Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S mrňousy není amen. Hyundai i10 bude jednoduché, normální, až stokoňové

  15:00
Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Na autosalonu ve Frankfurtu ukázala automobilka Hyundai už předem ohlášenou nejmenší novinku: novou generaci modelu i10. Miniauta přitom dnes patří k ohroženým druhům, paradoxně kvůli emisním požadavkům.
Hyundai i10

Hyundai i10 | foto: Hyundai

Hyundai ale trochu odvážně nabídne v této třídě zákazníkům běžný vůz, jaký očekávají. A to dokonce s výbavou vyšších tříd a brzy i ve sportovním provedení.

Volkswagen svou malou řadu New Small Family, kam patří i Škoda Citigo, převedl letos kompletně na elektřinu. Budoucnost kolínských trojčat je poté, co celý podnik TPCA převzala Toyota, také vcelku nejistá, byť japonská značka slibuje pokračování. Malé Fiaty se moc neprodávají, výjimkou je letitá a dnes už legendární pětistovka s pandou: i u těchto modelů je ale budoucnost elektrická. Smarty přešly na elektřinu už dříve a budoucnost modelu ForFour a příbuzného Renaultu Twingo je opět nejistá. Další generace nejspíš nebude.

A tak bychom mohli pokračovat ještě u zbytku těch několika modelů třídy nejmenších vozů. Paradoxně je „dusí“ emisní limity, které dnes vyžadují stále složitější řešení pro snížení produkce škodlivin a zároveň CO2. A právě CO2 je u těchto aut největší problém: malá a levná auta si nemohou dovolit drahé systémy pro snížení spotřeby, hybridizaci a další technické vychytávky u nich zákazníci nejspíš nejsou ochotni zaplatit. A tak emise malých aut, která dříve snižovala flotilový průměr, dnes automobilkám nepomáhají, protože velké plug-in hybridy umí tabulkové hodnoty dostat níže.

Z klasických malých aut je tak ohrožený druh. Běžného českého zákazníka to moc nepálí, nejmenším autům nikdy Češi nevěnovali příliš velkou pozornost. Minivozy do města tu nejsou tak důležité a zákazníci si raději připlatí za auto segmentu B, tedy vůz velikosti Fabie. Na druhou stranu slábnoucí nabídka v tomto segmentu přidělává některým zákazníkům vrásky: někdo prostě chce malé auto, které se snadno parkuje. Minivozy jsou také populární ve flotilách, kde se používají třeba pro kurýrní rozvážku zboží.

Malá novinka

Jednu z mála čerstvých alternativ teď představila automobilka Hyundai. Její nová generace i10 je přitom na první pohled běžné malé auto, jak ho známe: bez elektrifikace, bez složitých řešení, která stejně zákazníci nechtějí. Zůstává malé, přitom se opět chlubí tím, že je dospělejší než kdy předtím. Poprvé jsme si ho mohli důkladněji prohlédnout na stánku Hyundai na právě probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu.

Nová i10 zaujme rovnou svým vzhledem. Minivozy se ve většině případů snažily zaujmout svěžím designem a ani toto není výjimka. U Hyundai sáhli k nové rozměrné masce chladiče, která má odkazovat na koncept Le Fil Rouge a také styl, který nasadila nová Sonata. Nám to zároveň trochu připomíná dnes už legendární řešení Aston Martinů a také inspiraci tímto stylem u Fordu, jen i10 dostala trochu šibalský škleb masky. Autu to opravdu sluší, design je výrazný, přitom podle nás nijak přehnaný.

Zajímavostí je, že i10 bude k dispozici i ve variantě N-Line, tedy se sportovním designem a několika sportovními doplňky. Tato verze má vlastní řešení masky, která je trochu agresivnější a používá jinou sadu světlometů pro denní svícení. I existence N-Line verze ukazuje, že se i10 chce posunout směrem k dospělejším vozům.

Hyundai i10

Dospělá výbava

Více se to však ukazuje uvnitř. I tady se snaží design být sice trochu hravý, ale to hlavně proto, aby zamaskoval použití levnějších materiálů a tvrdých plastů. Velké plochy by daly vyniknout podstatě materiálu, lomené linie a zajímavé tvary trochu odvádí pozornost. Zpracování jako takové je přitom kvalitní a Hyundai tu například používá kompletní výplně dveří a palubní desku, nenechává v interiéru prostor plechům karoserie, jako tomu bývá u konkurence.

Nová i10 překvapí vnitřním prostorem: ten je opravdu solidní, i vzadu je pro kolena docela dost místa a 185 centimetrů vysoký redaktor s hodně dlouhým trupem tu hlavou o strop škrtá. I zavazadlový prostor s objemem 252 litrů je nadstandardní: ano, opět je trochu hlubší, ale tvar je pravidelný a dobře využitelný, nechybí zadní dělená sedadla. i10 tak bude vcelku praktické auto. Z hlediska rozměrů se přitom bude dále dobře parkovat, délka 3 670 mm znamená, že je to stále prcek. Šířka narostla na 1 680 mm, což dává trochu více místa ramenům cestujících, výška 1 480 mm znamená, že auto už nepůsobí jako přehnaně úzké a vysoké. Proporce se celkově zlepšily.

Hyundai i10 na autosalonu ve Frankfurtu

Hlavním trumfem i10 ovšem bude výbava. Ta ale zároveň nejspíš znamená, že ceny nebudou tak nízko, jak jsou zákazníci zvyklí. Do novinky půjde objednat téměř cokoli, na co jsou zákazníci zvyklí z vyšších tříd: infotainment s dotykovým displejem bude mít funkce Android Auto a Apple CarPlay, časem získá i telematické funkce Hyundai BlueLink, které umožní ovládání auta na dálku (odemykání, zamykání, možná startování a pár dalších drobností) přes mobilní telefon.

Zároveň tu budou veškeré možné asistenční systémy, Hyundai se chlubí nejširší nabídkou v tomto segmentu – což není nic složitého, ale opět to ukazuje posun i10 směrem k dospělejším autům. Minivozu prostě nic nechybí, tedy pokud si za to zákazník zaplatí.

Až sto koní

Jako jeden z mála malých vozů půjde i10 koupit i s automatickou převodovkou. Tedy, nejde o klasický automat, je to robotizované ústrojí, ale uživatelé to moc řešit nemusí, jednoduše se obejdou bez spojkového pedálu.

Co se motorizací týče, i jejich výčet bude vcelku bohatý. Základem bude litrový tříválec s výkonem 67 koní, druhou volbou čtyřválec 1.2 o výkonu 84 koní. Výroba novinky začne v listopadu, tehdy bychom se mohli dozvědět ceny, na trhu bude vůz na přelomu roku. Dynamičtější provedení i10 N-Line pak přijde zhruba v březnu příštího roku a u něj se mohou zákazníci těšit i na další motorizaci: kromě motoru 1.2 MPi totiž půjde objednávat i tříválec 1.0 T-GDI, který díky přeplňování dává výkon 100 koní. To by z malé i10 mohlo dělat překvapivě zábavné auto.

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...