Hodinové školení i příručky na nový boeing byly nedostatečné, tvrdí piloti

  18:34aktualizováno  18:34
Americký Federální úřad pro letectví vydal Boeingu certifikát na nové stroje MAX, aniž by od výrobce požadoval mimořádné školení pro piloty. Společnost Boeing ujistila letecké společnosti, že postačí, aby byli piloti o změně pouze informováni. Muži zpoza kniplu si poté na nový systém stěžovali.

Letadlo Boeing 737 MAX 8 na archivním snímku | foto: Reuters

Piloti pracující pro American Airlines dostali pouze 56minutové online školení a tištěný seznam rozdílů mezi letadly MAX a předchozími Boeingy 737. Předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks řekl, že jeho kolegové se cvičili na e-modulu dodaném výrobcem, který obsahuje tříhodinovou prezentaci. 

Fotogalerie

Způsob komunikace regulačního úřadu s firmou chce nechat prověřit dopravní výbor americké Sněmovny reprezentantů. Zajímá ho certifikát, který strojům MAX vydal americký Federální úřad pro letectví (FAA), i to, proč úřad nepožadoval od Boeingu podrobnější výcvik pro piloty.

Při loňské diskusi s Boeingem údajně zástupci pilotů dali najevo nespokojenost s tím, že nebyli upozorněni na nově instalovaný stabilizační systém MCAS, který byl zabudován před nehodou v Indonésii. Jde o automatický mechanismus, který má zabránit ztrátě rychlosti. V manuálu k letadlu je podle jednoho ze zástupců pilotů Michaela Michaelise je jediná zmínka o tomto systému, a to v dodatku a bez vysvětlení, oč jde a jak to funguje. 

Firma sice pilotům dodala základní informaci o MCAS, avšak do manuálu ji nezařadila. Michaelis se domnívá, že to může souviset s přerušením práce části vládních úřadů na přelomu roku. Vedení FAA však tvrdí, že pětatřicetidenní přerušení provozu zpoždění softwaru nezpůsobilo.

Kauza Boeingu 737 MAX hýbe celým světem:

Zástupci společnosti Boeing se loni, několik týdnů po pádu indonéského Boeingu 737 MAX, sešli s představiteli svazu pilotů amerických aerolinek Southwest Airlines a American Airlines. Informovali je, že se chystá nová verze softwaru do letadel 737 MAX, typu, který loni v říjnu spadl do Jávského moře se 189 lidmi na palubě. Od té doby firma piloty nekontaktovala. Minulou neděli následovalo téměř identické neštěstí téhož stroje v Etiopii. Na software se stále čeká a Boeing tvrdí, že by měl být připraven v dubnu. Zpoždění je teď předmětem vyšetřování, napsal americký list The New York Times.

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

„Boeing měl software dodat po pěti šesti týdnech. Řekli jsme jim, že se to nesmí protahovat. A teď jsme tam, kde jsme,“ řekl zástupce pilotů z American Airlines Michaelis, který pilotuje Boeingy 737. Ta „plánovaná změna měla problém vyřešit,“ sdělil předseda svazu pilotů Southwest Airlines Jon Weaks. 

Boeingy MAX létají dva roky a Boeing nyní nejen provoz všech těchto strojů zastavil, ale přerušil také dodávky objednaných strojů, které dosud byly nejlépe prodávanými letadly Boeingu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Najdete na iDNES.cz