Pondělí 29. května 2023, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 29. května 2023 Maxmilián, Maxim

Yaris 4x4 bude jen hybridní. Má nabídnout prostor i styl

Vozy SUV jsou fenoménem a na evropském trhu se mezi nimi v poslední době nejvíce daří malým SUV, která ani nemají zásadní terénní ambice. Japonská Toyota vstupuje do tohoto segmentu s vozem, který se však přeci jen trochu vymyká.
Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross | foto: Toyota

Podle šéfinženýra značky je důvodem především to, že chce zdůraznit dvojí charakter malých SUV, který k nim může přilákat různorodé zákazníky.

Japonskou Toyotu můžeme mimo jiné „vinit“ z toho, že pomohla způsobit současnou SUV mánii. Její model RAV4 představený ve své první generaci v roce 1994 patřil k zakladatelům segmentu SUV vozů a rovnou se stal ohromně populární. Auto, které tehdy uspělo i díky tomu, že bylo relativně kompaktní a cenově dostupné, v průběhu generací vyspělo v mainstreamové SUV a jeden z nejprodávanějších vozů vůbec.

S tím, jak RAV4 rostla, zůstala pod ní (a pod spoustou jejich konkurentů) v nabídce mezera. A tak byla jen otázka času, než se na již dospělém trhu s SUV vozy začnou objevovat nové malé modely tohoto segmentu. Tentokrát jde většinou o auta, která konstrukčně vychází z malých vozů (segmentu B) a na rozdíl od původního modelu RAV4 nemají žádné terénní ambice. Toyota si ovšem překvapivě se zástupcem tohoto segmentu dávala načas a teď do něj vstupuje autem, které je přeci jen v něčem pro kategorii B-SUV netypické.

Nová Toyota Yaris Cross například na rozdíl od drtivé většiny konkurentů nabídne pohon všech kol. Pravda, je to dáno i podstatou hybridního pohonu vozu, přidat k autu stavěnému od počátku jako hybrid elektricky poháněnou zadní nápravu není tak složité než konstruovat „mechanickou“ čtyřkolku. I ono samotné hybridní řešení je v segmentu neobvyklé. „Naše hybridní řešení je velmi flexibilní, dokázali jsme to už u modelů RAV4 nebo Prius,“ vysvětluje důvody, proč může Toyota hybrid mezi malými auty nabídnout, šéfinženýr modelu Yaris Cross Yasunori Suezawa.

Nevhodné načasování?

Proč přesně čekala Toyota se vstupem do oblíbeného segmentu tak dlouho, automobilka nevysvětluje, ale nejspíš za to svým způsobem může vývojový cyklus a takt modelové obměny. „Máme určitou strategii platforem, a když uvádíme nový produkt, chceme u něj použít nejnovější platformu. Jde také o životní cyklus platformy. Na platformě TNGA v provedení GA-B jsme nejprve chtěli uvést hatchback, pak teprve další modely,“ vysvětluje Vincent Dewaersegger, šéf komunikace evropského zastoupení Toyoty.

Modelová řada Yaris

Modelová řada Toyota Yaris

Toyota po letech do modelové řady Yaris zařadila více modelů než jen klasický hatchback. Toto provedení, které také výrazně vsadí na hybridní provedení, lze mít s tříválcem 1,0 litru, tříválcem 1,5 litru DynamicForce nebo v hybridním provedení. Ceny začínají oficiálně na 335 000 korunách a nejdražší Hybrid Premiere Edition vyjde na 519 000 korun.

Vedle toho připravila Toyota i sportovní Yaris GR-Four s třídveřovou karoserií s nižší střechou ve stylu kupé, pohonem všech kol a přeplňovaným tříválcem o výkonu 261 koní. Jeho cena začíná na 899 000 korunách a paket Sport se samosvornými diferenciály Torsen a závodními tlumiči stojí dalších 100 000 korun.

SUV Yaris Cross je třetí novinkou v této modelové řadě, v Evropě bude k dostání výhradně s hybridní motorizací, buď s pohonem předních kol, nebo v provedení AWD-i s elektrifikovaným pohonem zadní nápravy. Prodej začne až v průběhu příštího roku.

Toto načasování se ovšem stalo pro Yaris Cross svým způsobem trochu nešťastným. Auto se mělo představit na zrušeném autosalonu v Ženevě, namísto toho jej Toyota představila později alespoň online. S uvedením na trh Toyota také příliš nespěchá, v Evropě se původně měli zákazníci dočkat prvních aut počátkem příštího roku a asi dojde k mírnému posunu. V Česku tedy můžeme novinku očekávat nejspíš až někdy za necelý rok.

