Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později přejmenovaného na Rover 100. Ze slibného úspěchu to dotáhl na nejhorší výsledek v historii evropských crashtestů. Z bestselleru byla ostuda.
Rover 100 při crashtestu

Rover 100 při crashtestu | foto: EuroNCAP

Jeden z nejsvětlejších okamžiků britského automobilového průmyslu se odehrál v srpnu 1959. Tehdy se představilo původní Mini, geniálně jednoduché auto, které přepsalo konstrukční principy. Kombinace samonosné karoserie, příčně uloženého motoru a převodovky s pohonem předních kol a snahy co nejefektivněji využít vnitřní prostor jsou dnes v automobilové konfekci v podstatě normou.

Rover Metro
Austin Metro (1985 - 1990)

Mini si rychle získalo oblibu a prodávalo se po statisících ročně. Jenže úspěch kultovního malého autíčka se stal pro jeho tvůrce prokletím. Rychlá konsolidace britského automobilového průmyslu, kdy se během šedesátých a sedmdesátých let všechny dříve samostatné značky ocitly pod střechou koncernu British Leyland, na dlouho paralyzovala schopnost přijít s adekvátním nástupcem. Ten se po mnoha nerealizovaných projektech objevil až v roce 1980 pod názvem Austin Mini Metro (slovo Mini bylo z názvu záhy vypuštěno). S délkou 3,4 metru byl navíc o celých 10 % větší než původní mini, které zůstalo souběžně s ním ve výrobě i nadále.

Ostuda na konec

Horší výsledek v crash testu Euro NCAP nikdy nezjistila

Když byly 4. února 1997 zveřejněny výsledky první série crash testů organizace Euro NCAP, nechyběl mezi nimi ani Rover 100. Anglické autíčko předvedlo tragickou neschopnost ochránit posádku při standardizovaném čelním nárazu s přesazením. Jednohvězdičkové hodnocení sice od té doby tu a tam obdržela i modernější auta, pohled na detaily crash testu odhalí, že žádné jiné testované auto nechrání svoji posádku tak špatně. Více o crashtestu čtěte zde

Ačkoliv se nabízí představa, že za koncem Roveru 100 stojí právě výsledek crash testu, ve skutečnosti šlo jen o symbolickou tečku. Zastaralý model dávno vyčerpal svůj potenciál, ukončení jeho výroby 23. prosince 1997 se stalo jen jedním z kroků při postupném rozvratu britského automobilového průmyslu v jeho původní podobě.

Začalo to slibně, pokračovalo jako vždycky

Přelom sedmdesátých a osmdesátých let byl v celém britském průmyslu obdobím neustálých stávek. Stávky také zasáhly zahájení výroby Austinu Metro v závěru roku 1980. 

Situaci se ale povedlo rychle stabilizovat a - mimo jiné i díky do té doby nejvyšší míře robotizace výroby - denní produkce v továrně Longbridge dosáhla nejvyšší hodnoty za posledních šest let. Objem výroby se navíc dařilo průběžně zvyšovat, a tak metro uzavřelo svůj první celý rok s počtem více než 160 tisíc vyrobených kusů.

Domácí reklamy zdůrazňovaly britský původ vozu a metro si rychle získalo oblibu. Mezi majiteli byla i před svatbou s princem Charlesem budoucí princezna Diana. Nabídka se postupně rozšiřovala o lépe vybavené verze i o MG Metro se silnějším motorem. 

Austin Metro

V roce 1983 se metro vypracovalo na třetí nejprodávanější auto v Británii (předběhly jej jen větší fordy Escort a Sierra) a na předních pozicích se drželo i v dalších letech, ačkoliv o titul nejprodávanějšího malého auta ho připravil Ford Fiesta. Svoji roli na stabilním odbytu metra hrálo mimo jiné rozšíření nabídky o pětidveřovou verzi v roce 1985.

Na konci standardního modelového cyklu v roce 1989 bylo metro druhým nejrozšířenějším typem auta na britských silnicích, po třetí generaci Fordu Escort. Ten byl zároveň jediným autem, kterého se v daném období v Británii vyrobilo více kusů.

