Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Yaris 4x4 bude jen hybridní. Má nabídnout prostor i styl

aktualizováno 
Vozy SUV jsou fenoménem a na evropském trhu se mezi nimi v poslední době nejvíce daří malým SUV, která ani nemají zásadní terénní ambice. Japonská Toyota vstupuje do tohoto segmentu s vozem, který se však přeci jen trochu vymyká.

Toyota Yaris Cross | foto: Toyota

Podle šéfinženýra značky je důvodem především to, že chce zdůraznit dvojí charakter malých SUV, který k nim může přilákat různorodé zákazníky.

Japonskou Toyotu můžeme mimo jiné „vinit“ z toho, že pomohla způsobit současnou SUV mánii. Její model RAV4 představený ve své první generaci v roce 1994 patřil k zakladatelům segmentu SUV vozů a rovnou se stal ohromně populární. Auto, které tehdy uspělo i díky tomu, že bylo relativně kompaktní a cenově dostupné, v průběhu generací vyspělo v mainstreamové SUV a jeden z nejprodávanějších vozů vůbec.

S tím, jak RAV4 rostla, zůstala pod ní (a pod spoustou jejich konkurentů) v nabídce mezera. A tak byla jen otázka času, než se na již dospělém trhu s SUV vozy začnou objevovat nové malé modely tohoto segmentu. Tentokrát jde většinou o auta, která konstrukčně vychází z malých vozů (segmentu B) a na rozdíl od původního modelu RAV4 nemají žádné terénní ambice. Toyota si ovšem překvapivě se zástupcem tohoto segmentu dávala načas a teď do něj vstupuje autem, které je přeci jen v něčem pro kategorii B-SUV netypické.

Nová Toyota Yaris Cross například na rozdíl od drtivé většiny konkurentů nabídne pohon všech kol. Pravda, je to dáno i podstatou hybridního pohonu vozu, přidat k autu stavěnému od počátku jako hybrid elektricky poháněnou zadní nápravu není tak složité než konstruovat „mechanickou“ čtyřkolku. I ono samotné hybridní řešení je v segmentu neobvyklé. „Naše hybridní řešení je velmi flexibilní, dokázali jsme to už u modelů RAV4 nebo Prius,“ vysvětluje důvody, proč může Toyota hybrid mezi malými auty nabídnout, šéfinženýr modelu Yaris Cross Yasunori Suezawa.

Nevhodné načasování?

Proč přesně čekala Toyota se vstupem do oblíbeného segmentu tak dlouho, automobilka nevysvětluje, ale nejspíš za to svým způsobem může vývojový cyklus a takt modelové obměny. „Máme určitou strategii platforem, a když uvádíme nový produkt, chceme u něj použít nejnovější platformu. Jde také o životní cyklus platformy. Na platformě TNGA v provedení GA-B jsme nejprve chtěli uvést hatchback, pak teprve další modely,“ vysvětluje Vincent Dewaersegger, šéf komunikace evropského zastoupení Toyoty.

Modelová řada Yaris

Modelová řada Toyota Yaris

Modelová řada Toyota Yaris

Toyota po letech do modelové řady Yaris zařadila více modelů než jen klasický hatchback. Toto provedení, které také výrazně vsadí na hybridní provedení, lze mít s tříválcem 1,0 litru, tříválcem 1,5 litru DynamicForce nebo v hybridním provedení. Ceny začínají oficiálně na 335 000 korunách a nejdražší Hybrid Premiere Edition vyjde na 519 000 korun.

Vedle toho připravila Toyota i sportovní Yaris GR-Four s třídveřovou karoserií s nižší střechou ve stylu kupé, pohonem všech kol a přeplňovaným tříválcem o výkonu 261 koní. Jeho cena začíná na 899 000 korunách a paket Sport se samosvornými diferenciály Torsen a závodními tlumiči stojí dalších 100 000 korun.

SUV Yaris Cross je třetí novinkou v této modelové řadě, v Evropě bude k dostání výhradně s hybridní motorizací, buď s pohonem předních kol, nebo v provedení AWD-i s elektrifikovaným pohonem zadní nápravy. Prodej začne až v průběhu příštího roku.

