Pondělí 18. ledna 2021, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. ledna 2021 Vladislav

Seat je mazánkem VW, vyvine nový elektrovůz. Škoda zaspí, nebo vyhraje

Před pár lety to vypadalo, že se koncern VW své španělské značky buď zbaví, nebo ji zavře. Charismatický Ital Luca de Meo ovšem Seat zachránil a dnes je z něj nejrychleji rostoucí značka v Evropě. Tento týden se pochlubili, že Seat bude poprvé v historii vyvíjet novou platformu pro všechny.

Seat el-Born | foto: Seat

V kooperaci se značkou Volkswagen vyvine barcelonský Seat malé elektrické auto velikosti modelu Ibiza nebo Škody Fabie. „Půjde o menší verzi modulární platformy MEB pro elektromobily. Na jejím základě se budou vyrábět různá vozidla s délkou cca čtyři metry. Platforma může být využívána více značkami na celém světě,“ uvádí de Meo.

Nová platforma dá vzniknout cenově dostupným elektromobilům se vstupní cenou nižší než 20 tisíc eur (pod půl milionu korun). Na tomto projektu bude ve Španělsku pracovat více než 300 inženýrů značky.

„Seat má nyní v koncernu Volkswagen jasnější roli a díky dosaženým výsledkům nám byl svěřen vývoj nové platformy pro elektromobily,“ naparuje se de Meo. Nabízí se tedy otázka, zda to není tak trochu prohra pro Škodu.

Nový oblíbenec?

Nový úkol pro Seat oznámili představitelé značky na výroční konferenci v Martorellu, kde prezentovali výsledky hospodaření za uplynulý rok. Na akci dorazil nečekaně také generál celého koncernu VW Herbert Diess, což je velmi neobvyklé. Sám uznal, že není běžné, aby na takové akce jezdil, u Seatu se podle de Mea takto objevil za poslední roky poprvé. Může to naznačovat zvýšenou pozornost vedení koncernu vůči Seatu nebo také potvrzení toho, že charisma a úspěchy de Mea mohou přinášet další výsledky.

Fotogalerie

Stojí za připomenutí, že týden před Seatem prezentovala své výsledky Škoda, která je se Seatem v rámci koncernu „na jedné lodi“, je ovšem výrazně větší a úspěšnější. V Mladé Boleslavi se ovšem Diess neukázal.

Diess při návštěvě v Martorellu prohlásil, že „Seat hraje novou roli v rámci koncernu Volkswagen a přebírá ještě větší odpovědnost. Aktuální úspěchy potvrzují potenciál značky Seat využívat příležitosti k růstu a vstupovat na nové trhy,“ a dodal, že „projekt platformy pro malé elektromobily jsou velkým krokem k ještě dostupnější elektrické mobilitě“. Seat podle něj vyvine první elektromobil, který bude speciálně zkonstruován pro cestování po městě.

O to víc by měli v Mladé Boleslavi zbystřit. Je to totiž platforma pro elektromobily velikosti Škody Fabie, která patří ke stěžejním modelům značky. A ještě na dlouho bude.

Je to prohra, nebo výhra?

Celý koncern Volkswagen dnes mluví o přepřáhnutí na elektrický pohon. Ten má být podle Diesse hlavním klíčem ke splnění požadavků evropských předpisů na snižování emisí. Luca de Meo pro iDNES.cz uvádí, že proto, aby srazil flotilové emise Seatu na úroveň požadovanou pro rok 2025, bude muset značka prodávat čtvrtinu plně aut do zásuvky.

Jedním ze stěžejních prvků strategie je speciálně vyvinutá platforma MEB pro elektromobily. Tu značky Volkswagenu použijí pro stavbu plně elektrifikovaných modelů. Architekturu s bateriemi v podlaze a pohonem zadních kol vyvinutou pod taktovkou značky Volkswagen nabízí koncern také dalším výrobcům, už se chytil třeba německý start-up e.Go z Cách.

„Nabídka MEB jako platformy otevřené ke sdílení je poměrně velmi zajímavý tah. Pokud ta platforma bude dobrá, může to znamenat nový vývoj v odvětví a důležitý precedent,“ komentuje pro iDNES.cz Petr Knap, expert na automobilový průmysl z poradenské firmy EY. A podle všeho z MEB také inženýři Seatu odvodí platformu pro slíbené malé a levné elektromobily.

Seat el-Born

Seat el-Born

Důležitější ovšem je, že na MEB se budou vyrábět elektromobily především v Německu. Ze závodů v Emdemu, Hannoveru a Cvikově (Zwickau) budou vyjíždět bateriové volkswageny a také seaty. Další značky německého koncernu Audi s Porsche si jedou elektrifikaci po druhé linii s modely postavenými na společně vyvinuté platformě „Premium Platform Electric“ (PPE).

Škoda v tomto ohledu musí čekat, co najde v koncernových regálech. Na druhou stranu jí to i tak stojí obrovské peníze. Šéf Škody Auto Bernhard Maier už dříve uvedl, že Škoda Auto utratí do roku 2022 téměř 52 miliard korun za vývoj aut na alternativní pohon.

Pomineme-li elektrické Citigo, jehož význam bude jen okrajový, bude první opravdu důležitou plně elektrickou škodovkou příští rok představené velké SUV, jehož podobu ukázala studie iV letos v březnu na autosalonu v Ženevě.

