„Neočekáváme, že by se něco stalo dříve, než za 10 až 12 týdnů,“ uvedl Juniac podle agentury Reuters. Podle zdrojů agentury přitom regulátoři zvažují, že by Boeingu dovolily tento typ letounu vrátit na oblohu ke konci června.
Podle Juniaca však nezáleží jen na tom, kdy budou moci letadla oficiálně vzlétnout. Důležité je i to, jak rychle zvládnou aerolinky zkontrolovat svá letadla a vycvičit piloty pro práci s upraveným softwarem.
Juniac promluvil k novinářům v Soulu, kde příští týden proběhne výroční setkání jeho asociace. Na té se bude pravděpodobně řešit i plánované setkání Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) s leteckými regulátory, Boeingem a aerolinkami. To by mělo proběhnout v horizontu pěti až sedmi týdnů.
Většina aerolinek, jejichž letadla momentálně nuceně stojí zaparkována na letištích, zvažuje žádost o odškodnění. Boeing přitom i bez nutnosti platit dopravcům kvůli kauze přišel o mnohé. Hodnota jeho akcií klesá a aerolinie si přestaly objednávat nejen letouny 737 MAX, ale i další letadla firmy – například 787 Dreamliner. Počet nových zakázek společnosti se meziročně zmenšil téměř o polovinu.
Před havárií varoval pilot
Letadla Boeing 737 MAX byla uzemněna po havárii Ethiopian Airlines, která se stala 10. března a při níž zahynulo 157 lidí. Piloti tehdy pravděpodobně nezvládli boj s automatickým vyrovnávacím systémem v letounu. Ten měl za úkol srovnat letadlo, pokud letělo vzhůru a pohybovalo se příliš pomalu.
KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka? |
Jeho senzory však kvůli drobné závadě nejspíš nefungovaly tak, jak měly, a systém začal letadlo klopit směrem k zemi. Totéž se stalo už loni v říjnu letadlu společnosti Lion Air. Zemřelo 189 pasažérů letounu.
Na chyby nejnovějšího typu Boeingu přitom jeden z pilotů Ethiopian Airlines upozorňoval několik měsíců před nehodou. Stěžoval si především na to, že se k pilotům letadel 737 MAX nedostává dostatek informací o vyrovnávacím systému MCAS, který za obě havárie s nejvyšší pravděpodobností může (více v článku „Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem).
V březnu byl hostem Rozstřelu kapitán dopravních letadel Keller:
25. března 2019 |