Toto načasování se ovšem stalo pro Yaris Cross svým způsobem trochu nešťastným. Auto se mělo představit na zrušeném autosalonu v Ženevě, namísto toho jej Toyota představila později alespoň online. S uvedením na trh Toyota také příliš nespěchá, v Evropě se původně měli zákazníci dočkat prvních aut počátkem příštího roku a asi dojde k mírnému posunu. V Česku tedy můžeme novinku očekávat nejspíš až někdy za necelý rok.

Zdržení nástupu na trh znamená, že Toyota zatím přesně neví, do jaké situace auto uvede: zda trh zkolabuje, nebo bude fungovat běžným způsobem. Přesto Toyota věří, že bude mít novinka úspěch, a to i díky specifikům tohoto modelu. „Cílíme na zákazníky s aktivním životním stylem. Jednou skupinou jsou lidé, kteří již mají odrostlé děti a mají více volného času. Cílíme na lidi, kteří chtějí přes týden auto do města a o víkendu hodlají vyrazit za různými outdoorovými aktivitami,“ naznačuje Suezawa, na jaké skupiny (které se nemusí nutně překrývat) Yaris Cross míří.

Malé velké auto

Auto chce zaujmout na svůj segment nadstandardně prostorným interiérem (pojme i jízdní kola) a možností pořídit si jej i s pohonem všech kol. Toyota Yaris Cross pozicuje jako všestrannější alternativu ke konkurenčním modelům, ale třeba i ke stylovému C-HR z vlastní nabídky. C-HR je sice větší (a stojí na „dospělejší“ verzi TNGA), ale design znamená, že interiér není tak variabilní a dobře přístupný jako u Yarisu Cross. Číselné porovnání je zajímavé: „Ačkoli je Yaris Cross o 200 mm kratší než C-HR, v interiéru je rozdíl minimální, kabina Yarisu je o 50 mm kratší, ale o 50 širší v ramenou,“ vysvětluje pro iDNES.cz šéfinženýr Suezawa.

Podle něj spojuje Yaris Cross protiklady: „Zákazníci chtějí stylové auto, ale zároveň auto velmi prostorné. Yaris Cross nabízí výkon, ale má nízkou spotřebu. Je to kompaktní auto, ale se spoustou bezpečnostních funkcí. Je ekologické, přitom má pohon všech kol,“ vyjmenovává Suezawa často protichůdné vlastnosti.

Zároveň se domnívá, že současná situace nezmění nic na zacílení auta na konkrétní světové trhy. Yaris Cross má být úspěšný především v Evropě a doma v Japonsku, dařit se mu může i v Austrálii nebo některých asijských zemích, které podle Suezawy ocení „velké auto v malém balení“.

Zdá se tedy, že i aktuální nejistá situace na trhu s novými automobily bude svým způsobem malým SUV vyhovovat. Yaris Cross má v tomto ohledu výhodu: přichází sice do B segmentu docela pozdě, na druhou stranu jako nejnovější přírůstek ukazuje, jak auto tohoto segmentu může vypadat. A zdá se, že svou kombinací vlastností se vlastně trefuje do „ideálu univerzálního auta za relativně dostupnou cenu.

Pravda, nejlevnější zrovna Yaris Cross nebude. V Evropě bude k mání výhradně s hybridním pohonem, ať už v provedení s hnanou přední nápravou, nebo „čtyřkolkou“ AWD-i. Základ se tak na českém trhu bude pohybovat okolo půl milionu korun. Nová Toyota Yaris, na jejíž platformě Yaris Cross stojí, v hybridním provedení začíná na částce 445 000 korun. A logicky by o trochu větší a univerzálnější Yaris Cross měl být dražší.

  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Za prostředníček vztyčený na radar čtyřicet tisíc pokuty

Řidiči začínají v zahraničí dostávat pokuty za přestupky, o kterých si myslí, že jsou banalitou, nebo si je ani...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi variantami pohonu:...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu. Oproti loňsku o 24...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...