Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Autofotka týdne: Vzpomínka na pravěk závodních aut a první mercedes

Až do pionýrských dob automobilismu se ohlédli tvůrci konceptu Mercedes-Benz Vision Simplex. Očima dnešní doby se podívali na závodní auta počátku minulého století.

Vision Mercedes Simplex | foto: Daimler

Nejstarší automobilka světa, ta která vlastně dala světu automobil, vzdává hold svému závodnímu speciálu, Mercedesu 35 PS z roku 1901. To byla doba, kdy normální vozy - a že jich byla jen špetka - připomínaly stále hlavně kočár, kterému utekli koně.

Ve své době tedy musel závodní mercedes stavěný s ohledy na své specifické využití budit náležitý rozruch. Vzhled a proporce byly jasně určené architekturou. Konstrukce šla ruku v ruce s designem, i když tehdy se tomu tak neříkalo. Architekturu se čtyřmi koly doširoka rozkročenými mimo rám s motorem definujícími tvar pontonu karoserie vlastně dodnes ctí formule.

Mercedes 35 HP

Mercedes 35 HP

Poprvé se Mercedes 35 HP představil na týdnu rychlosti v Nice na francouzské riviéře a pak dominoval všem závodům, na které zavítal. Není divu, že později z něj vzešla celá řada osobních modelů pojmenovaných Simplex.

V podání pro 21. století má Simplex opět jednoduchý štíhlý ponton, ze kterého se kdysi vyvinula doutníkovitá těla bájných stříbrných šípů, k tomu nezakrytá kola a místo střechy a čelního skla je nutná helma a letecké brýle. Namísto masky chladiče je tu obří displej s trojrozměrnou grafikou.

Koncové světlo tvoří na zádi jednoduchý LED proužek, koncept jednoduchosti a účelnosti korunuje kožená brašna tvořící zavazadlový prostor.

Za pozornost stojí detaily, třeba uchycení kapoty pásky odkazuje na kožené řemeny, které jistily kapotu původního vozu.

Vision Mercedes Simplex

Až na dřeň minimalistický je také dvoumístný kokpit. Dominantou interiéru je nádherný volant v retro duchu, všimněte si jak je naklopený. Před sto lety mívala auta sloupek řízení téměř vertikální a volant byl hodně naplocho, jako dnes třeba v autobusech. Právě Mercedes 35 HP byl ve své době výjimečný nezvyklým sklonem volantu, který je pro ovládání výhodnější.

Přístrojovce vévodí ciferník analogových hodin. Na dnešní časy je velmi nezvyklá absence displejů, provozní informace se mají jen v potřebné chvíli zobrazovat na ovladačích, které svými tvary odkazují na spínače prastarých aut.

Fotogalerie

O technice tvůrci příliš do hloubky nepřemýšleli, vzhledem k duchu doby je ovšem skoro jisté, že by kola měl roztáčet elektromotor. Z designérských skic a obrázků to není zřetelné, ale vzhledem k jejich pojetí je dost dobře možné, že by se mohlo otáčet jen okruží ráfku, střední část kol by mohla být fixní.

Pro úplnost dodejme, že skoro šestilitrový čtyřválec původního závoďáku měl pětatřicet koní, jak naznačovalo označení modelu. Obrovité litinové válce běhaly v hliníkovém bloku motoru rychlostí 300 až tisíc otáček za minutu, maximálního výkonu dosahoval motor při 950 otáčkách. Motor byl výjimečně lehký, z 1200 kilogramů hmotnosti celého vozu tvořil asi šestinu. Čtyřstupňová převodovka přenášela sílu motoru k zadním kolům řetězem.

Přezdívka dala jméno značce

To vzpomínání na automobilovou dobu kamennou má ještě jeden „výchovný“ rozměr. Vysvětluje, proč celá značka dnes nese jméno, které nosí ženy hlavně ve španělsky mluvících zemích. Značka Mercedes-Benz je stěžejním stavebním kamenem koncernu Daimler. „Značka Mercedes-Benz vznikla v roce 1926 po spojení firem Daimler Motoren Gesellschaft a Benz & Cie., jejichž zakladateli byli Gottlieb Daimler a Karl Benz,“ píší v encyklopediích, jenže to bylo přece čtvrtstoletí poté, co vznikl ten přelomový vůz.

To bylo tak: Vynález automobilu je navždy připsán Karlu Benzovi, který poprvé představil svůj kočár, ve němž koně nahradil benzinovým motorem. Přihlášku na svůj „Patent Motorwagen“ podal 29. ledna 1886, spis DRP 37435 dodnes platí jako rodný list automobilu.

Wilhelm Maybach

Wilhelm Maybach

Mercedes 35 HP je ovšem dílem automobilky Wilhelma Maybacha a Paula Daimlera. Motor pětatřicítky byl dílem prvního z nich, geniálního motoráře Maybacha. K váženým zákazníkům značky Daimler-Motoren-Gesellschaft patřil Emil Jellinek, rakousko-uherský obchodník a diplomat usazený v Nice. Jellinek měl tehdy na přelomu století desetiletou dceru jménem Adriana Manuela Ramona, říkal jí ovšem Mercedes. A po její přezdívce pojmenovával kdeco, mimo jiné svůj automobilový závodní tým. Jellinekovi se tak říkalo Monsieur Mercedes. Po tragickém závodě Nice-La Turbie v březnu roku 1900, při kterém se zabil  Wilhelm Bauer, závodící šéfmechanik týmu stuttgartské značky, se Maybach s Daimlerem rozhodli z motorsportu stáhnout.

Jellinek je ovšem přesvědčil, aby přeci jen postavili další závoďák. Přál si, aby se jmenoval Daimler-Meredes. A tak se od té doby auta slavné stuttgartské automobilky jmenují po desetileté holčičce. 

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...