U nové generace svého malého vozu Yaris se Toyota možná proti všem očekáváním rozhodla ponechat auto překvapivě malé. Yaris se udržel pod hranicí čtyřmetrové délky, takže je nečekaně kompaktní. To pro něj bude výhodou ve městě, při manévrování i parkování, nicméně cenné centimetry mohou trochu chybět v interiéru. Obzvlášť v u nás ostře sledované hodnotě objemu zavazadlového prostoru.
Teď má ovšem Toyota pro ty, pro které je Yaris moc malý a Corolla už zbytečně velká, elegantní řešení. Jmenuje se Yaris Cross a jde o dlouho očekávané SUV segmentu B, tedy konkurenta české Škody Kamiq a evropských bestsellerů, jako jsou Peugeot 2008 a Renault Captur. Toyota ho představila virtuálně, původně plánovanou premiéru na autosalonu v Ženevě zhatilo šíření koronaviru.
S délkou 4 180 mm a šířkou a výškou 1 765 a 1 560 mm je to v podstatě typický zástupce této třídy a rozhodně posádce nabídne více místa než klasický Yaris. Toyota slibuje, že se do modelu Cross vejdou třeba i jízdní kola, po sundání předního kola hezky „na stojáka“. Zadní sedadla jsou dělena v poměru 40:20:40.
Yaris Cross sice míří do nabitého segmentu městských SUV, oproti mnoha jeho zástupcům chce ovšem být trochu dobrodružnější a odvážnější. To naznačuje už design, který nevychází z klasického Yarisu a spíš si bere některé ostré rysy a dynamické prvky z aktuální generace modelu RAV4, kterým vlastně před 25 lety Toyota pomáhala segment SUV pro běžného zákazníka zakládat. Yaris Cross působí robustně a dynamicky, tento vzhled mohou podpořit až osmnáctipalcová kola.
Celkově si Toyota za svůj přístup k designu zaslouží v poslední době pochvalu – i když u svých aut používá určité jednotící prvky, na rozdíl od některých konkurentů si její modely jeden s druhým nespletete a každé auto tak vypadá vcelku originálně.
Auto samozřejmě stojí na nové platformě TNGA, konkrétně na provedení GA-B, tedy přímo vychází z klasického Yarisu. Nezměněn tedy zůstal rozvor (2 560 mm), naopak k nárůstu došlo u světlé výšky a to o rovných 30 milimetrů.
Na rozdíl od většiny konkurentů segmentu tak nabídne Yaris Cross i variantu s pohonem všech kol. Půjde o elektrifikované řešení, přičemž platí, že tak jako tak se zatím Yaris Cross představil jen v hybridním provedení a je velmi pravděpodobné, že verze jen se spalovacím motorem ani nebude existovat, nebo bude určena jen pro některé (mimoevropské) trhy.
Verze s pohonem všech kol AWD-i tedy dostane na zadní nápravě další elektromotor, který pomůže autu při rozjezdech a v situacích s nízkou přilnavostí kol přední nápravy. Hybridní pohonné ústrojí přebírá pochopitelně novinka z nového Yarisu, jde tedy o kombinaci tříválcového 1,5litrového benzinového agregátu s Atkinsonovým cyklem (a s termální účinností přes 40 %) a elektromotoru o výkonu 59 kW. Celkový systémový výkon je 85 kW, tedy 116 koní. Toyota slibuje, že verze s pohonem předních kol bude mít emise CO2 pod 90 gramů na kilometr jízdy, čtyřkolka se udrží pod hranicí 100 gramů.
Toyota má s novým Yarisem Cross velké plány. Auto se bude vyrábět ve francouzské továrně poblíž Valenciennes, kde se již vyrábí klasický Yaris nové generace. Ovšem kvůli omezené kapacitě se část výroby Yarisu přesune i do Česka, ve Valenciennes by pak mělo vznikat i přes 150 000 Yarisů Cross ročně. Toyota tedy počítá s tím, že její novinka získá v segmentu malých SUV v Evropě tržní podíl přes 8 % a společně s modelem Yaris a sportovním Yarisem GR má tato modelová řada tvořit až třetinu prodejů japonské značky v Evropě.
Podobně jako na nový Yaris si však na Yaris Cross ještě počkáme. Toyota slibuje debut na světových trzích ještě do konce roku, ovšem v Evropě se novinka začne prodávat až počátkem roku 2021.