Zdržení nástupu na trh znamená, že Toyota zatím přesně neví, do jaké situace auto uvede: zda trh zkolabuje, nebo bude fungovat běžným způsobem. Přesto Toyota věří, že bude mít novinka úspěch, a to i díky specifikům tohoto modelu. „Cílíme na zákazníky s aktivním životním stylem. Jednou skupinou jsou lidé, kteří již mají odrostlé děti a mají více volného času. Cílíme na lidi, kteří chtějí přes týden auto do města a o víkendu hodlají vyrazit za různými outdoorovými aktivitami,“ naznačuje Suezawa, na jaké skupiny (které se nemusí nutně překrývat) Yaris Cross míří.

Malé velké auto

Auto chce zaujmout na svůj segment nadstandardně prostorným interiérem (pojme i jízdní kola) a možností pořídit si jej i s pohonem všech kol. Toyota Yaris Cross pozicuje jako všestrannější alternativu ke konkurenčním modelům, ale třeba i ke stylovému C-HR z vlastní nabídky. C-HR je sice větší (a stojí na „dospělejší“ verzi TNGA), ale design znamená, že interiér není tak variabilní a dobře přístupný jako u Yarisu Cross. Číselné porovnání je zajímavé: „Ačkoli je Yaris Cross o 200 mm kratší než C-HR, v interiéru je rozdíl minimální, kabina Yarisu je o 50 mm kratší, ale o 50 širší v ramenou,“ vysvětluje pro iDNES.cz šéfinženýr Suezawa.

Podle něj spojuje Yaris Cross protiklady: „Zákazníci chtějí stylové auto, ale zároveň auto velmi prostorné. Yaris Cross nabízí výkon, ale má nízkou spotřebu. Je to kompaktní auto, ale se spoustou bezpečnostních funkcí. Je ekologické, přitom má pohon všech kol,“ vyjmenovává Suezawa často protichůdné vlastnosti.

Zároveň se domnívá, že současná situace nezmění nic na zacílení auta na konkrétní světové trhy. Yaris Cross má být úspěšný především v Evropě a doma v Japonsku, dařit se mu může i v Austrálii nebo některých asijských zemích, které podle Suezawy ocení „velké auto v malém balení“.

Zdá se tedy, že i aktuální nejistá situace na trhu s novými automobily bude svým způsobem malým SUV vyhovovat. Yaris Cross má v tomto ohledu výhodu: přichází sice do B segmentu docela pozdě, na druhou stranu jako nejnovější přírůstek ukazuje, jak auto tohoto segmentu může vypadat. A zdá se, že svou kombinací vlastností se vlastně trefuje do „ideálu univerzálního auta za relativně dostupnou cenu.

Pravda, nejlevnější zrovna Yaris Cross nebude. V Evropě bude k mání výhradně s hybridním pohonem, ať už v provedení s hnanou přední nápravou, nebo „čtyřkolkou“ AWD-i. Základ se tak na českém trhu bude pohybovat okolo půl milionu korun. Nová Toyota Yaris, na jejíž platformě Yaris Cross stojí, v hybridním provedení začíná na částce 445 000 korun. A logicky by o trochu větší a univerzálnější Yaris Cross měl být dražší.

Oprava Barrandovského mostu

Druhá etapa oprav severní poloviny jižního mostu začala v březnu 2023. Dopravní omezení jsou plánována od 15. května do konce prázdnin v celkové délce 92 dní. V každém směru budou dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací.

  • Nejčtenější

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...

Petr Pavel je celoživotní motorkář, sedlá jeden z nejslavnějších strojů

Věděli jste, že už prezident T.G. Masaryk byl obdivovatelem motorek? Snímky z jeho jezdecké kariéry sice zahrnují spíš...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektřina mění pravidla cyklistiky, do kopce se odpočívá. Ale je to drahé

Je to proti přírodě, ale do kopce se na elektrokole odpočívá. Tedy, když máte nabito. To pak frčí skoro samo. A jedete...

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Koloběžkám a zahradním traktorům nařídí povinné ručení, elektrokola vyvázla

Stát od příštího roku zavede povinné ručení na koloběžky a zahradní traktůrky. Cyklisté nic platit nebudou.

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Pirátům silnic v Nizozemsku chtějí nařídit hlídací zařízení hlásící přestupky

Nizozemsko se blíží k přijetí kontroverzního legislativního opatření. Řidičům, kteří spáchali závažný dopravní...

Legendy patří německým ikonám, superstar autoslavnosti je však italská

Na výstavišti v pražských Holešovicích probíhá již 9. ročník motoristické slavnosti Legendy. Hlavním letošním tématem...

Autofotka týdne: Dřevěná kachna je k mání. Jezdí a má technickou

Ve Francii se na začátku června bude dražit automobil Citroën 2CV, který je vyrobený ze dřeva. Odhadovaná prodejní cena...

Fantomasův bourák včera a dnes: nová DS nadchne, původní ohromí

Říci o některém z aut, že je tím nejlepším na světě, to zkrátka nejde. V roce 1955 to však bylo, a to zejména zpětně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...