Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Sdílená městská mobilita má mít svá pravidla a vozidla, varuje šéf Seatu

V poslední době se automobilky předhání ne v uvádění nových aut, ale v představování alternativních způsobů dopravy a různých přepravních služeb. Patří k nim i Seat. Značka už nějakou dobu nabízí svým zákazníkům elektrické koloběžky. Luca de Meo, šéf automobilky, koloběžku chválí. Ale zároveň volá po regulaci tohoto způsobu dopravy.

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter | foto: SEAT

Elektrokoloběžky jsou v poslední době hodně diskutovaným fenoménem. Tématu elektrických koloběžek se dokonce během autosalonu ve Frankfurtu nevyhnul ani šéf automobilky Seat Luca de Meo. „Naše koloběžka Seat, kterou jsme postavili ve spolupráci se společností Segway, je nejlepší na trhu,“ pochválil de Meo produkt své firmy. Test elektrokoloběžky Seatu čtěte zde

Fotogalerie

Pochvalný už ale nebyl směrem k různým službám sdílení elektrických koloběžek. „Můj názor je, že by takové služby měly být regulovány,“ prohlásil šéf Seatu. „Myslím si, že musíme najít podobnou cestu, jako se sdílenými jízdními koly. Koloběžky by se tedy měly vracet na určitá místa, tam, kde se budou rovnou i dobíjet,“ dodal de Meo.

Podle něj přitom s takovými pevně danými stojany nepřijdou uživatelé o svobodu, kterou sdílená mikro-mobilita nabízí. Jde jen o dostatek míst, kde bude možné koloběžky vracet. „V Barceloně například funguje služba Bicing s elektrickými bicykly, a ty jsou téměř všude. Tak proč bychom nemohli podobně řešit koloběžky,“ řekl de Meo a dodal: „Jednoduše si myslím, že by se prostě koloběžky neměly jen tak povalovat někde po městě, měly by být vraceny na určité místo.“

K postoji šéfa Seatu vlastně aktuálně došel i pražský magistrát. Ten hodlá vypovědět memorandum uzavřené se společností Lime a chce zavést přísnější podmínky pro provoz sdílených koloběžek. Mezi nimi by mělo být povinné pojištění odpovědnosti, homologace koloběžek pro provoz na silnici i nové podmínky pro parkování koloběžek.

Koloběžky ne

Šéf Seatu je ale ke koloběžkám ještě tvrdší. Podle něj se, alespoň v evropských městech, pro použití v takových službách elektrokoloběžky nehodí. „Je to věc, kterou si koupíte v každém supermarketu s elektronikou, věc, která je navržena pro konečného uživatele, slouží k osobní přepravě, může si ji vzít do auta nebo domů, protože je lehká. Je to jeho věc, kterou si uživatel dobíjí a funguje s ní,“ popsal de Meo účel, ke kterému podle něj koloběžky slouží.

Luca de Meo

„Dopravní prostředek pro služby sdílené mobility nejspíš nemusí vážit 12 kilogramů, abyste si ho odnesli domů. Nemusí být ani skládací, aby se vešel do kufru auta. Klidně může vážit i přes 40 kilogramů, to pak nebude tak snadné házet ho do řeky,“ pustil se de Meo do platforem sdílené mobility založených na koloběžkách. Celkově na těchto službách nenechal de Meo v diskusi s novináři nit suchou.

Nechápe ani ekonomickou stránku podobných služeb. „Čísla jsou úděsná. Když někam vstupuje nějaká platforma mikromobility s koloběžkami, první co udělá, je, že odepíše veškerou investici do těch koloběžek. Už v prvním dnu. Protože už dopředu ví, že zhruba po třech měsících bude celá ta původní flotila rozkradená,“ rozohnil se de Meo s tím, že nic takového se snad jinde v byznysu neděje. Je například nepředstavitelné, že by takto odepisovali auta třeba provozovatelé platforem carsharingu.

Hledání lepšího řešení

Šéf Seatu ale zároveň tvrdí, že existuje řešení. A Seat na něm nejspíš pracuje. „Myšlenka mikromobility se nám líbí a myslíme si, že dává smysl. Zatím ale vymýšlíme, co přesně bychom mohli na tomto poli dělat, a to i pro celý koncern Volkswagen. Více jasno bychom měli mít zhruba za půl roku. Jisté je, že bychom měli zapracovat na vývoji softwarových platforem a zároveň to spojit s naší schopností vytvořit dopravní prostředky s jasně daným účelem,“ nastiňuje de Meo, kam automobilka míří.

Španělská značka totiž dostala za úkol oblast mikromobility za koncern VW nejen prozkoumat, ale také rozvíjet. Prvním výsledkem úvah nad touto oblastí bylo minivozítko Minimó, které automobilka představila na veletrhu MWC v Barceloně. Malé čtyřkolové přibližovadlo není ani auto, ani motocykl a podle Seatu skýtá mnoho možností využití. „Představte si třeba Minimó vybavené troubou na pizzu a lednicí pro sushi,“ naznačuje de Meo, že sdílená vozítka nemusí sloužit jen k samotné přepravě lidí, ale že by mohla ulehčit třeba i dovážku jídla domů k zákazníkovi.

Nemá to však být jediné a univerzální řešení, Seat v oblasti mikromobility zkoumá řadu příležitostí: „Zanalyzovali jsme celý hodnotový řetězec platforem mikromobility a zkoumali jsme, kde všude můžeme hrát nějakou roli. Mohou to být oblasti jako provozování flotily, její údržba, nabíjení, způsob placení, samotná dodávka toho vozidla, jeho výroba a další,“ naznačuje de Meo, že Seat v tomto ohledu pojímá nový fenomén šířeji.

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...