Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské...

Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské Ruzyni | foto:  Petr Topič, MAFRA

O softwarových problémech strojů 737 věděl Boeing rok, připustila firma

  • 48
Americký výrobce letadel Boeing věděl o softwarovém problému letounů 737 Max zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. Částečné a nekonzistentní objasnění situace poskytl až po pádu indonéského stroje tohoto typu.

Boeing nicméně trvá na tom, že tato věc nepředstavuje bezpečnostní riziko. Nedělní prohlášení je od těchto smrtelných nehod první, kdy se Boeing výslovně přiznal k tomu, že při vývoji stroje 737 MAX došlo k nedopatření, i když ve věci, která podle něho nemá žádný vliv na bezpečnost.

Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. Informace o tom, že se rozcházejí údaje ze senzorů o úhlu náběhu (Angle of Attack) se totiž zobrazily jen v letadlech, které měly zakoupenou nadstandardní výbavu. Boeing tento nedostatek vyhodnotil jako „bezpečnost neohrožující“.

Přitom právě chyba senzorů AoA se podle předběžného vyšetřování podílela na obou tragických nehodách letounu Boeing 737 Max 8 (podrobnosti o vyšetřování naleznete v článku Poslední sekundy před havárií: piloti boeingu bojovali, ale ne zcela správně)

Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace nevyžaduje mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal (WSJ).

Provoz letadel 737 MAX je nyní po celém světě zastaven kvůli dvěma tragickým nehodám tohoto stroje, v Indonésii a v Etiopii. Zemřelo při nich 338 lidí.

,