RECENZE: Na konci věty je vždy mrtvola. Madona zabijáků mluví o Escobarovi
Mladíci v Medellínu ukazují právě pořízená alba s Pablem Escobarem (8. srpna 2012). | foto: AP
Právě do těchto časů, na přelom osmdesátých a devadesátých let minulého století, se vydal kolumbijský prozaik Fernando Vallejo (1942). Titul jeho novely, právě vydané v nakladatelství Fra, nemohl znít jinak: Madona zabijáků.
Proč zabijáci, je s ohledem na výše řečené asi jasné: války pouličních gangů, tu více, tu méně namočených v drogovém byznysu, jediném, který tehdy v rozvráceném Medellínu fungoval, za sebou nechávaly tisícovky mrtvých ročně.
A proč madona? Vallejo v knize portrétuje dva z „takových normálních zabijáků“: první značkoval své oběti křížkem na čele, druhý jim vpálil kulku rovnou do srdce. Nejen rozum, také bůh byl tehdy v Medellínu na kolenou: gangsteři sice chodili do kostela, ale maximálně kvůli kšeftům.
Madona zabijákůautor: Fernando Vallejo nakladatel: Fra překlad: Petr Zavadil |
Madona zabijáků ovšem neotvírá jenom téma veřejného násilí, které se totálně vymklo z jakýchkoli mezí; otvírá i komornější, intimní dějovou linku. Vypravěč měl oba zabijáky postupně jako milence, navíc ten druhý zamordoval prvního. Takže čtenář má jejich svět jako na talíři. A je to svět zoufale jednorozměrný, prázdný a tragický. Není v něm vlastně nic víc než vývojová triáda, bída, frustrace plus vztek – a konečně nekočírovaná agresivita. Kde není budoucnost, přestává záležet i na přítomnosti.
Vallejova kniha, skvěle tlumočená do češtiny Petrem Zavadilem, se rozbíhá jako reportáž, dynamicky, věcně, s citem pro výkres jak postav, tak scény, nejčastěji ulice nebo bytu. Všechno je tu akční, má švih, ale vždycky jaksi předvídatelné: tečkou na konci věty je pokaždé mrtvola.
V poslední třetině knihy se pak povaha vyprávění mění, ke slovu přichází kritika, básnivý i trochu cynický odsudek.
Otrlá bilance jednoho času, která nemohla skončit jinak než ve verších: „A buď zdráv tak či tak, / ať už tě zajede auto / nebo tě vykuchá vlak.“
Tipy z televizního programu
Recenze: Ostrov 50 %, Počátek 60 %, Modelář 65 %, Zodiac 60 %, Marťan 70 %, MEG: Monstrum z hlubin 40 %, Duna: Část druhá 90 %, Kobry a užovky 65 %, Matrix Reloaded 60 %, Nikdy neodvracej zrak 70 %
Klíčová slova: Halka Třešňáková, Alžběta II., Survivor Česko & Slovensko, Eurovolby 2024
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Členy skupiny ABBA vyznamenal švédský král. Dostali rytířský řád
Všichni čtyři členové legendární švédské popové kapely ABBA, kteří se spolu na veřejnosti objevují...
Zemřel divadelník a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid, bylo mu 87 let
Ve věku 87 let zemřel v pondělí 3. června divadelník, režisér a kulturní publicista Jan Schmid....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Měli jsme ze sebe respekt, říkají Krobot a Šoposká. V divadle mají vyprodáno
Rozstřel Nebýt kapitánky Fáberové a kapitána Dítěte ze seriálu Oktopus, možná by Mariku Šoposkou a Miroslava...
Mohla jsem toho zahrát víc. Vránová o Pyšné princezně i facce režisérovi
Premium Hereckou kariéru si vybrala jako útěk z neutěšené reality vlastního života a smutného dětství....
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Vychází netradiční turistický průvodce Bizarní Česko. Nabízí neobvyklá místa
Novinář MF Dnes a autor rubriky Český výletník Jakub Pokorný představil ve středu už čtvrtou knihu...
RECENZE: Za každou ženu ovoce na kordu. Pechlát září jako Casanova
Martin Pechlát září v divadle Rokoko v ústřední roli Giacoma Casanovy. V osudu slavného svůdce...
GLOSÁŘ: Z pravěku přes Bacha do superorganismů. I to bylo Pražské jaro
Premium Pražské jaro uzavřela v první červnové pondělí Česká filharmonie, ale ještě předtím se leccos...
Zemřel divadelník a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid, bylo mu 87 let
Ve věku 87 let zemřel v pondělí 3. června divadelník, režisér a kulturní publicista Jan Schmid....
Francii patří Bonjour léto s Českou televizí. Ale Chalupáři budou taky
Téma Francie se prolne všemi letními programy České televize. Připraveny jsou přímé přenosy...