Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Paříži sankce, v Německu letáky. Tažení proti SUV pokračuje

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz. Tak začíná leták, který našli řidiči SUV za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem. V Paříži začínají vymýšlet systém malusů pro majitele velkých aut dokonce přímo na radnici. Tažení proti SUV začalo v Evropě letos v září po nešťastné nehodě v Berlíně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Vážená řidičko, vážený řidiči,

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz:

Příliš CO2

Vaše auto spotřebuje (vážně se v letáku píše „spotřebuje“! – pozn. red.) více CO2 než malé auto, protože je:

  • těžší
  • větší
  • má větší výkon

Příliš místa

Vzhledem ke své velikosti zabírá vaše auto příliš mnoho místa na zaparkování, které pak není k dispozici pro:

  • zelené plochy
  • cyklostezky
  • cesty pro pěší atd.

Riziko nehod a škod

Ohrožujete další účastníky a účastnice silničního provozu, neboť:

  • nehody s vaším autem způsobí větší škody
  • cyklistky a cyklisté a řidičky a řidiči menších aut mají menší přehled

Vyšší spotřeba materiálu při výrobě

Vzhledem k velikosti je výroba vašeho vozu nákladnější a spotřebuje se při ní více surovin

Vaše chování je nepřiměřené a egoistické

Tento leták našli řidiči za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem v městské části Deutz.

Text má stejné uspořádání a grafickou podobu jako oficiální oznámení o pokutě, jaké město používá. Ovšem s tím rozdílem, že v záhlaví je místo oficiálního údaje „Město Kolín“ uvedeno „Město Klima“, a přinejmenším z formulace poslední věty (Vaše chování je nepřiměřené a egoistické) je zřejmé, že se v žádném případě nejedná o leták oficiálně vydaný městem.

Mluvčí města německému deníku Express potvrdil, že několik občanů nahlásilo nález tohoto letáku. Právní kroky město nicméně neplánuje: „Výroba a šíření letáku nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu, zvláště ne podvodu: Jejich autor se nepokouší předstírat, že se jedná o leták vydaný městem.“ Šanci na úspěch nemá ani občanskoprávní spor, neboť není jasné, kdo letáky vyrobil a distribuoval. Pokud by se ale objevily důkazy vedoucí k odhalení identity autora, bylo by možné právní stránku případu nově prověřit.

Reakce na leták jsou nicméně alespoň na facebooku velice kritické. Jeden z uživatelů si je jist: „Jde o závist těch, kdo takové auto nevlastní. V zásadě tu vůbec nejde o emise CO2, ale o ideologicky vedený třídní boj.“ Další se ptá: „Co přijde příště? Začnou se vyvěšovat cedule na velké domy, že na jejich stavbu bylo vynaloženo více materiálu a mají vyšší spotřebu energie na vytápění?“ Komentář k tažení proti SUV čtěte zde.

Všechno začalo v září během ekologických protestů v Berlíně, kde účastníci volali po zákazu SUV v německém hlavním městě.  Po nehodě v centrální části Berlína, při níž přišli o život čtyři chodci včetně tříletého dítěte, se rozpoutala bouřlivá debata o SUV. Nehodu způsobil dvaačtyřicetiletý řidič sportovního terénního Porsche Macan, který vyletěl z vozovky. Nevoli vůči SUV pak projevili i aktivisté z organizace Greenpeace při protestech během autosalonu ve Frankfurtu, který začal krátce poté. Čtěte více zde.

V Paříži mají SUV platit víc

Podobně jako letákoví aktivisté v Kolíně začínají ovšem uvažovat na pařížské radnici. Cílem je regulace počtu SUV v metropoli pomocí odstupňovaných poplatků i vyšších daní. Ty by při koupi i parkování znevýhodňovaly příliš velké a těžké osobní vozy, naopak majitelé malých aut by platili snížené sazby.

Kategorie SUV, která v současné době tvoří 38 % všech nově registrovaných vozů ve Francii, je trnem v oku ekologů především kvůli vyšším nárokům na výrobu i vyšší spotřebě při pojíždění v centru města. Dalším argumentem je více zabíraného místa při parkování i větší náročnost na dopravní infrastrukturu. Náměstek pro dopravu pařížského magistrátu Christophe Najdovski proto zveřejnil názor, že bude třeba zavést systém malusů a bonusů a přimět obyvatele k preferování menších modelů automobilů.

„Záměr je omezit prostor, který zabírají neohrabané vozy SUV ve městě, ve prospěch menších vozů. Po městě jezdí hodně automobilů o váze jeden a půl nebo i dvě tuny, a přitom často vozí jen jednoho člověka. Taková vozidla by měla platit za veřejný prostor, který zabírají,“ prohlásil Najdovski, člen Stany zelených a od roku 2018 prezident Evropské federace cyklistů (ECF). Jak bude vypadat Paříž bez aut už radnice několik let testuje (uvidíte zde).

První již spuštěnou iniciativou bude zvýhodnění malých automobilů při parkování v podzemních garážích. Časem pak podobný trend pařížská radnice plánuje i na ulicích. „Pokud má automobil dvě tuny, měl by platit dvojnásobek proti autu, které má jen jednu tunu. To samé platí pro vozy větší než 1,80 m, které v parkovacích domech často zaberou dvě parkovací místa,“ říká radní.

5. září 2019

Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...