Čtvrtek 28. září 2023, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. září 2023 Den české státnosti

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate modifikovat, teď Volkswagen prodává. A má s nimi úspěch, u dealerů se kauzou poznamenané ojetiny prý moc neohřejí. Důvody jsou jednoduché: výhodná cena a nízké náklady na provoz.
Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Osud automobilů z kauzy Dieselgate v USA byl dlouho nejasný. Z kraje letošního roku jsme přinesli reportáž z kalifornského města Victorville, kde v poušti stálo přes 20 000 dieselových Volkswagenů a nějaká ta Audi. Už tehdy bylo jasné, že ve Victorville auta pouze nestojí, ostraha areálu nám prozradila, že jsou sem neustále přivážena auta nová a některá zase putují pryč.

Podobných areálů s podobným režimem bylo počátkem letošního roku v USA celkem 37 a podle všeho se v rámci nich musel Volkswagen vypořádat se zhruba 440 000 automobily. Dle předchozích odhadů si zhruba 20 procent zákazníků nechalo svůj dieselový vůz upravit a provozuje jej dál, většina však auto odprodala zpět VW. Osud těchto vozů skladovaných na desítkách míst USA teď zmapoval portál New York Times. A překvapivě není tak ponurý, jak se mohlo zdát.

Podle NYT se podařilo Volkswagenu velkou část aut upravit a tato nabízí k prodeji. V loňském roce měl podle New York Times VW zásobu asi 100 000 upravených dieselů, které čekaly na zákazníky. A nacházely je překvapivě rychle. Dealeři kupují upravená ojetá auta v aukcích skrze program certifikovaných ojetých vozů. Auta dále upravují. I několikaleté stání (většinou v poušti) na vozech totiž zanechalo určité stopy, takže prodejci následně u vozu vymění provozní kapaliny a i některé díly, jako třeba brzdy a pneumatiky. Mění se i baterie, stěrače, filtry, někdy je třeba vyměnit i některé další části.

Takto opravená auta už putují k zákazníkům, kteří mají spoustu důvodů, proč si Volkswagen poznamenaný Dieselgate pořídit. I když si vozy vyžádaly různé úpravy a opravy, jejich ceny jsou příjemně nízké. New York Times například zmiňuje příběh Sida Heilbrauna, který si v letošním roce pořídil ojetý Volkswagen Golf z roku 2015. Za vůz s nájezdem asi 61 000 kilometrů zaplatil zhruba 11 500 dolarů, tedy v přepočtu asi 270 000 korun. Vzhledem k tomu, že i v USA obzvlášť kompaktní auta v poslední době zdražují, je to pro spotřebitele velmi lákavá částka.

Prodej ale nepodporují jen nízké ceny. Volkswagen zákazníkům auta nabízí s velkorysou zárukou, která platí po čtyři roky nebo 48 000 mil (tedy něco přes 77 000 kilometrů). A k tomu je tu ekonomika provozu. Heilbraun používá auto k dennímu dojíždění do práce na zhruba padesátikilometrové trase a hlásí průměrnou spotřebu asi 5,7 litru na 100 kilometrů. To je hodnota, která mu může v USA uspořit klidně i polovinu nákladů na palivo, obzvlášť když předtím provozoval velké SUV od Lexusu, které podle jeho slov bylo žroutem.

Jiný příklad ukazuje, že cena dieselových aut je lákavá i v porovnání s podobnými auty na benzin. V roce 2014 stál základní model VW Jetta s benzinovým motorem 16 720 dolarů, zatímco diesel vyšel na 23 195 dolarů. Teď je ale podle New York Times mezi ojetým dieselovým a benzinovým modelem cenový rozdíl v podstatě nulový.

Zdá se, že i díky tomu jsou alespoň někteří Američané ochotni na emisní skandál zapomenout. Ostatně, pokud chtějí úsporné auto, mají na tamním trhu jen pramálo možností a to obzvlášť v kompaktní třídě: kromě některých hybridních modelů, jejichž ceny jsou podstatně vyšší, jsou často jedinou úspornou možností právě dieselové Volkswageny.

Dealeři si tak podle NYT prodeje pochvalují, někteří dokonce hlásí, že zákazníkům dodali více „repasovaných“ dieselů, než kolik jich předtím vykoupili. Nabídka je často hodně lokální a pro vozy zamíří zákazníci i z velmi velké vzdálenosti. A zásoby prý proto rychle ubývají. Podle Chada Probsta z dealerství ve Fort Wayne v Indianě zbývá v programu asi 70 000 aut, která ještě dealeři od VW po úpravách nenakoupili. Většina z nich jsou ovšem modely VW Passat, které se netěší takové popularitě. Typů Jetta a Golf, těch u zákazníků nejoblíbenějších, tak zbývá vcelku málo. A to může hnát ceny výše. Podle některých odhadů se poslední upravené diesely původně vykoupené v rámci Dieselgate prodají zhruba v polovině roku 2020.

Pak definitivně Volkswagen s dieselovými auty v USA skončí. Tedy alespoň takový je plán.

  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Expedice sámoška. Japonec, se kterým je i cesta pro rohlíky dobrodružstvím

Subaru XV je terénnější variantou imprezy, jakýmsi městským hatchbackem na chůdách pro ty, kdo nemají rádi vozy SUV....

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Škodovka vstupuje na vietnamský trh, prodává tam auta za miliardu

Škoda Auto oficiálně vstupuje na vietnamský trh, začíná s Karoqem a Kodiaqem dovezenými z Kvasin. Je to pro Škodováky...

Auto bez řidiče. Tatra Trucks vyvíjí vůz se systémem automatizovaného řízení

Advertorial Kopřivnická společnost Tatra Trucks se vedle vývoje a výroby standardních modelových řad nákladních vozů věnuje i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...