Auto s dojezdem 500 kilometrů, impozantním zrychlením a cenou (snad) na úrovni dieselové Škody Kodiaq, tedy od nějakých 800 tisíc výš, bude Škoda vyrábět doma v Mladé Boleslavi, kde ji také na MEB vyvinuli.

Volkswagen a Seat odstartují elektrický věk lidovějšími vozy s velikostí a cenou na úrovni dieselového Golfu. Obě auta se budou vyrábět v Německu, Volkswagen představí sériovou podobu letos na podzim, ovšem Seat se s konceptem, který má i podle prohlášení představitelů značky velmi blízko reálnému vozu, pochlubil už nyní. I to naznačuje, že je Seat možná novým mazánkem ve Wolfsburgu.

Kdo se bude smát za pět let?

Otázkou je, zda by měli Škodováci zpozornět. Buď je teď Seat v roli pokusného králíka pro elektrošoky a to, že Škoda setrvává u klasiky (mimo jiné se má nově postarat o vývoj a výrobu příští generace Volkswagenu Passat) bude ve chvíli, kdy (a pokud) elektrobublina praskne, obrovská výhoda. Nebo mohou mít pravdu ti, kdo říkají, že Škoda zaspí a pokrok ji mine.

Podle Petra Knapa z EY nebylo rozhodnutí o svěření nového úkolu Seatu úplně jednoduché. „Předpokládám, že v rámci skupiny chtěli najít pro každou značku nějaké nosné téma,“ komentuje a připomíná, že Škoda už má velkou roli v celosvětovém měřítku na důležitých trzích jako je Indie, Čína a Rusko. „To jsou velké úkoly. Také myslím, že vývojově kapacity Škody jsou poměrně vytížené řadou dalších inovací,“ dodává.

Seat Minimó

Seat Minimó

Herbert Diess na konferenci Seatu Škodu zmínil. Připomenul, že v rámci racionalizace, cesty k cenové efektivitě, decentralizaci a s tím souvisejícím přerozdělením odpovědnosti a úkolů v rámci koncernu dostala Škoda na starosti operace skupiny VW v Indii a Rusku, což jsou dva obrovské trhy s obrovským potenciálem. A má také za úkol vyvinout novou platformu pro laciná auta pro asijské trhy, především pro Indii.

Podle informací iDNES.cz ji odvodí z aktuální platformy MQB určené pro klasické vozy, kterou používá většina modelů napříč koncernem od Seatu Leon přes Passat po Škodu Kodiaq.

„Z pohledu elektromobility snad zaostávání úplně nehrozí,“ myslí si Knap a připomíná, že v roce 2022 má být na trhu deset elektrifikovaných Škodovek. „A samozřejmě je celkově otázkou, zda se ještě neobjeví další rozvojová témata, která koncern VW začne řešit, jako je třeba vodíkový pohon,“ dodává.

Připomíná, že dnes prochází hlavně evropský autoprůmysl obrovskými změnami a překotným vývojem: „Myslím, že za horizont dvou až tří let je to úplně věštění. Nejpravděpodobnější je koexistence pohonů a situace se vyjasní až ve střednědobém horizontu. Hlavní faktorem bude, zda evropská regulace bude trvat na dalším snižování emisí nebo se poněkud zmírní.“ 

Petr Knap také zmínil, že i vzhledem k aktuálním námluvám mezi evropskými automobilkami (PSA, FCA, Renault) a stahování se jiných (Nissan, Honda, Ford) je pravděpodobné, že do pěti let se budou znovu přeskupovat síly a některé značky změní majitele.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Automobilka Fiat Chrysler investuje v Polsku 755 milionů zlotých (4,4 miliardy korun), uvedl polský...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Mrňousové z Bratislavy dostanou pokračování: Citigo jako elektrické audi

Škoda Citigoe iV

VIDEO Exkluzivně Audi a Seat chystají malý elektromobil vycházející z trojčat vyráběných v bratislavském závodě...

Elektrické porsche uhání i 250 km/h, ale taky 210 kilometrů za devět hodin

Řízení Taycanu Turbo S na hladkých okreskách bývalého západního Německa bylo...

VIDEO Jak dalekou cestu ještě musí Velká Británie urazit, pokud chce do roku 2030 opravdu přejít na čistě...

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Praktická ojetina za sto tisíc. Ulítlé Škodě Roomster přijde na chuť každý

Premium Kompaktních MPV je na trhu málo a svého času nemohla konzervativní klientela škodovky přijít Roomsteru na chuť. I přes...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, přednost mají mobily

Víc než rok od vypuknutí pandemie si nemoc covid-19 stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Nejprve nový typ...

Rok 2020 kamerami dopravní policie: zběsilá jízda, útěky, bouračky

Dopravní policie zveřejnila sestřih záběrů z kamer svých aut. Ve výběru jsou hlavně honičky a nehody. V roce 2020...

Do servisů míří 56 tisíc nových golfů, svolávací akce jsou na denním pořádku

Občas se něco nepovede a je třeba to napravit. U aut se tak kromě pravidelné prohlídky musí jejich majitelé dostavit do...

Zemní plyn není mrtev. V Praze vyzkouší biometan z čističky

Premium V České republice je aktuálně v provozu více než 26 000 vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Ta se vyznačují téměř...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...