Pondělí 30. listopadu 2020, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. listopadu 2020 Ondřej

Sdílená městská mobilita má mít svá pravidla a vozidla, varuje šéf Seatu

V poslední době se automobilky předhání ne v uvádění nových aut, ale v představování alternativních způsobů dopravy a různých přepravních služeb. Patří k nim i Seat. Značka už nějakou dobu nabízí svým zákazníkům elektrické koloběžky. Luca de Meo, šéf automobilky, koloběžku chválí. Ale zároveň volá po regulaci tohoto způsobu dopravy.

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter | foto: SEAT

Elektrokoloběžky jsou v poslední době hodně diskutovaným fenoménem. Tématu elektrických koloběžek se dokonce během autosalonu ve Frankfurtu nevyhnul ani šéf automobilky Seat Luca de Meo. „Naše koloběžka Seat, kterou jsme postavili ve spolupráci se společností Segway, je nejlepší na trhu,“ pochválil de Meo produkt své firmy. Test elektrokoloběžky Seatu čtěte zde

Fotogalerie

Pochvalný už ale nebyl směrem k různým službám sdílení elektrických koloběžek. „Můj názor je, že by takové služby měly být regulovány,“ prohlásil šéf Seatu. „Myslím si, že musíme najít podobnou cestu, jako se sdílenými jízdními koly. Koloběžky by se tedy měly vracet na určitá místa, tam, kde se budou rovnou i dobíjet,“ dodal de Meo.

Podle něj přitom s takovými pevně danými stojany nepřijdou uživatelé o svobodu, kterou sdílená mikro-mobilita nabízí. Jde jen o dostatek míst, kde bude možné koloběžky vracet. „V Barceloně například funguje služba Bicing s elektrickými bicykly, a ty jsou téměř všude. Tak proč bychom nemohli podobně řešit koloběžky,“ řekl de Meo a dodal: „Jednoduše si myslím, že by se prostě koloběžky neměly jen tak povalovat někde po městě, měly by být vraceny na určité místo.“

K postoji šéfa Seatu vlastně aktuálně došel i pražský magistrát. Ten hodlá vypovědět memorandum uzavřené se společností Lime a chce zavést přísnější podmínky pro provoz sdílených koloběžek. Mezi nimi by mělo být povinné pojištění odpovědnosti, homologace koloběžek pro provoz na silnici i nové podmínky pro parkování koloběžek.

Koloběžky ne

Šéf Seatu je ale ke koloběžkám ještě tvrdší. Podle něj se, alespoň v evropských městech, pro použití v takových službách elektrokoloběžky nehodí. „Je to věc, kterou si koupíte v každém supermarketu s elektronikou, věc, která je navržena pro konečného uživatele, slouží k osobní přepravě, může si ji vzít do auta nebo domů, protože je lehká. Je to jeho věc, kterou si uživatel dobíjí a funguje s ní,“ popsal de Meo účel, ke kterému podle něj koloběžky slouží.

Luca de Meo

„Dopravní prostředek pro služby sdílené mobility nejspíš nemusí vážit 12 kilogramů, abyste si ho odnesli domů. Nemusí být ani skládací, aby se vešel do kufru auta. Klidně může vážit i přes 40 kilogramů, to pak nebude tak snadné házet ho do řeky,“ pustil se de Meo do platforem sdílené mobility založených na koloběžkách. Celkově na těchto službách nenechal de Meo v diskusi s novináři nit suchou.

Nechápe ani ekonomickou stránku podobných služeb. „Čísla jsou úděsná. Když někam vstupuje nějaká platforma mikromobility s koloběžkami, první co udělá, je, že odepíše veškerou investici do těch koloběžek. Už v prvním dnu. Protože už dopředu ví, že zhruba po třech měsících bude celá ta původní flotila rozkradená,“ rozohnil se de Meo s tím, že nic takového se snad jinde v byznysu neděje. Je například nepředstavitelné, že by takto odepisovali auta třeba provozovatelé platforem carsharingu.

Hledání lepšího řešení

Šéf Seatu ale zároveň tvrdí, že existuje řešení. A Seat na něm nejspíš pracuje. „Myšlenka mikromobility se nám líbí a myslíme si, že dává smysl. Zatím ale vymýšlíme, co přesně bychom mohli na tomto poli dělat, a to i pro celý koncern Volkswagen. Více jasno bychom měli mít zhruba za půl roku. Jisté je, že bychom měli zapracovat na vývoji softwarových platforem a zároveň to spojit s naší schopností vytvořit dopravní prostředky s jasně daným účelem,“ nastiňuje de Meo, kam automobilka míří.

Španělská značka totiž dostala za úkol oblast mikromobility za koncern VW nejen prozkoumat, ale také rozvíjet. Prvním výsledkem úvah nad touto oblastí bylo minivozítko Minimó, které automobilka představila na veletrhu MWC v Barceloně. Malé čtyřkolové přibližovadlo není ani auto, ani motocykl a podle Seatu skýtá mnoho možností využití. „Představte si třeba Minimó vybavené troubou na pizzu a lednicí pro sushi,“ naznačuje de Meo, že sdílená vozítka nemusí sloužit jen k samotné přepravě lidí, ale že by mohla ulehčit třeba i dovážku jídla domů k zákazníkovi.

Nemá to však být jediné a univerzální řešení, Seat v oblasti mikromobility zkoumá řadu příležitostí: „Zanalyzovali jsme celý hodnotový řetězec platforem mikromobility a zkoumali jsme, kde všude můžeme hrát nějakou roli. Mohou to být oblasti jako provozování flotily, její údržba, nabíjení, způsob placení, samotná dodávka toho vozidla, jeho výroba a další,“ naznačuje de Meo, že Seat v tomto ohledu pojímá nový fenomén šířeji.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

  • Další z rubriky

Potvrzeno. Fabia Combi schválena i pro příští generaci, která dorazí za rok

Škoda má definitivně schválenou verzi kombi pro příští generaci modelu Fabia, jejíž uvedení je naplánované na příští...

Není hybrid jako hybrid. Jednodušší je lepší a dává větší smysl

Premium Hybridním automobilům patří budoucnost, zvláště v Evropě, kde jsou od letošního roku nastavena přísná emisní pravidla....

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...