Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem

  11:48
Pilot Etiopských aerolinek poslal nadřízeným přes čtyři sta stránek e-mailů a podkladů. Varoval, že piloti nových strojů Boeing 737 Max potřebují podrobnou instruktáž. Firma Boeing do té doby tvrdila, že stačí hodinová lekce. Piloti tak neměli informace o stabilizaci, která zřejmě vedla ke dvěma smrtelným nehodám.

Boeing 737 MAX 8 | foto: Boeing

„Pokud se něco nezmění, bude z toho zaručeně havárie,“ varoval Bern Kai von Hoesslin, pilot Etiopských aerolinek, před nedostatkem informací o tom, jak funguje nový letoun Boeing 737 Max. Jeho e-maily z prosince 2018, určené nadřízeným společnosti, získali reportéři agentury Bloomberg.

Pilot ve svých stížnostech vycházel z informací po havárii indonéského letadla Boeing 737 Max i z vlastních zkušeností s tímto letadlem. Na celkem 418 stranách konverzace a podkladů postupně popsal problémy, které považoval za nejpalčivější: nedostatečná instruktáž, špatně navržená varování pilotů v kokpitu a špatně vysvětlená automatika letadla. Kritizoval také další aspekty, které nesouvisely s letadlem od firmy Boeing, ale s pracovní zátěží pilotů u Etiopských aerolinek.

„Posádka letadla by mohla být přetížena velkým množstvím varování v kokpitu,“ varoval von Hoesslin v e-mailu své nadřízené. Právě informace, které vycházely ze špatných dat senzoru, provázely boj obou posádek havarovaných boeingů.

„Nedůležitý“ systém stabilizace MCAS

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou příčinou smrtelných nehod letounu Boeing 737 Max 8.

V březnu havaroval zbrusu nový letoun Boeing 737 Max 8 Etiopských aerolinek. Zemřelo 157 lidí. Havárie se velmi podobala nehodě Lion Air z října minulého roku, kdy stejný typ boeingu havaroval v Indonésii (189 mrtvých). V obou případech vyšetřování ještě probíhá, předběžné závěry však ukazují, že roli hrál automatický stabilizační systém (MCAS), který byl v tomto letadle představen poprvé. Piloti sice vypnuli automatiku, ale MCAS zůstal v provozu a na základě špatných dat ze senzoru se snažil „vyrovnat“ letadlo, ve skutečnosti však přetlačil piloty zápasící o životy své i životy všech na palubě a poslal letoun střemhlav k zemi.

Společnost Boeing ovšem pilotům o systému MCAS včas neřekla. Prý nešlo o kritický systém a nebylo třeba jím piloty zatěžovat. Kritici ovšem tvrdí, že Boeing piloty o systému neinformoval, protože by pak nemohl letoun aerolinkám prodávat jako „letadlo, na které vaši piloti nepotřebují žádné nové certifikace“.

Von Heosslin se na základě havárie v Indonésii domníval, že by měli být všichni piloti podrobně informování o systému MCAS a jeho funkcích. Manažer v reakci na jeho e-mail rozeslal pilotům oběžník, který po havárii Lion Air zaslala firma Boeing.

Buletin od společnosti Boeing pro Etiopské aerolinky z listopadu 2018, který „připomíná, že chybná data z AOA senzoru mohou vést řadě problémů“, odvolává se na existující manuál. Aerolinky měly buletin přiložit do manuálů, a to až do doby, než Boeing zveřejní další informace, nebo vydá softwarovou záplatu.

Pilot také varoval před tím, že simulátory, na kterých se piloti učí, neobsahují systém MCAS a neumí jeho funkci (nebo jeho selhání) věrně napodobit. Paradoxně jsou Etiopské aerolinky jedny z mála na světě, kde piloti mají k dispozici simulátor Boeing 737 Max 8 (jiné aerolinky využívají simulátorů starších verzí 737, třeba 737 NG). Simulátor však neměl aktivovanou simulaci MCAS. A i kdyby měl, ukázalo se, že simulátory Boeing 737 Max 8 obsahují chybu, která dává pilotům mylnou představu o „síle“ MCAS.

Piloti si stěžovali na nedostatek instrukcí

Poté, co byly po druhé nehodě uzemněny všechny letouny Boeing 737 Max se systémem MCAS, slíbila firma Boeing, že vydá opravu softwaru. I dva a půl měsíce po havárii letu Etiopských aerolinek vycházejí najevo nové informace o problémech, které provázely rychlý nástup nového letounu Boeing na trh.

Piloti si stěžovali na nedostatečné příručky a ukázalo se, že Boeing o softwarových problémech věděl už dlouho. Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. Informace o tom, že se rozcházejí údaje ze senzorů o úhlu náběhu (Angle of Attack) se zobrazily jen v letadlech, které měly zakoupenou nadstandardní výbavu. 

Boeing tento nedostatek vyhodnotil jako „bezpečnost neohrožující“. Přitom právě chyba senzorů AoA se podle předběžného vyšetřování podílela na obou tragických nehodách letounu Boeing 737 Max 8. Lze spekulovat, že se firma Boeing obávala, že by označení systému za „kritický“ vedlo k dalším testům a certifikacím, což by oddálilo uvedení letadla 737 Max na trh.

Pilot Van Hoesslin dal výpověď v dubnu. Ve svém dopise vyjádřil lítost nad tím, že některá jeho varování nebyla vyslyšena.

Autor:
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 11 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 16 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas

v diskusi je 8 příspěvků

6. května 2024  17:50,  aktualizováno  7.5 5:34

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...

Nejmenší jaderné útočné ponorky vyrobili Francouzi. Byly hlučné jako sovětské

v diskusi nejsou příspěvky

7. května 2024

Francie se stala druhou zemí světa vyvíjející ponorky s jaderným pohonem. Kvůli úsporám financí...

VIDEO: Poprvé startovala raketa na parafín. Chce zlevnit dopravu na orbitu

v diskusi nejsou příspěvky

6. května 2024  17:41

Německá společnost HyImpulse vůbec poprvé provedla testovací start prototypu rakety, kterou pohání...

Baterie Energizer zbarví jazyky domodra, od konzumace odradí i hořká chuť

v diskusi je 13 příspěvků

6. května 2024  12:35

Knoflíkové baterie nalezneme v nepřeberném množství drobné elektroniky a manipulace s nimi tak není...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...