Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s rychlostními a vytrvalostními rekordy, které překonal. Nadšení návštěvníci většinou netušili, že futuristické auto je už devět let staré. A že od konce 60. let psalo dějiny automobilismu.
Mercedes C111-II na brněnském výstavišti v roce 1978

Mercedes C111-II na brněnském výstavišti v roce 1978 | foto: Archiv BVV

Experimentální oranžový sporťák C111 vlastně vznikl spojením dvou projektů – vývoje Wankelova motoru, jehož licenci Mercedes koupil už v roce 1961, a ideou na produkci lehkého sportovního kupé s motorem uprostřed. To v polovině 60. let dostali designéři Giovanni Battistella a Paul Bracq do fáze funkčního prototypu pod názvem SL-X. A právě v jejich vozu se C111 inspirovala. Premiéru měl experimentální sporťák před padesáti roky.

Původně se ovšem koncept jmenoval C101. Na trubkovém rámu s bezpečnostní klecí pro posádku byla „pověšena“ laminátová karoserie. Motor byl umístěn za zády posádky, nádrže po jeho boku. Pětistupňovou převodovku dodala továrna ZF, brzdy a podvozkové komponenty pocházely ze sériových mercedesů. Po půldruhé dekádě se Mercedes vrátil k „racčím křídlům“, které proslavilo jejich kupé SLS Gullwing.

Rentgenový obrázek experimentálního vozidla C 111 v jeho prvním provedení

Na frankfurtském autosalonu se C101 představila už pod názvem C111. Proč? Ze stejného důvodu, proč se Porsche 911 nemohlo jmenovat 901. Označení třemi číslicemi s nulou uprostřed si nárokoval francouzský Peugeot jako svoji ochrannou známku.

Jak Mercedes k Wankelu přišel a zase jej opustil

Faktem je, že ve chvíli, kdy Mercedes představoval C111, už nadšení z „wankelu“ pomalu opadalo. Německý konstruktér Felix Wankel svým revolučním konceptem spalovacího motoru okouzlil spoustu evropských značek už na začátku 60. let, ostatně celý vývoj táhla značka NSU. Ta Wankelovi, který si po válce prošel kvůli spolupráci s nacistickým režimem konfiskací továrny i vězením, dala potřebné finance.

Z tehdejšího pohledu byl Wankelův motor geniální. Vysoká spotřeba, která jej charakterizovala, tehdy – dlouho před ropnou krizí – nikoho netrápila. Naopak na jeho výrobu nebylo potřeba tolik oceli. A ta v mohutně se rozvíjející (a opět zbrojící) Evropě platila za nedostatkové zboží nejen ve východním bloku. Další neduhy, které rotační motor charakterizují – nízká životnost a vysoká spotřeba oleje, jehož spalováním vznikají toxické látky – ještě nebyly známy.

Premiéra vozu Mercedes-Benz C 111 na Mezinárovní automobilové výstavě (IAA) ve Frankfurtu nad Mohanem od 11. do 21. září 1969

Právě koncept C111 byl jedním z vozů, které si je ověřily v praxi. Papírově byla pohonná jednotka jako z jiného vesmíru. První třírotorový motor, se kterým si auto odbylo premiéru na podzimním autosalonu ve Frankfurtu, měl výkon 280 koní. Už na jaře v Ženevě Mercedes představoval stejnou C111, ovšem se čtyřrotorovým motorem a výkonem neuvěřitelných 350 koní.

Polovina objemu, větší výkon než Ferrari

Pro srovnání – Ferrari na stejném frankfurtském autosalonu představilo model 365 GT, který na 320 koní potřeboval dvanáct válců a objem 4,4 litru. Mercedes si vystačil se spalovacím prostorem jen 1,8 litru. Některé zdroje uvádějí 5,4 litru, to je ale dáno pouze metodikou počítání objemu.

Rotor ve Wankelově motoru totiž vytváří tři neustále se měnící komory, pouze jedna z nich je ale spalovacím prostorem, kde po zážehu proběhne výbuch. Tento prostor hraje stejnou roli jako spalovací prostor ve válci u konvenčního čtyřdobého motoru. Proto se počítá jako objem rotoru. Některé zdroje ale uvádějí jako objem rotoru všechny tři komory, které rotor vytváří, objem je pak vynásoben třemi.

Třikrát C 111: první verze z roku 1969 (vlevo), zkušební vozidlo "Hobel" (vpravo) a v Genfu prezentovaná druhá verze z roku 1970

Ať tak či onak – ve srovnání s obřím dvanáctiválcem od Ferrari subtilní a lehoučký Wankelův motor dokázal rozpohybovat auto na stovku za 4,8 sekundy a maximální rychlost činila 300 kilometrů v hodině.

Ropná krize otevírá cestu naftě

Experimenty s Wankelovým motorem v C111 trvaly do roku 1973. Pak přišla ropná krize a ta znamenala pro motor, který navzdory dalšímu vývoji stále spotřebovával až ke třiceti litrům benzinu na sto kilometrů, konec.

A za zadní sedačky konceptu C111 se nastěhoval diesel. Původ měl v produkčním atmosférickém třílitru s výkonem 80 koní. Pro experimentální účely z něj konstruktéři dostali rovný dvojnásobek. A vydali se jej prověřit na okruh Nardó v jižní Itálii, kde posádka během šedesátihodinové jízdy zlomila šestnáct světových vytrvalostních a rychlostních rekordů.

C111 se tak nakonec do dějin zapsala s motorem, na který tehdejší automobilový svět hleděl jako na levnou a nevýkonnou alternativu k benzinovým motorům. Na rekordní jízdu v Nardó navázala triumfální jízda po světových veletrzích, kde Mercedes úspěchy C111 a především potenciál naftových motorů prezentoval.

Mercedes-Benz C 111-III rekordní vůz při rekordní jízdě v Nardò, duben 1978

Výlet do východního bloku: Mercedes ukázali v Brně

Jednou ze zastávek byl právě i Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Podle dochované fotografie nalezené v archivu byl vůz vystaven vedle totemu, který ukazuje jednotlivé rekordní časy jízdy z roku 1976. Pravda ale je, že si obyvatelé východního bloku museli na tuto parádu počkat – ačkoliv fotografie není datována, z jiných indicií lze určit, že vůz byl v Brně vystaven v roce 1978, tedy dva roky po uskutečnění rekordu. To už po okruhu v Nardó kroužila další generace C111-III s výkonem 260 koní.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...