Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na vylepšení techniky, tedy pojali designéři opatrně a minimalisticky. Vůbec poprvé dostává nejvýše postavená škodovka verzi Scout.

Výrazná tvář s nezaměnitelným pohledem předních světel a velkou klenutou kapotou se dočkala kosmetických změn, podstata musela zůstat zachována. Na zádi má Superb nově velký nápis Škoda a koncové lampy propojuje chromová lišta. Mnohem důležitější jsou nová přední světla, užší, protažená až k masce, která je také obměněná. Je větší, s výraznějším rámečkem a víc vzpřímená. 

Blatníky a kapota jsou stejné jako dosud, měnilo se modelování nárazníku a mlhovek v něm, takže přimhouření světel dosáhli designéři zúžením odspodu. Neměnil se jen tvar, zcela nové jsou vnitřnosti; všechna provedení modelu Superb odteď budou mít výhradně LED přední lampy - základní „statické“, vrcholové pak s matricovou technologií dálkových světel, která podle pokynů počítače analyzujícího pohled kamery za čelním sklem zhasíná jednotlivé diody, abyste mohli jet stále s rozsvícenými dálkovkami a neoslňovali ostatní. 

Škoda Superb
Škoda Superb

Pohasínáním vytvoří méně osvětlené výseče, které „vyprovodí“ protijedoucí auto ze světelného kužele. Technika má tak jemné rozlišení, že dokáže odclonit i chodce s reflexními prvky na bundě. Každá lampa má 14 diod. Škoda čeká, že lepší světla bude mít až osmdesát procent superbů.

Diesel do firmy je hvězda

Superb třetí generace je na trhu od roku 2015, od té doby se jich vyrobilo přes půl milionu (celkem ve třech generacích od roku 2002 přes 1,3 milionu). Jméno Superb navíc letos slaví výročí, poprvé se nejhonosnější škodovka toho jména představila v roce 1934.

Škoda Superb v číslech

základní cena: 690 tisíc korun

benzinové motory:

  • 1,5 TSI 110 kW (150 k), 250 Nm
  • 2,0 TSI 140 kW (190 k), 320 Nm
  • 2,0 TSI 200 kW (272 k), 350 Nm)

naftové motory:

  • 2,0 TDI EVO 110 kW (150 k), 340 Nm
  • 2,0 TDI 140 kW (190 k), 400 Nm

Nejvíc jsou roky znát na interiéru. Škodováčtí designéři a vývojáři se v omezeném prostoru pro inovace snažili, takže třeba pro stále větší mobilní telefony je na středovém tunelu prostornější schránka, materiály jsou fajnové, můžete mít dokonce alcantarou čalouněný strop (u verzí L&K a Sportline), u verze Scout zdobí přístrojovku a dveře panely s dřevěným dekorem, který neskutečně věrně imituje originál. 

Jenže pozice za volantem vůči zbytku auta je trochu neútulná, řidič nemá pocit, že ho interiér obepíná. I když si nastavíte sedačku (snesla by delší sedák) úplně nejníž, stále máte pocit, že sedíte „nad“ interiérem, ne v něm. Superb je uvnitř hlavně prostorový přeborník a liftbacková varianta, se kterou je ve své kategorii jedinečný, je jednou z výrazných výhod, na které publikum slyší.

Škoda Superb

Superb je evropskou hvězdou, za loňský rok se jich prodalo 75 tisíc, víc bylo jen jeho dvojčat z koncernu Volkswagen, ikonických passatů (150 tisíc). Následují Opel Insignia (68 tisíc), Ford Mondeo (50 tisíc), Mazda 6 (21 tisíc).

Kategorie manažerských limuzín a kombíků v Evropě padá, automobilky zákazníkům raději nabídnou módní SUV. Jenže tyto manažerské služební automobily jsou důležité pro image a sebedůvěru automobilky, často je to výkladní skříň jejích technologií a umu, podtrhují také komplexnost nabídky. 

A to u úspěšného modelu Superb funguje skvěle. Tato třída je také důležitá pro uspokojení firemní klientely, flotilové prodeje Superbu v Evropě tvoří 82 procent dodávek. O něco víc se prodá kombíků (54 x 46 %) a skoro 70 procent vozů Superb má pod kapotou diesel. 

Škoda Superb

Čtvrtina je s pohonem všech kol a 80 procent má automatickou převodovku. Nejžádanější provedení s dvoulitrovým turbodieselem 110 kW, pohonem předních kol a automatem tvoří skoro dvacet procent prodejů, následuje 140kW verze dieselu s automatem a pohonem 4x4 s 16,7procentním podílem. Ten se při klidné jízdě vejde s přehledem do sedmilitrové spotřeby, ovšem občas o sobě dá vědět hrubším hlasem. 

Na potlačení dieselového staccata se zaměřili motoráři Škody při zástavbě motoru nové generace Evo 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k). Motor má nové turbodymchadlo a vnitřnosti, vylepšený termomanagement a další inovace. Je mimořádně úsporný, kultivovaný s lineárním zátahem.

Devítilitrový apetyt, ovšem o dost uhlazenější způsoby má dvoulitrové benzinové TSI, které má aktuálně ve vrcholové verzi 200 kW (o 6 méně než dosud, kvůli plnění nových emisních norem). Jede jak čert, plynule se rozbíhá a má příjemný zvuk. 

Mile překvapila čtyřválcová patnáctistovka TSI, při podobném stylu jízdy jako s dvoulitrem vystačila se sedmi litry benzinu, jejích 150 koní stačí s přehledem i na svižnou jízdu. Byl by to náš tip pod kapotu Superbu, jenže motory 1,5 TSI jsou bohužel dlouhodobě nedostatkové zboží, takže vám jeho objednání prodejce nejspíš rozmluví.

Scout v oranžovém

Úplnou novinkou v nabídce modelu je „outdoorová“ varianta Scout – kombík s pohonem všech kol, paketem pro špatné cesty, o 15 milimetrů zvýšenou světlou výškou a specifickými komponenty náprav. Vrcholná modelová řada tak poprvé dostává verzi, která je oblíbená především u Octavie. Jen pro Scouta navíc namíchali speciální oranžovou metalízu. Může to být zajímavá alternativa za SUV Kodiaq, se kterým Superb sdílí fabriku v Kvasinách.

Premiéru slaví i několik nových asistenčních systémů, patří k ním hlavně prediktivní tempomat (s předstihem upravuje rychlost např. před zatáčkami nebo podle rychlostních limitů a profilu trasy) nebo nouzový asistent pro víceproudé silnice, který dokáže v případě indispozice řidiče bezpečně navést vůz s ohledem na ostatní účastníky provozu přes více pruhů a zastavit u krajnice. Tlačítkové startování je nově standardem a bezklíčkové odemykání je nově i u klik zadních dveří.

Nový infotainment, který už dostává Škoda Scala, dorazí až na podzim, kdy také přijede plug-in hybridní provedení (benzinový motor 1.4 TSI a elektromotor, 160 kW, 400 Nm). První škodovka s elektrifikovaným pohonem se začne vyrábět po letní dovolené v Kvasinách na stejné lince s „obyčejným“ modelem Superb. Technicky bude ovšem tato verze výrazně pozměněná. 

Škoda podle všeho náběh prodejů svých elektrických modelů trochu pozdržela, aby co nejvíce aut dodala až v příštím roce. To bude první rok, po kterém se budou počítat pokuty pro evropský erár za překročené flotilové emise. A každé elektrické auto, které průměr srazí, se bude hodit.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...