastně Fiat Panda, vyráběný až do roku 1998), zároveň ale začalo hledání nového partnera. Tím se stal německý Volkswagen. První akcie španělské automobilky koupil v roce 1982 a celou ji ovládl o osm let později.

V mezidobí přišli Španělé s vlastním projektem Seatu Ibiza, na jehož vývoji se podílela i konstrukční kancelář Porsche, velký rozmach ale přišel teprve po vstupu VW. Prvním výsledkem se stal model Toledo, prostorný liftback postavený na technickém základu golfu druhé generace, který díky výhodnému poměru ceny a výkonu slavil úspěchy po celé Evropě. Podobný recept mimochodem Volkswagen použil o pět let později i s první octavií, tedy velkým liftbackem na podvozku a s motory Golfu IV.

Během tří dekád ve vlastnictví VW zažil Seat vzestupy i pády. Krátce po přelomu století se ocitl v krizi, když koncernu příliš nevycházela strategie udělat z firmy „španělskou Alfu Romeo“. Výsledkem byly nepříliš atraktivní modely, nepomohl ani pokus prodávat pod znakem Seatu a se jménem Exeo jen mírně upravené Audi A4 starší generace. Nakonec se ale věci obrátily k lepšímu, v roce 2015 se automobilka po letech ztrát vrátila do černých číslech a ziskové hospodaření vykazuje i nadále.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...