Mezitím ale vývoj chytil podobně rozpačitý směr, jako už tolikrát předtím. Činnost značek Austin a MG byla ukončena a Rover pracoval na úplně novém nástupci. Žádný z nadějných projektů to však, především z finančních důvodů, nedotáhl do sériové výroby a místo toho vzniklo něco jako hloubkový facelift.

Nový Rover Metro, představený v květnu 1990, měl nové motory, zaoblenou karoserii a kompletně přepracovaný interiér. Britský tisk chválil, metro však ztratilo vítr z plachet. Konkurence během osmdesátých let přišla s řadou modernějších a větších modelů, jako je Peugeot 205, Fiat Uno, Nissan Micra nebo třetí generace Fordu Fiesta, na spadnutí byl příchod Renaultu Clio. Těžko šlo přehlédnout morální zastaralost metra i fakt, že se vlastně stalo o třídu menším autem, než bylo o dekádu dříve.

Auto na odstřel předznamenalo konec celého Roveru

Navzdory širší paletě nabízených verzí se roční produkce Roveru Metro udržela nad 100 tisíci kusy jen v prvním roce. Už v roce 1991 klesla k 80 tisícům, kde se držela až do další modernizace. Ta v roce 1995 přinesla přejmenování na Rover 100 a další prudký pokles prodejů, letitý model uměl zaujmout už prakticky jen nízkou cenou. Automobilka už jen přešlapovala na místě a hrála o čas.

Pod vedením BMW, nového majitele automobilky, Rover vsadil na větší model 200, který měl moderní formát čtyřmetrového hatchbacku. Prodávat se začal v roce 1995, „stovka“ tak tři roky paběrkovala po jeho boku. Mezitím se pracovalo i na zbrusu nové generaci Mini, která měla v roce 1999 zacelit mezeru vzniklou po ukončení výroby Roveru 100.

Osud tomu chtěl, že nakonec všechno dopadlo trochu jinak. Rover v roce 1999 zmodernizoval řadu 200 na model 25 a ani ne rok na to BMW prodalo značky Rover a MG skupině britských investorů. Plány na novodobé mini si ovšem Němci nechali a koncem roku 2000 ho představili ve vlastní režii.

Navzdory osmnáctileté kariéře se Austin/Rover Metro nikdy nevyrovnal svému předchůdci. Ten jej dokonce skoro o tři roky přežil, výroba původního mini totiž skončila 4. října 2000, zatímco metro se poroučelo těsně před Vánoci 1997. Metro navíc, navzdory více než dvěma milionům vyrobených kusů, upadlo v zapomnění. Přitom ze všech britských aut dosáhlo vyššího počtu jen původní mini, které během 41 let vzniklo v 5,5 milionech exemplářích.

Rover se ještě do roku 2005 snažil o zázrak, dokonce se mezi nejmenší auta vrátil s modelem CityRover, nakonec však skončil v bankrotu. Za konec jedné z nejtradičnějších automobilových značek sice model 100 (a jeho neúspěšný crash test - viz box) nemůže, jeho osud je však jedním z milníků, který ilustruje postupný úpadek britských značek.

Závodní verze přišla pozdě a neměla turbo

Metro bylo několikrát k vidění také na rallyových tratích, a to v podobě MG Metro 6R4. Závodní speciál skupiny B svoji předlohu připomínal jen tvarem a názvem, stejně jako konkurenční vozy měl motor za předními sedadly a pohon všech kol. S vývojem pomáhal tým F1 Williams.

Největší slabinou byl motor, třílitrový šestiválec, na rozdíl od konkurentů atmosférický. Při prvním startu na rally ve Walesu v závěru sezony 1985 dojelo metro zázračně třetí, v sezoně 1986 ale kvůli nespolehlivosti motoru MG žádný závod mistrovství světa nedokončilo.

Pak přišel zákaz skupiny B. Ve vývoji motoru dále pokračovala společnost TWR, která přidala turbodmychadla a úspěšně s ním závodila na okruzích. Ze stejného základu vznikl i motor pro Jaguaru XJ220.

MG Metro 6R4, rallyový speciál skupiny B

Autoři:
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...