Němec Herbert Gilbert, který tvrdí, že v autech značky Volkswagen jezdí celý život, si v lednu 2014 koupil použitý Volkswagen Sharan 2.0 TDl za 31 490 eur (dnes 851 000 Kč). Vůz s motorem Typ EA 189 ale, jak se později ukázalo, využíval software pro manipulaci s měřením emisí. Díky němu jich vůz výrazně méně produkoval při kontrolních testech než ve skutečném provozu.
Důchodce Gilbert se po tomto zjištění podle svého vyjádření cítil oklamaný, protože si chtěl koupit auto, které bude šetrné k životnímu prostředí. Kdyby už tehdy znal pravdu, vůz by si nekoupil. Automobilku, která emisemi manipulovala v milionech případů, se proto rozhodl zažalovat a domáhat se navrácení celé kupní ceny vozu.
Soud v Bad Kreuznachu v západoněmeckém Porýní-Falci jeho žalobu v říjnu 2018 odmítl. Odvolací soud v Koblenzi ale v červnu 2019 rozhodl jinak. Automobilka podle něj ve snaze o maximalizaci zisku systematicky klamala úřady, konkurenci i spotřebitele. Volkswagen proto podle soudu kupujícímu dluží náhradu škody 25 616 eur (691 000 Kč). Od kupní ceny soudci několik tisíc eur odečetli kvůli tomu, že byl vůz v mezidobí používán.
Gilbert se však s rozhodnutím nespokojil a u Spolkového soudního dvora, jak se německý nejvyšší soud oficiálně jmenuje, se nyní domáhá plného odškodnění. Rozhodnutí předchozí instance napadla také automobilka, která jakoukoliv platbu odmítá a tvrdí, že se auto dalo po celou dobu plně používat. Navíc byl u vozu později aktualizován software, čímž byla manipulace s měřením emisí odstraněna.
Proces je velmi sledovaný, protože v podobném postavení jako Gilbert jsou v Německu desetitisíce lidí. Další stovky tisíc zřejmě od Volkswagenu dostanou odškodnění. V polovině února Volkswagen německým zákazníkům nabídl celkem 830 milionů eur (22,4 miliardy Kč). Na každého odškodněného klienta by tak mohlo připadnout 1 800 až 2 100 eur (zhruba 48 400 až 56 600 Kč).