Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate modifikovat, teď Volkswagen prodává. A má s nimi úspěch, u dealerů se kauzou poznamenané ojetiny prý moc neohřejí. Důvody jsou jednoduché: výhodná cena a nízké náklady na provoz.

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Osud automobilů z kauzy Dieselgate v USA byl dlouho nejasný. Z kraje letošního roku jsme přinesli reportáž z kalifornského města Victorville, kde v poušti stálo přes 20 000 dieselových Volkswagenů a nějaká ta Audi. Už tehdy bylo jasné, že ve Victorville auta pouze nestojí, ostraha areálu nám prozradila, že jsou sem neustále přivážena auta nová a některá zase putují pryč.

Fotogalerie

Podobných areálů s podobným režimem bylo počátkem letošního roku v USA celkem 37 a podle všeho se v rámci nich musel Volkswagen vypořádat se zhruba 440 000 automobily. Dle předchozích odhadů si zhruba 20 procent zákazníků nechalo svůj dieselový vůz upravit a provozuje jej dál, většina však auto odprodala zpět VW. Osud těchto vozů skladovaných na desítkách míst USA teď zmapoval portál New York Times. A překvapivě není tak ponurý, jak se mohlo zdát.

Podle NYT se podařilo Volkswagenu velkou část aut upravit a tato nabízí k prodeji. V loňském roce měl podle New York Times VW zásobu asi 100 000 upravených dieselů, které čekaly na zákazníky. A nacházely je překvapivě rychle. Dealeři kupují upravená ojetá auta v aukcích skrze program certifikovaných ojetých vozů. Auta dále upravují. I několikaleté stání (většinou v poušti) na vozech totiž zanechalo určité stopy, takže prodejci následně u vozu vymění provozní kapaliny a i některé díly, jako třeba brzdy a pneumatiky. Mění se i baterie, stěrače, filtry, někdy je třeba vyměnit i některé další části.

Takto opravená auta už putují k zákazníkům, kteří mají spoustu důvodů, proč si Volkswagen poznamenaný Dieselgate pořídit. I když si vozy vyžádaly různé úpravy a opravy, jejich ceny jsou příjemně nízké. New York Times například zmiňuje příběh Sida Heilbrauna, který si v letošním roce pořídil ojetý Volkswagen Golf z roku 2015. Za vůz s nájezdem asi 61 000 kilometrů zaplatil zhruba 11 500 dolarů, tedy v přepočtu asi 270 000 korun. Vzhledem k tomu, že i v USA obzvlášť kompaktní auta v poslední době zdražují, je to pro spotřebitele velmi lákavá částka.

Prodej ale nepodporují jen nízké ceny. Volkswagen zákazníkům auta nabízí s velkorysou zárukou, která platí po čtyři roky nebo 48 000 mil (tedy něco přes 77 000 kilometrů). A k tomu je tu ekonomika provozu. Heilbraun používá auto k dennímu dojíždění do práce na zhruba padesátikilometrové trase a hlásí průměrnou spotřebu asi 5,7 litru na 100 kilometrů. To je hodnota, která mu může v USA uspořit klidně i polovinu nákladů na palivo, obzvlášť když předtím provozoval velké SUV od Lexusu, které podle jeho slov bylo žroutem.

Jiný příklad ukazuje, že cena dieselových aut je lákavá i v porovnání s podobnými auty na benzin. V roce 2014 stál základní model VW Jetta s benzinovým motorem 16 720 dolarů, zatímco diesel vyšel na 23 195 dolarů. Teď je ale podle New York Times mezi ojetým dieselovým a benzinovým modelem cenový rozdíl v podstatě nulový.

Zdá se, že i díky tomu jsou alespoň někteří Američané ochotni na emisní skandál zapomenout. Ostatně, pokud chtějí úsporné auto, mají na tamním trhu jen pramálo možností a to obzvlášť v kompaktní třídě: kromě některých hybridních modelů, jejichž ceny jsou podstatně vyšší, jsou často jedinou úspornou možností právě dieselové Volkswageny.

Dealeři si tak podle NYT prodeje pochvalují, někteří dokonce hlásí, že zákazníkům dodali více „repasovaných“ dieselů, než kolik jich předtím vykoupili. Nabídka je často hodně lokální a pro vozy zamíří zákazníci i z velmi velké vzdálenosti. A zásoby prý proto rychle ubývají. Podle Chada Probsta z dealerství ve Fort Wayne v Indianě zbývá v programu asi 70 000 aut, která ještě dealeři od VW po úpravách nenakoupili. Většina z nich jsou ovšem modely VW Passat, které se netěší takové popularitě. Typů Jetta a Golf, těch u zákazníků nejoblíbenějších, tak zbývá vcelku málo. A to může hnát ceny výše. Podle některých odhadů se poslední upravené diesely původně vykoupené v rámci Dieselgate prodají zhruba v polovině roku 2020.

Pak definitivně Volkswagen s dieselovými auty v USA skončí. Tedy alespoň takový je plán.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Jarní vlna koronaviru zdražila autoškoly. Teď opět zavřely

Vládní protikoronavirová opatření znovu zastavila provoz autoškol. Výuka a zkoušky měly přitom po jarní krizi skluz a...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...