Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které automobilka nabízela na českém trhu se slevou, už je rozebraná. Nyní tedy startuje model na ceně 480 tisíc. V Evropě jsou ovšem země, kde se díky dotacím pořídí citigo do zásuvky výrazně levněji.

Nedávno představená novinka od škodovky se stala nejlevnějším elektromobilem na většině evropských trhů. U konkurenčních značek to vyvolalo reakce (více čtěte zde). Citigo stojí stále o hodně víc než srovnatelné vozy se spalovacím motorem a návratnost investice je zatím diskutabilní.

Motorismus blízké budoucnosti je ovšem elektrický a dotovaný. Pořizovací cena aut na baterky je v porovnání s vozy se spalovacím motorem nerealisticky vysoká kvůli drahým akumulátorům. Pokud mají Evropané hromadně přesednout do elektroaut, na což tlačí politická reprezentace pod tlakem Bruselu, budou potřeba dotace. V Německu tak kabinet Angely Merkelové nově schválil šestitisícový příspěvek na nákup bateriového vozu, půlkou přispěje vláda, druhou automobilka (více čtěte zde). V Česku dosáhnou na dotace pouze firemní zákazníci.

V jiných evropských zemích už dotační programy běží. Norsko nebo Nizozemí jsou jimi proslulé. Na zajímavé ceny srazí dotace i v dalších zemích.

Francouzské dotace

Škodovka ve francouzských médiích vypustila reklamu s náznakem, že elektrické Citigo iV můžete mít už za 5 870 eur, všímá si francouzský magazín Caradisiac. To je v přepočtu něco přes 150 tisíc korun. V showroomech Škody ovšem visí cenovka 21 600 eur. „Je to jednoduché, když splníte celou řadu podmínek, opravdu zaplatíte jen necelých šest tisíc eur. Zbytek vám doplatí vaši spoluobčané na dotacích a daňových zvýhodněních,“ píše francouzský magazín.

První příspěvek bude od těch, kteří si kupují vůz s nadprůměrnými emisemi CO2. Ve Francii totiž už od roku 2008 funguje systém bonusů/malusů při koupi nového vozu podle množství těchto emisí. Pokud byste například někde ze skladových zásob sehnali nový americký osmiválec s emisemi nad 170 g/km, přispějete státu zhruba 6 tisíc eur. Na druhé straně, pokud poprvé registrujete nový vůz s emisemi do 20 g/km, kam spadají elektromibily, můžete od státu dostat až 6 300 eur. Platí však ještě limit 27 % z pořizovací ceny, takže nový majitel Citigo iV v nejlevnější základní verzi dostane dárek v trochu nižší částce 5 832 eur.

Druhou podmínkou je odvoz vašeho starého vozidla do šrotu. Pokud máte ve své francouzské garáži dieselový vůz vyrobený před rokem 2001 a odvezete ho před koupí nového vozu do šrotu, můžete si zažádat o další dotaci 2 500 eur, u benzinových aut je hranice stáří vozu posunutá před rok 1997.

Výše bonusu ale může být dvojnásobná, tedy 5 tisíc eur, pokud máte malé příjmy. Výpočet je poměrně složitý, ale ve zkratce se dá říci, že s daňovým základem po přepočtu do 350 tisíc korun máte nárok na dvojnásobné šrotovné, pokud zároveň doložíte, že jezdíte do práce více než 60 km denně. Pokud toto splňujete, rázem máte elektrickou škodovku za 11 870 eur, tedy za necelých 310 tisíc korun.

Na poslední příspěvek si může zájemce sáhnout, když bydlí v Paříži. Pokud totiž v rámci kampaně „The Greater Paris Clean Metropolis“ vymění svůj automobil za elektrické či vodíkové vozidlo, může dostat dárek až 6 tisíc eur. I zde je nutné nechat sešrotovat starý vůz. Výše subvence je maximálně 50 % ceny nového vozu, což ale v tomto případě u škodovky stále umožňuje využít plnou částku. A „voilà“, jsme na finální ceně 5 870 eur, tedy 150 tisíc korun.

Stejně se dá dopracovat k citigu za 150 tisíc v Itálii.

Citigoe iV tam je na základní ceně 19 900 eur, ovšem různé slevy a příspěvky, které jsou kumulovatelné, ji srazí o 14 tisíc eur. Takže se dá elektroškodovka pořídit za 5 900 eur, to je skoro nachlup stejná částka jako ve Francii. Jak se k ní dopracovat, propočítal italský magazín Motorbox.

