Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. listopadu 2021 René

Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

  11:20
Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model značky. Ikona, díky které dnes španělská automobilka existuje. Nejnovější provedení jsme srovnali s úplně první generací modelu.

Seat Ibiza | foto: Seat

Porovnání ukazuje pokrok, kterým automobilový průmysl prošel nejenom po stránce konstrukční a technologické, ale také po stránce bezpečnosti, designu a ergonomie.

Ibiza první generace přišla na trh v roce 1984, je prodejně nejúspěšnějším modelem španělské značky. Seat o ní říká, že je jejím mezinárodním ambasadorem. Po 33 letech výroby nyní přijíždí v páté generaci.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Právě první generace ibizy byla podle vzpomínek pamětníků jedním z důvodů, proč německý koncern španělskou značku koupil. Nové auto postavené za asistence vývojářů Porsche (inženýrská kancelář slavné značky pomáhala Seatu s vývojem převodovek a motorů, automobilka firmě dokonce platila licenční poplatky za možnost použít na motorech nápis System Porsche) bylo tak povedené, že se tehdejší šéf koncernu VW Carl Hahn rozhodl o Seat intenzivně usilovat .

Ibiza vznikla v době, kdy se Seat rozloučil se svým původním partnerem Fiatem (původní seaty byly vlastně přeznačkované fiaty) a automobilka tehdy byla v podstatě ve státních rukou. Mechanika podvozku tak například stále vycházela z Fiatu Ritmo. Ibizu první generace vlastně můžeme považovat za jediný vůz značky Seat, který firma vyvinula samostatně.

Seat Ibiza

Vzhled vznikl u italského studia Italdesign a plně odpovídá tehdejším trendům.

Jednoduchý a elegantní design z pera Giorgetta Giugiara byl v podstatě pozměněným návrhem druhé generace VW Golf, který Volkswagen odmítl. Ibiza byla sice od začátku zamýšlena jako menší auto než golf, ale ve své době stála na pomezí tříd, soudobí konkurenti z kategorie malých vozů byli menší.

Na první pohled zaujmou hlavně velká okna a tenké sloupky. Trend současných vozů je opačný, okna u nich nejsou tak rozměrná a karoserie zdobí poměrně rozměrné plochy sloupků. Je to daň za vyšší pasivní bezpečnost, na kterou je v současnosti kladen stále větší důraz. Negativem je horší výhled než z bohatě prosklených kabin aut minulosti.

Seat Ibiza

Vzhledu nové Ibizy dominují dvě výrazné hrany na boku vedoucí od předního a zadního světla a sbíhající se na zadních dveřích. Dalším výrazným prvkem designu je hra s grafikou předních a zadních světel, využívající trojúhelníkového tvaru.

Celkově design působí agresivněji a je vidět, že cílovou skupinou pro novou Ibizu jsou mladí lidé. To první ibiza je jednoduchá, střídmý přímočarý design je typický pro svou dobu. Svou roli tu hraje také technologie, nákladnost výroby a samotná vyrobitelnost.

Výrobní postupy se za ty desítky let výrazně posunuly. Od jednoduchých karoserií s velkými rovnými plochami a minimem hran a prolisů se dnes designéři mohli posunout k několikrát prolamovaným kapotám, rozmáchlým křivkám a velmi ostrým linkám, někdy dokonce s proměnnou hloubkou. Na ibizách je ten propastný rozdíl dokonale vidět na kapotě nebo bocích.

Fotogalerie

Bezpečnost na prvním místě

Jak moc se auta za tři desetiletí změnila, dobře ilustrují dveře. Když je u aktuální ibizy otevřete, zjistíte, že jsou mnohem tlustší než před desítkami let. Je to kvůli bezpečnosti. Ve dveřích jsou schované výztuhy, tlusté výplně dveří vlastně vymezují boční deformační zónu a navíc jsou od nich přední sedadla umístěna co nejdál. Řidič se spolujezdcem tak sedí co nejblíž středovému tunelu a mají naopak hodně daleko ke dveřím. Vzniká tak prostor pro nafouknutí bočního airbagu a deformaci karoserie v případě bočního střetu.

Když se posadíte do staré ibizy, zaujme vás prostorným dojmem působí interiér. To je způsobeno právě absencí prvků pasivní bezpečnosti, které dělají moderní auta mohutnější.

Nová Ibiza má ve výbavě všechny současné bezpečnostní prvky a přesto její interiér není stísněný. Je to způsobeno většími celkovými rozměry a také použitím progresivní koncernové podvozkové platformy MQB A0. Řečí čísel: první ibiza měla na délku 3 683 mm a byla 1 610 mm široká, aktuální pátá generace má půdorys 4 059 x 1 780 milimetrů. Jen pro doplnění, nejmenší seat v aktuální nabídce, kapesní Mii, je 3 557 milimetrů dlouhý.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Experimentům odzvonilo

Interiér nové ibizy je řešen s důrazem na pohodlí řidiče a příkladnou ergonomii. V tomto světle je zajímavé srovnání se „zakladatelkou rodu“, kde je úplně jiné postavení volantu. Osmdesátá léta také přála různým nekonvenčním pokusům, u ibizy první generace je to řešení ovládacích prvků pro stěrače a ostřikovače, nemá totiž klasické páčky pod volantem, jaké má většina dnešních aut. Tvůrci tehdy zkusili vnést do řešení futurismus a umění, ovšem zrovna moc to nekoresponduje se současnými požadavky ergonomie. Některé ovladače jsou totiž dostupné, pouze když prostrčíte ruku skrz volant, což není zrovna bezpečné a už vůbec ne komfortní.

Seat Ibiza

Žijeme nyní v době, kde jsou hlavním tématem mobilní telefony, mobilní aplikace a konektivita jako taková. Tomuto trendu se nevyhnula samozřejmě ani nová Ibiza, a to právě s ohledem na mladé zákazníky, na které Seat míří.

A zrovna španělská automobilka má být jakýmsi inkubátorem zajímavých aplikací a modelů řízení mobility, které by se pak měly šířit napříč celým koncernem Volkswagen. Automobilky na vývoji těchto řešení nepracují samy. Seat například spolupracuje s městy jako Barcelona a snaží se vyvinout aplikace, které by pomáhaly hledat místa k parkování.

I z toho je patrné, že vznik automobilu nebude reagovat již pouze na technické či technologické požadavky, ale bude do vývoje zapojeno i demografické či sociologické hledisko.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Autoři:
  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Premium Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který autoprůmysl nepoznal. Aby...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Scania: elektrické kamiony jsou stále teorie, vývoj dieselů pokračuje

Možná patříte k příznivcům spalovacích motorů. Není to ani dnes staromilství, vždyť jsme si pořád ještě neodpověděli na...

Norsko je lídrem v elektromobilitě, státu ale začíná chybět příjem z daní

Pokud jde o elektromobilitu na silnicích, Norsko hraje nejen v Evropě, ale i ve světě svou vlastní ligu. Tři čtvrtiny...

Tatra Phoenix slaví deset let. Jezdí ve více než třiceti zemích světa

Advertorial Na podzim roku 2011 začala z výrobní linky společnosti Tatra Trucks sjíždět těžká nákladní vozidla nové řady Tatra...

Z banky mezi top piloty. Tom Kristensen o závodění v Japonsku, Le Mans i prohrách

Premium Dánský závodník Tom Kristensen je devítinásobný vítěz čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, nikdo jiný na tomto okruhu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Často lidi vykolejíme, přiznávají manželé Černí. Oba nosí dámskou módu

Michaela a Vlastimil Černí se rádi oblékají podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželé...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...