Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate modifikovat, teď Volkswagen prodává. A má s nimi úspěch, u dealerů se kauzou poznamenané ojetiny prý moc neohřejí. Důvody jsou jednoduché: výhodná cena a nízké náklady na provoz.
Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate odkoupit od zákazníků, parkují na obřích odstavných plochách. Tato je u opuštěného stadionu Silverdome v Michiganu. | foto: AP

Osud automobilů z kauzy Dieselgate v USA byl dlouho nejasný. Z kraje letošního roku jsme přinesli reportáž z kalifornského města Victorville, kde v poušti stálo přes 20 000 dieselových Volkswagenů a nějaká ta Audi. Už tehdy bylo jasné, že ve Victorville auta pouze nestojí, ostraha areálu nám prozradila, že jsou sem neustále přivážena auta nová a některá zase putují pryč.

Podobných areálů s podobným režimem bylo počátkem letošního roku v USA celkem 37 a podle všeho se v rámci nich musel Volkswagen vypořádat se zhruba 440 000 automobily. Dle předchozích odhadů si zhruba 20 procent zákazníků nechalo svůj dieselový vůz upravit a provozuje jej dál, většina však auto odprodala zpět VW. Osud těchto vozů skladovaných na desítkách míst USA teď zmapoval portál New York Times. A překvapivě není tak ponurý, jak se mohlo zdát.

Podle NYT se podařilo Volkswagenu velkou část aut upravit a tato nabízí k prodeji. V loňském roce měl podle New York Times VW zásobu asi 100 000 upravených dieselů, které čekaly na zákazníky. A nacházely je překvapivě rychle. Dealeři kupují upravená ojetá auta v aukcích skrze program certifikovaných ojetých vozů. Auta dále upravují. I několikaleté stání (většinou v poušti) na vozech totiž zanechalo určité stopy, takže prodejci následně u vozu vymění provozní kapaliny a i některé díly, jako třeba brzdy a pneumatiky. Mění se i baterie, stěrače, filtry, někdy je třeba vyměnit i některé další části.

Takto opravená auta už putují k zákazníkům, kteří mají spoustu důvodů, proč si Volkswagen poznamenaný Dieselgate pořídit. I když si vozy vyžádaly různé úpravy a opravy, jejich ceny jsou příjemně nízké. New York Times například zmiňuje příběh Sida Heilbrauna, který si v letošním roce pořídil ojetý Volkswagen Golf z roku 2015. Za vůz s nájezdem asi 61 000 kilometrů zaplatil zhruba 11 500 dolarů, tedy v přepočtu asi 270 000 korun. Vzhledem k tomu, že i v USA obzvlášť kompaktní auta v poslední době zdražují, je to pro spotřebitele velmi lákavá částka.

Prodej ale nepodporují jen nízké ceny. Volkswagen zákazníkům auta nabízí s velkorysou zárukou, která platí po čtyři roky nebo 48 000 mil (tedy něco přes 77 000 kilometrů). A k tomu je tu ekonomika provozu. Heilbraun používá auto k dennímu dojíždění do práce na zhruba padesátikilometrové trase a hlásí průměrnou spotřebu asi 5,7 litru na 100 kilometrů. To je hodnota, která mu může v USA uspořit klidně i polovinu nákladů na palivo, obzvlášť když předtím provozoval velké SUV od Lexusu, které podle jeho slov bylo žroutem.

Jiný příklad ukazuje, že cena dieselových aut je lákavá i v porovnání s podobnými auty na benzin. V roce 2014 stál základní model VW Jetta s benzinovým motorem 16 720 dolarů, zatímco diesel vyšel na 23 195 dolarů. Teď je ale podle New York Times mezi ojetým dieselovým a benzinovým modelem cenový rozdíl v podstatě nulový.

Zdá se, že i díky tomu jsou alespoň někteří Američané ochotni na emisní skandál zapomenout. Ostatně, pokud chtějí úsporné auto, mají na tamním trhu jen pramálo možností a to obzvlášť v kompaktní třídě: kromě některých hybridních modelů, jejichž ceny jsou podstatně vyšší, jsou často jedinou úspornou možností právě dieselové Volkswageny.

Dealeři si tak podle NYT prodeje pochvalují, někteří dokonce hlásí, že zákazníkům dodali více „repasovaných“ dieselů, než kolik jich předtím vykoupili. Nabídka je často hodně lokální a pro vozy zamíří zákazníci i z velmi velké vzdálenosti. A zásoby prý proto rychle ubývají. Podle Chada Probsta z dealerství ve Fort Wayne v Indianě zbývá v programu asi 70 000 aut, která ještě dealeři od VW po úpravách nenakoupili. Většina z nich jsou ovšem modely VW Passat, které se netěší takové popularitě. Typů Jetta a Golf, těch u zákazníků nejoblíbenějších, tak zbývá vcelku málo. A to může hnát ceny výše. Podle některých odhadů se poslední upravené diesely původně vykoupené v rámci Dieselgate prodají zhruba v polovině roku 2020.

Pak definitivně Volkswagen s dieselovými auty v USA skončí. Tedy alespoň takový je plán.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...