Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kočkolap Opelu slaví padesátiny. Nádherné GT zařízly americké předpisy

Na podzim roku 1962 se na sešlosti nejvyšších šéfů automobilky Opel řešil zásadní problém, jak se vypořádat s tím, že blesk v logu značky ztrácí energii. Východisko ze situace se našlo: vyrobíme cenově dostupné sportovní auto. Tak vznikla myšlenka na model Opel GT.
Opel GT

Opel GT | foto: Opel

Což o to, nápad se zrodí rychle, jeho realizace si však žádá delší dobu. Nicméně v Rüsselsheimu se do práce ihned pustili konstruktéři pod vedením Charlese M. Jordana. Cena novinky se podle vedení automobilky měla pohybovat kolem deseti tisíc marek, a tak bylo nutné v zájmu úspor použít již vyvinuté díly. 

Takže platformou posloužil Kadett B s na ní bylo třeba postavit karoserii, která by dokazovala sportovní ambice vozu. Shodou okolností za oceánem sourozenecká značka Chevrolet (obě patřily do koncernu GM) pracovala na modelu Corvette a nějakým způsobem se plány na design dostaly i k Erhardu Schnellovi, jenž měl v Jordanově týmu na starosti vzhled auta. Není proto divu, že oba vozy mají některé rysy přinejmenším podobné.

Výklopná světla

Tvůrcům „gétéčka“ se dílo podařilo, dvoumístný sporťák dostal přitažlivé tvary a také několik pikantností. Jednou z nich byly výklopné přední světlomety, které se ovládaly mechanicky. Řidič měl po své pravé ruce páku, kterou vyklápění a sklápění ovládal. Původní návrh počítal s hranatými světly vyklápěnými nahoru, ovšem při práci na prototypu se zjistilo, že jejich umístění nízko nad zemí neodpovídá předpisům, a tak se změnila na okrouhlá (vyklápěná kolem předozadní osy) a posunula se výše.

Další zvláštností oproti běžným zvyklostem byla absence víka zavazadlového prostoru. Případnou bagáž museli cestující dopravit za svoje záda vnitřkem, což za praktické rozhodně pokládat nelze. A což teprve výměna pneumatiky. Rezervní totiž byla zasunuta až na samém konci odkládacího prostoru za opěradly sedadel.

Opel GT dostal výšku 1225 mm. To představovalo další problém, který se týkal nastupování i vystupování normálně rostlých cestujících. Ale i to technici vyřešili elegantně, dveře ukously část střechy a posadit se mohli i dlouháni bez toho, aby po úrazu hlavy vyhledávali lékařskou pomoc.

V roce 1965 se na frankfurtském autosalonu poprvé představil Opel Experimental GT jako designová studie. Měl za úkol ukázat, že není nic pravdy na pověsti značky jako konzervativní a nepříliš odvážné, ale také vysondovat názor veřejnosti na nový produkt. Zda se líbí, jestli najde odezvu na trhu. Experimental GT se objevil také v New Yorku, protože marketingoví odborníci předpokládali, že v USA by mohl zaujmout.

Francouzská pomoc

Reakce veřejnosti na obou stranách Atlantiku byly příznivé, proto rozhodnutí o zahájení sériové výroby na sebe nenechalo dlouho čekat. Zbývalo už jen vyřešit maličkost: kde spustit výrobní linku, když v Německu není volná kapacita. Pomohly francouzské firmy, konkrétně společnost Chausson, která dodávala karoserie, a Brissonneau & Lotz, jež se postarala o lakování a částečně také o interiér. Polotovar se pak naložil na vlak s cílem Bochum, kde se v továrně značky Opel dílo dokončilo. Opel GT mohl vyrazit za zákazníkem.

Stalo se tak v roce 1968 a start novinky doprovázela reklamní kampaň s ústředním heslem „Jen létání je krásnější“. Produkce se rozjížděla zvolna, v roce 1968 se na trh dostalo 550 kusů, ovšem v roce následujícím už to bylo 35 tisíc vozů. Zájem byl velký i díky ceně, „gétéčko“ se slabším motorem o objemu 1078 ccm vyšlo na 10 780 marek, silnější čtyřválec o objemu 1897 ccm stál 11 880 marek. K překvapení výrobce však trh o levnější model příliš nestál, zájemci rádi připlatili, aby si mohli jízdu jaksepatří užít.

Opel GT našel uplatnění i na americkém trhu, ostatně na něm skončily takřka tři čtvrtiny produkce, a zdálo se, že na model čekají roky hojnosti. Zvláště když vedení Opelu po dvou letech zastavilo výrobu jedenáctistovky a její místo zaujala verze GT/J, kde se písmeno J dalo rozšifrovat jako Junior. Byla určena především mladým (a tudíž méně finančně vyspělým) klientům. Přestože pod kapotou pracovala silnější verze pohonné jednotky, „juniorská“ cena byla 10 499 marek, neboť vůz dostal chudší výbavu.

Mimochodem vozů s motorem 1.1 bylo vyrobeno pouze 3573 kusů, a tak není divu, že jsou v současnosti vyhledávaným artiklem sběratelů automobilových veteránů.

Ale zpátky do léta roku 1973, kdy byla výroba vozu Opel GT tak trochu nechtěně ukončena. Vedly k tomu dva faktory. Firma Brissonneau & Lotz totiž přešla do rukou společnosti Renault a ta vypověděla Opelu smlouvu. Přece si nebude pěstovat konkurenci pro svůj sportovní model Alpine. Nalézt jinou výrobní kapacitu by se možná povedlo, ale dalším hřebíčkem do rakve Opelu GT byla změna zákonů v USA. Jeho nárazníky neodpovídaly novým předpisům, problém byl i se splněním emisních limitů, prostě podřídit se legislativě by znamenalo pro automobilku velké finanční náklady, které by model nejen vzhledově zhoršily, ale také zdražily natolik, že by se stal takřka neprodejným. A tak poslední Opel GT, který si odvezl nový majitel, měl výrobní číslo 103 463.

V Rüsselsheimu se však na heroickou dobu konce šedesátých let minulého století nezapomíná, Opel (patřící nyní francouzskému koncernu PSA) by rád na slávu GT navázal, proto představil koncept podle současných trendů Opel GT X Experimental. Tedy ve variantě SUV a s elektrickým pohonem. Zda dojde k sériové výrobě, není jasné, ale duch „gétéčka“ zřejmě žije.

Pod kapotou

Opel GT disponoval dvěma pohonnými jednotkami. U slabší verze poháněl zadní kola čtyřválec s objemem 1078 ccm a výkonem 44 kW (60 k), maximum točivého momentu bylo 85 Nm. Z nuly na stovku akceleroval za 16,5 sekundy a dosahoval až 155 km/h. Silnější a oblíbenější motor měl objem 1897 ccm a výkon 66 kW (90 k), točivý moment vyšplhal na 149 Nm, z klidu na 100 km/h zrychlil za 11,5 sekundy a uměl pelášit až 185 km/h.

Motory spolupracovaly se čtyřstupňovou manuální převodovkou, do USA se dodávaly především s třístupňovým automatem.

Opel experimentoval i s elektrickým pohonem, v roce 1971 byl testován vůz vybavený dvěma elektromotory Bosch (výkon 88 kW). Projekt však skončil nezdarem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...