Na něj by se měli dělníci vrátit od pátku 8. března. Během pátku a následujícího víkendu začnou silničáři rozmisťovat dopravní značení, což si vyžádá dopravní omezení. Řidičům však budou k dispozici po většinu času dva jízdní pruhy v obou směrech, kterými se bude projíždět sníženou, osmdesátikilometrovou rychlostí. Na následující víkend pak silničáři připravují demolici mostu na 22 kilometru u Mirošovic. To si vyžádá krátkodobé uzavření dálničního úseku a následné zúžení provozu do jednoho pruhu v každém směru.
Obtížnější situace je na Vysočině mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, ze kterého resort dopravy vloni v prosinci vyhodil kvůli zpoždění prací konsorcium tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Na něj by se stavební stroje měly podle ŘSD vrátit nejdříve v dubnu, až státní investorská organizace vybere nového zhotovitele.
Nyní ředitelství silnic čeká na výsledek znaleckého posudku, v jakém stavu se rozestavěný úsek nachází. Podle něj se rozhodne, zda bude nového zhotovitele vybírat v urychleném režimu, nebo prostřednictvím klasického výběrového řízení. „Očekáváme, že se znalec přikloní k našemu názoru, že technický stav dálničního úseku je vážný a že ŘSD nového zhotovitele vybere ve zrychleném výběrovém řízení,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Pokud by státní investorská organizace musela vypisovat klasické výběrové řízení, protáhl by se výběr zhotovitele o několik měsíců. I v tomto případě ŘSD předpokládá, že by se stavební dělníci měli na tento úsek vrátit do konce letošního roku.
Provizorní opravy včetně vyplnění výdutí pod povrchem vozovky ŘSD platí z bankovních garancí. stahujeme postupně všechny bankovní garance, dohromady máme k dnešnímu dni staženo 60 milionů, což se týká jednotlivých škod. Přes 250 milionů jsme stáhli z garance, která se týká garance stavby jako takové,“ uvedl Kroupa. Firma podle něj chystá žalobu, aby stát peníze z garancí čerpat nesměl a naopak po státu požaduje stamilionové kompenzace.
Stát rozestaví 178 kilometrů nových silnic
Z nových úseků by měly být nejdříve zahájeny práce mezi Velkým Beranovem a Měřínem, kde se očekává nájezd stavebních strojů rovněž začátkem dubna. V červenci by se pak podle předpokladu ŘSD měly rozeběhnout práce na úseku z Koberovic do Humpolce.
Naopak zatím není jasné, kdy se začnou modernizovat úseky mezi Ostrovačicemi a Devíti Kříži a úsek u Velkého Meziříčí. „Máme stavební povolení, u obou úseků však čekáme na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl Kroupa.
Kromě modernizace čekají letos řidiče na D1 i běžné opravy výtluků. Mezi dubnem a květnem plánují silničáři opravovat vozovku u Prahy mezi 11 a 16 kilometrem ve směru z Prahy na Brno a poté se přesunou do opačného směru, kde budou spravovat výtluky mezi 16 a devátým kilometrem. Dále ŘSD vypsalo soutěže na opravy před Brnem mezi 190 a 194 kilometrem, podobně je podle kroupy potřeba opravit úsek těsně u Prahy do 11 kilometru. Pokud souteže půjdou hladce, měly by se práce na těchto opravách rozeběhnout mezi červnem a červencem.
Kromě oprav plánuje resort dopravy v letošní sezóně rozestavět 178 kilometrů nových silnic. „Ve čtvrtek 14. března bude oficiálně zahájena stavba D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy v délce 12,6 kilometrů, která naváže na už rozestavěný úsek mezi Časy a Ostrovem, který měří 14,7 kilometrů,“ uvedlo ministerstvo. Na konci března pak plánuje zahájit výstavbu obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice - Třebonín.