Matematika je tato: základní ceníková cena je 22 300 eur, dražší provedení Style za 23 700 eur. Také v Itálii mají do 30. listopadu slevovou akci (3 800 eur) na vybavenější verzi, to znamená na 19 900 eur. Čtyři tisíce eur je ekobonus od státu, další dva tisíce přidá navrch, pokud kupec nechá sešrotovat své staré auto. Každý Ital se tak dostane na částku 13 900 eur.

V přebohaté Lombardii s hlavním městem Milánem, ovšem dávají na ekologickou mobilitu dalších osm tisíc eur. Takže v jednom z nejbohatších regionů celé Evropy pořídí elektrickou kapesní škodovku za cenu desetiletého Fiatu Panda - 5 900 eur.

V Česku dotuje Škoda

V Česku bylo 500 vozů první série vyprodáno. „Během pouhých sedmi týdnů přijala Škoda v ČR závazné objednávky na celou zaváděcí sérii 500 vozů, což překonalo všechna očekávání. Kromě předpokládaného zájmu firem a institucí se ukázalo, že výhody lokálně bezemisního elektromobilu s provozními náklady kolem 50 haléřů na kilometr ocení řada soukromých motoristů. V první vlně činil podíl retailové klientely zhruba 60:40 vůči fleetovým zákazníkům,“ uvádí Vítězslav Pelc z českého zastoupení značky

Škoda dala na první várku aut zvýhodněnou cenu 430 tisíc. Nyní je doporučená prodejní cena pro český trh 479 900 korun. Škoda se zdražením rozšířila výbavu jediné dostupné specifikace Style, která byla obohacena o paket EXTRA Top. „Ten byl dosud součástí volitelné výbavy za cenu 20 tisíc korun. Jak ukazují dosavadní prodejní statistiky, naprostá většina všech klientů zvolila tuto variantu,“ vysvětluje Pelc. „A proto se nyní dostává do standardní výbavy, která se tak rozrůstá o tempomat, vyhřívání předních sedadel, odpadkový koš v obložení dveří, zadní parkovací senzory, mezipodlahu v zavazadlovém prostoru, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, vyhřívané čelní sklo, držák multimediálních přístrojů a digitální radiopříjem DAB,“ vypočítává.

Majitelé prvních 500 zásuvkových citigo navíc k vozu dostanou nabíjecí čip od ČEZu, který umožňuje bezplatné nabíjení elektřinou po dobu 1 roku u veřejně přístupných dobíjecích stanic skupiny. Pro ty, kdo si Citigo objednají po zdražení, má Škoda v Česku novou nabídku. „Na domácím trhu značky získají zákazníci při nákupu vozu navíc ekologický bonus ve výši 30 tisíc korun. Tento příspěvek mohou využít podle vlastního uvážení – například na instalaci wallboxu k domácímu nabíjení baterie,“ uvádí Kamila Biddle, mluvčí Škody pro výrobu, HR a životní prostředí.

Na státní dotaci, podobnou jako v jiných zemích, dosáhnou v Česku jen firmy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyhlásí na začátku prosince dotační výzvu na podporu elektromobilů. Podnikům chce rozdělit 50 milionů korun. Žádosti o dotace bude MPO přijímat do 6. ledna. Podnikatelé a firmy budou moci žádat o podporu na pořízení elektrických osobních aut, motocyklů, mikrobusů a nákladních vozů do 12 tun.

Na pořízení osobních elektromobilů bude příspěvek 30 procent pro malé firmy, 25 procent pro střední a 20 procent pro velké firmy. Při nákupu vozidel ostatních kategorií bude podpora 40 procent pro malé, 35 pro střední a 30 procent pro velké podniky.

Premiér Andrej Babiš (ANO) letos v březnu řekl, že stát neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. „Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady,“ uvedl premiér.

CITIGOe IV

První elektrická škodovka

První elektricku škodovku vyrobili v závodě značky Volkswagen v Bratislavě. „Zde měl tento model také 23. května letošního roku svou světovou premiéru v rámci IIHF Mistrovství světa v ledním hokeji,“ připomíná Tomáš Kotera z tiskového oddělení značky.

Obratný městský vůz dostal namísto spalovacího motoru lithium-iontovou baterii o kapacitě 32,2 kWh, která napájí motor o výkonu 61 kW. Deklarovaný dojezd až 260 kilometrů je v městském a příměstském provozu podle lidí, kteří s prototypy jezdili, prý dosažitelný.

Výrazným vnějším identifikačním znakem elektrické verze vozu je z větší části uzavřená a v barvě vozu lakovaná maska chladiče. Škoda nabízí model CITIGOe iV výhradně v pětidveřovém provedení.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

Kolik se dá za 7,5 miliardy dolarů (a tři léta) postavit rychlonabíječek? S...

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

Největší bateriové úložiště energie v Evropě se nachází v Pillswoodu ve...

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...