Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Vzpomínka na pravěk závodních aut a první mercedes

Až do pionýrských dob automobilismu se ohlédli tvůrci konceptu Mercedes-Benz Vision Simplex. Očima dnešní doby se podívali na závodní auta počátku minulého století.
Vision Mercedes Simplex

Vision Mercedes Simplex | foto: Daimler

Nejstarší automobilka světa, ta která vlastně dala světu automobil, vzdává hold svému závodnímu speciálu, Mercedesu 35 PS z roku 1901. To byla doba, kdy normální vozy - a že jich byla jen špetka - připomínaly stále hlavně kočár, kterému utekli koně.

Ve své době tedy musel závodní mercedes stavěný s ohledy na své specifické využití budit náležitý rozruch. Vzhled a proporce byly jasně určené architekturou. Konstrukce šla ruku v ruce s designem, i když tehdy se tomu tak neříkalo. Architekturu se čtyřmi koly doširoka rozkročenými mimo rám s motorem definujícími tvar pontonu karoserie vlastně dodnes ctí formule.

Mercedes 35 HP

Poprvé se Mercedes 35 HP představil na týdnu rychlosti v Nice na francouzské riviéře a pak dominoval všem závodům, na které zavítal. Není divu, že později z něj vzešla celá řada osobních modelů pojmenovaných Simplex.

V podání pro 21. století má Simplex opět jednoduchý štíhlý ponton, ze kterého se kdysi vyvinula doutníkovitá těla bájných stříbrných šípů, k tomu nezakrytá kola a místo střechy a čelního skla je nutná helma a letecké brýle. Namísto masky chladiče je tu obří displej s trojrozměrnou grafikou.

Koncové světlo tvoří na zádi jednoduchý LED proužek, koncept jednoduchosti a účelnosti korunuje kožená brašna tvořící zavazadlový prostor.

Za pozornost stojí detaily, třeba uchycení kapoty pásky odkazuje na kožené řemeny, které jistily kapotu původního vozu.

Vision Mercedes Simplex

Až na dřeň minimalistický je také dvoumístný kokpit. Dominantou interiéru je nádherný volant v retro duchu, všimněte si jak je naklopený. Před sto lety mívala auta sloupek řízení téměř vertikální a volant byl hodně naplocho, jako dnes třeba v autobusech. Právě Mercedes 35 HP byl ve své době výjimečný nezvyklým sklonem volantu, který je pro ovládání výhodnější.

Přístrojovce vévodí ciferník analogových hodin. Na dnešní časy je velmi nezvyklá absence displejů, provozní informace se mají jen v potřebné chvíli zobrazovat na ovladačích, které svými tvary odkazují na spínače prastarých aut.

O technice tvůrci příliš do hloubky nepřemýšleli, vzhledem k duchu doby je ovšem skoro jisté, že by kola měl roztáčet elektromotor. Z designérských skic a obrázků to není zřetelné, ale vzhledem k jejich pojetí je dost dobře možné, že by se mohlo otáčet jen okruží ráfku, střední část kol by mohla být fixní.

Pro úplnost dodejme, že skoro šestilitrový čtyřválec původního závoďáku měl pětatřicet koní, jak naznačovalo označení modelu. Obrovité litinové válce běhaly v hliníkovém bloku motoru rychlostí 300 až tisíc otáček za minutu, maximálního výkonu dosahoval motor při 950 otáčkách. Motor byl výjimečně lehký, z 1200 kilogramů hmotnosti celého vozu tvořil asi šestinu. Čtyřstupňová převodovka přenášela sílu motoru k zadním kolům řetězem.

Přezdívka dala jméno značce

To vzpomínání na automobilovou dobu kamennou má ještě jeden „výchovný“ rozměr. Vysvětluje, proč celá značka dnes nese jméno, které nosí ženy hlavně ve španělsky mluvících zemích. Značka Mercedes-Benz je stěžejním stavebním kamenem koncernu Daimler. „Značka Mercedes-Benz vznikla v roce 1926 po spojení firem Daimler Motoren Gesellschaft a Benz & Cie., jejichž zakladateli byli Gottlieb Daimler a Karl Benz,“ píší v encyklopediích, jenže to bylo přece čtvrtstoletí poté, co vznikl ten přelomový vůz.

To bylo tak: Vynález automobilu je navždy připsán Karlu Benzovi, který poprvé představil svůj kočár, ve němž koně nahradil benzinovým motorem. Přihlášku na svůj „Patent Motorwagen“ podal 29. ledna 1886, spis DRP 37435 dodnes platí jako rodný list automobilu.

Wilhelm Maybach

Mercedes 35 HP je ovšem dílem automobilky Wilhelma Maybacha a Paula Daimlera. Motor pětatřicítky byl dílem prvního z nich, geniálního motoráře Maybacha. K váženým zákazníkům značky Daimler-Motoren-Gesellschaft patřil Emil Jellinek, rakousko-uherský obchodník a diplomat usazený v Nice. Jellinek měl tehdy na přelomu století desetiletou dceru jménem Adriana Manuela Ramona, říkal jí ovšem Mercedes. A po její přezdívce pojmenovával kdeco, mimo jiné svůj automobilový závodní tým. Jellinekovi se tak říkalo Monsieur Mercedes. Po tragickém závodě Nice-La Turbie v březnu roku 1900, při kterém se zabil  Wilhelm Bauer, závodící šéfmechanik týmu stuttgartské značky, se Maybach s Daimlerem rozhodli z motorsportu stáhnout.

Jellinek je ovšem přesvědčil, aby přeci jen postavili další závoďák. Přál si, aby se jmenoval Daimler-Meredes. A tak se od té doby auta slavné stuttgartské automobilky jmenují po desetileté holčičce. 

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Jaguar z dob, než se značka zbláznila, si kupte. Je to skvělá hračka

Premium

Na pozapomenutý Jaguar se nyní upíná zrak celého světa. Ulítlou reklamou a přízračným konceptem s radikálními tvary a cukrkandlovými barvami vyvolal pozdvižení. Podívat se po ojetině ještě tradičního...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy,...

10. prosince 2024  17:09

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...