Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dvojnásobný korunní princ už na trůn nečeká, Renault ho musel z VW vykoupit

  20:43
Luca de Meo je jednou z nejzářivějších hvězd v galaxii manažerů autoprůmyslu. Kdo jiný by dvakrát opustil roli korunního prince. Renault ho podle všeho musel ze služeb koncernu Volkswagen vyplatit, a určitě to nebylo levné. Na šéfovské místo nastoupí prvního července.
Luca de Meo

Luca de Meo | foto: Seat

Šuškalo se o tom od podzimu loňského roku. Aférou Carlose Ghosna, zadrženého v Japonsku koncem roku 2018 a aktuálně po dramatickém útěku schovaného v Libanonu, paralyzovaná aliance Renault-Nissan hledá už rok opravdového vůdce. Takového, který bude mít vizi a charisma, a to všechno ten malý-velký dvaapadesátiletý Ital splňuje.

Luca De Meo

Kdysi byl korunním princem koncernu Fiat, dělal „číslo dvě“ Sergiu Marchionnemu. V letech 2002 až 2009 vedl v koncernu Fiat značky Alfa Romeo, Lancia, Fiat a Abarth a všem bylo jasné, kdo jednou vedení italského koncernu převezme. Když se nechal zlákat koncernem Volkswagen, bylo to překvapení a Marchionne to bral jako zradu, roky se mu vyhýbal. Do německého koncernu přišel, protože o něho opravdu stáli. Začátky ovšem nebyly úplně lehké, je to Ital, trochu fanfarón, trochu víc frajer a playboy; o tom, že by se měl naučit německy, což je v koncernu od určité úrovně (nepsaná) nutnost, nechtěl ani slyšet, taky to řekl své lektorce němčiny hned na začátku.

To už je dávno zapomenuto, k němčině přidal po různých štacích ve vrcholových funkcích Audi a koncernu VW ještě španělštinu, dnes mluví pěti jazyky, jeho francouzština se mu teď bude náramně hodit.

V letech 2012 až 2015 byl v představenstvu Audi, kde měl na starosti prodej a marketing, k tomu byl ve vedení Lamborghini, Ducati, šéfem marketingu značky Volkswagen a pak celého koncernu. V roce 2015 převzal velení nakloněné bárky značky Seat. Španělskou značku zázračně bleskově ozdravil. I díky jeho vůdcovskému charismatu je z ní značka, která do koncernu VW pevně patří a už není na obtíž a na prodej, jak se spekulovalo před deseti lety (to, že z ní možná udělají pokusnou laboratoř na elektromobily a jméno Seat nahradí Cupra, je teď vedlejší).

O de Meovi se spekulovalo dlouho jako o korunním princi koncernového vedení. Má úspěchy, charisma, je to rozený vůdce. Jenže je to Ital. A ve vedení německého koncernu a jeho značek prostě musí být Němec, je to nepsané (protože nekorektní) pravidlo, ale na pozadí to každý tak chápe. Už vlastně to, že se Luca vydrápal tak vysoko, je překvapení a taky jednoznačné potvrzení jeho kvalit. Za ním šel stále se zvětšující ansámbl jeho koní, ať Italů posbíraných po různých italských špičkových firmách nebo třeba od jeho milovaného Audi.

Luca de Meo

Teď je to jinak. Roli věčného korunního prince Volkswagenu přebila jednoznačná nabídka. Převezme klíčky od Renaultu. Jestli si zasedání dozorčí rady a oznámení de Meovy nominace naplánovali naschvál na den premiéry nejdůležitějšího seatu vůbec, nového Leonu, je otázka. Každopádně na něj při představení nového modelu jeho bývalí kolegové před publikem několikrát, a jen v dobrém, vzpomínali. Pro Seat to bude opravdová ztráta. 

Ke kočkování ovšem v tuto chvíli není důvod. De Meo předložil svou rezignaci na post šéfa Seatu před pár týdny, začátkem ledna. Že vyjednává se Seatem, řekl v uplynulých dnech poprvé nahlas jeho dosavadní šéf, Herbert Diess, vládce Volkswagenu. „Jsme opravdu zarmouceni, že nás Luca opouští, protože hrál v koncernu velmi důležitou úlohu,“ prohlásil Diess pro televizi CNBC. „Udělal s námi velký kus práce, ale přijali jsme jeho rozhodnutí jít pryč. Pravděpodobně je v jednání s Renaultem,“ dodal.

Odchodu de Mea Diess lituje a „blahosklonně“ ho konkurentovi přepustil. Podle všeho to ale zadarmo nebylo, manažeři na takových místech mají běžně ve smlouvách konkurenční doložky, podle kterých po ukončení angažmá nemohou několik měsíců až let pracovat pro konkurenci. Podle italského magazínu Quattroruote to může být klidně tři až pět let. Říká se, že změna dresu de Mea bude stát Renault miliony eur – jako za přestup ve fotbale.

Luca de Meo na autosalonu v Ženevě

Podle ekonomického magazínu Les Echos byla jednání Renaultu s Volkswagenem o de Meovi velmi náročná a trvala déle než se předpokládalo. Zádrhel měl být právě v částce a jeho nástupu do funkce.

Pro dvaapadesátiletého manažera to je vlastně návrat ke kořenům. Absolvent prestižní milánské univerzity Bocconi svou kariéru v autoprůmyslu začínal v roce 1992 právě u této francouzské značky v oddělení produktového marketingu. Pamatují ho také u Toyoty, kde byl v druhé polovině devadesátých let v týmu, který uváděl na trh bestseller jménem Yaris

S Lucou de Meem jako šéfem automobilky souhlasí i jeden z hlavních akcionářů, kterým je francouzský stát držící patnáctiprocentní podíl. „Není žádný důvod, aby se stát bránil jeho jmenování,“ uvedlo francouzské ministerstvo financí.

Ve funkci nahradí Clotilde Delbosovou, která převzala vedení značky po náhle odvolaném Thierry Bollorém v říjnu loňského roku. Bylo ovšem od začátku jasné, že je to jen dočasné řešení.

Jean-Dominique Senard, předseda představenstva Renaultu a dnes vlastně i vedoucí postava aliance Renault-Nissan, uvedl, že stejně jako konkurence se i Renault potýká s poklesem poptávky, také letos čeká pokles hlavně na trzích v Evropě, Rusku a Číně. Letošek bude podle agentury Reuters také rozhodující pro další existenci celé aliance. Především Nissanu se v ní přestává líbit, a k tomu navíc bojuje s extrémním propadem, pro který hledá ozdravný program, a už začíná šetřit.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...