Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

  11:20
Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model značky. Ikona, díky které dnes španělská automobilka existuje. Nejnovější provedení jsme srovnali s úplně první generací modelu.

Seat Ibiza | foto: Seat

Porovnání ukazuje pokrok, kterým automobilový průmysl prošel nejenom po stránce konstrukční a technologické, ale také po stránce bezpečnosti, designu a ergonomie.

Ibiza první generace přišla na trh v roce 1984, je prodejně nejúspěšnějším modelem španělské značky. Seat o ní říká, že je jejím mezinárodním ambasadorem. Po 33 letech výroby nyní přijíždí v páté generaci.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Právě první generace ibizy byla podle vzpomínek pamětníků jedním z důvodů, proč německý koncern španělskou značku koupil. Nové auto postavené za asistence vývojářů Porsche (inženýrská kancelář slavné značky pomáhala Seatu s vývojem převodovek a motorů, automobilka firmě dokonce platila licenční poplatky za možnost použít na motorech nápis System Porsche) bylo tak povedené, že se tehdejší šéf koncernu VW Carl Hahn rozhodl o Seat intenzivně usilovat .

Ibiza vznikla v době, kdy se Seat rozloučil se svým původním partnerem Fiatem (původní seaty byly vlastně přeznačkované fiaty) a automobilka tehdy byla v podstatě ve státních rukou. Mechanika podvozku tak například stále vycházela z Fiatu Ritmo. Ibizu první generace vlastně můžeme považovat za jediný vůz značky Seat, který firma vyvinula samostatně.

Seat Ibiza

Vzhled vznikl u italského studia Italdesign a plně odpovídá tehdejším trendům.

Jednoduchý a elegantní design z pera Giorgetta Giugiara byl v podstatě pozměněným návrhem druhé generace VW Golf, který Volkswagen odmítl. Ibiza byla sice od začátku zamýšlena jako menší auto než golf, ale ve své době stála na pomezí tříd, soudobí konkurenti z kategorie malých vozů byli menší.

Na první pohled zaujmou hlavně velká okna a tenké sloupky. Trend současných vozů je opačný, okna u nich nejsou tak rozměrná a karoserie zdobí poměrně rozměrné plochy sloupků. Je to daň za vyšší pasivní bezpečnost, na kterou je v současnosti kladen stále větší důraz. Negativem je horší výhled než z bohatě prosklených kabin aut minulosti.

Seat Ibiza

Vzhledu nové Ibizy dominují dvě výrazné hrany na boku vedoucí od předního a zadního světla a sbíhající se na zadních dveřích. Dalším výrazným prvkem designu je hra s grafikou předních a zadních světel, využívající trojúhelníkového tvaru.

Celkově design působí agresivněji a je vidět, že cílovou skupinou pro novou Ibizu jsou mladí lidé. To první ibiza je jednoduchá, střídmý přímočarý design je typický pro svou dobu. Svou roli tu hraje také technologie, nákladnost výroby a samotná vyrobitelnost.

Výrobní postupy se za ty desítky let výrazně posunuly. Od jednoduchých karoserií s velkými rovnými plochami a minimem hran a prolisů se dnes designéři mohli posunout k několikrát prolamovaným kapotám, rozmáchlým křivkám a velmi ostrým linkám, někdy dokonce s proměnnou hloubkou. Na ibizách je ten propastný rozdíl dokonale vidět na kapotě nebo bocích.

Fotogalerie

Bezpečnost na prvním místě

Jak moc se auta za tři desetiletí změnila, dobře ilustrují dveře. Když je u aktuální ibizy otevřete, zjistíte, že jsou mnohem tlustší než před desítkami let. Je to kvůli bezpečnosti. Ve dveřích jsou schované výztuhy, tlusté výplně dveří vlastně vymezují boční deformační zónu a navíc jsou od nich přední sedadla umístěna co nejdál. Řidič se spolujezdcem tak sedí co nejblíž středovému tunelu a mají naopak hodně daleko ke dveřím. Vzniká tak prostor pro nafouknutí bočního airbagu a deformaci karoserie v případě bočního střetu.

Když se posadíte do staré ibizy, zaujme vás prostorným dojmem působí interiér. To je způsobeno právě absencí prvků pasivní bezpečnosti, které dělají moderní auta mohutnější.

Nová Ibiza má ve výbavě všechny současné bezpečnostní prvky a přesto její interiér není stísněný. Je to způsobeno většími celkovými rozměry a také použitím progresivní koncernové podvozkové platformy MQB A0. Řečí čísel: první ibiza měla na délku 3 683 mm a byla 1 610 mm široká, aktuální pátá generace má půdorys 4 059 x 1 780 milimetrů. Jen pro doplnění, nejmenší seat v aktuální nabídce, kapesní Mii, je 3 557 milimetrů dlouhý.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Experimentům odzvonilo

Interiér nové ibizy je řešen s důrazem na pohodlí řidiče a příkladnou ergonomii. V tomto světle je zajímavé srovnání se „zakladatelkou rodu“, kde je úplně jiné postavení volantu. Osmdesátá léta také přála různým nekonvenčním pokusům, u ibizy první generace je to řešení ovládacích prvků pro stěrače a ostřikovače, nemá totiž klasické páčky pod volantem, jaké má většina dnešních aut. Tvůrci tehdy zkusili vnést do řešení futurismus a umění, ovšem zrovna moc to nekoresponduje se současnými požadavky ergonomie. Některé ovladače jsou totiž dostupné, pouze když prostrčíte ruku skrz volant, což není zrovna bezpečné a už vůbec ne komfortní.

Seat Ibiza

Žijeme nyní v době, kde jsou hlavním tématem mobilní telefony, mobilní aplikace a konektivita jako taková. Tomuto trendu se nevyhnula samozřejmě ani nová Ibiza, a to právě s ohledem na mladé zákazníky, na které Seat míří.

A zrovna španělská automobilka má být jakýmsi inkubátorem zajímavých aplikací a modelů řízení mobility, které by se pak měly šířit napříč celým koncernem Volkswagen. Automobilky na vývoji těchto řešení nepracují samy. Seat například spolupracuje s městy jako Barcelona a snaží se vyvinout aplikace, které by pomáhaly hledat místa k parkování.

I z toho je patrné, že vznik automobilu nebude reagovat již pouze na technické či technologické požadavky, ale bude do vývoje zapojeno i demografické či sociologické hledisko.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Autoři:
  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Ojeté elektromobily jsou vzácné. Fenomén Citigo si skvěle drží cenu

Ceny ojetých elektromobilů padají rychle. Nejmenší škodovka se ovšem vymyká: skoro vůbec neztrácí cenu, právě naopak....

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

Mezi 139 tisíci letos dovezenými ojetinami jsou octavie, rollsy i trabanty

Počet dovezených ojetých osobních aut poklesl za 11 měsíců meziročně o 16,3 procenta na 138 960 vozů. Jejich průměrné...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...