Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

  5:00
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako malý posedlý automobily. Simuloval kvůli nim, jako vizionář později zaujal arabské šejky. Teď vyrábí elektrická žihadla značky Rimac, která na dálnici snadno ujedou konkurenci.

„Celej život jsem úplně ujetej do aut. Rodiče mi říkali, že jsem se o ně zajímal ještě dřív, než jsem začal mluvit a chodit. Prý jsem i simuloval, že mám zlomenou ruku, jen aby mě posadili do auta a odvezli do nemocnice,“ říká třicetiletý Chorvat Mate Rimac, jenž zkonstruoval nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě. Žádnou neforemnou krabici, ale vymazlený supersportovní vůz za zhruba 25 milionů korun.

Svou zemi reprezentoval během uplynulého víkendu na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku v Monaku a jeho podnikatelský příběh má neskutečný drajv. Už na střední škole dvakrát uspěl v národní soutěži o nejlepší inovaci v elektrotechnice.

„Byly to školní projekty. Vymyslel jsem rukavici, která suplovala funkci klávesnice a myši. Měla sloužit k ovládání televize a internetu. To bylo ještě v době, než se rozšířily chytré telefony. A taky jsem navrhl systém, jak eliminovat mrtvé body při jízdě autem,“ vypráví charizmatický vizionář. Dokonce má dva patenty, jenže tehdy neměl tušení, jak systém začít vyrábět ve velkém a prodávat.

Když mu bylo osmnáct, koupil si své první auto, BMW řady 3 z roku 1984. „Koupil jsem si auto, které bylo o čtyři roky starší než já . Chtěl jsem s ním závodit, ale ten starý motor vybuchl. Tak jsem se rozhodl, že ho přestavím na elektromobil,“ vypráví Rimac.

V knize rekordů

Součástky sháněl po vrakovištích či z vysokozdvižných vozíků, později si vyráběl vlastní. Auto postupně vylepšoval a jezdil s ním po závodech, kde soupeřil s auty se spalovacím motorem. „Ze začátku se mi smáli: ‚Co děláš s tou pračkou na závodní dráze?‘ Ale pak jsem začal vyhrávat,“ usmívá se Rimac. V roce 2011 si vysloužil zápis do Guinnessovy knihy za elektroauto s největším zrychlením.

Už tehdy bylo jeho snem postavit vlastní auto. „Jenže v automobilovém odvětví panují obrovské vstupní bariéry. Stovky lidí se snažily rozjet vlastní automobilku, ale skoro nikdo neuspěje,“ říká Rimac.

Překážkou jsou hlavně investice do vývoje. Rimac si v začátcích mohl sáhnout na peníze od šejků z Abú Zabí, kterým se jeho nápad i skici líbily. Společně se domluvili, že prototyp představí na frankfurtském autosalonu. Jenže vyžadovali, aby se Rimac přesunul k Perskému zálivu, s čímž nesouhlasil.

„Pracovali pro mě tehdy tři kluci. Abych jim mohl zaplatit, musel jsem si půjčit, kde se dalo, prodat všechno, co šlo, včetně otcovy motorky, aniž o tom věděl,“ říká Chorvat. Vůz sice tehdy do Frankfurtu přivezli, ale do hotového auta měl daleko.

„Uvědomili jsme si, že bude trvat roky, než ho vyvineme. Na to jsme neměli čas ani peníze,“ říká Rimac. Tehdy se rozhodli, že budou vyvíjet technologie pro jiné automobilky. „To bylo asi nejlepší rozhodnutí, co jsme udělali,“ dodává. Dodnes je to hlavní byznys firmy Rimac, jejímiž zákazníky jsou Renault, Jaguar či Aston Martin.

Vedle toho pracovali na vlastním autě. Ukázali ho před dvěma lety na ženevském autosalonu. Modelu Concept One se vyrobilo osm kusů a všechny se prodaly. Letos na stejném místě předvedli Concept Two.

„Dvojka má být hotová v roce 2020, vyrobí se 150 kusů. Cenovka je na 1,7 milionu eur (asi 44 milionů korun, pozn. red.). Na jedno dobití má ujet až 650 kilometrů. A maximální rychlost bude 412 kilometrů v hodině. „Mohla by jet rychleji, jediné omezení jsou pneumatiky,“ vysvětluje Rimac.

Šťastná nehoda?

Concept One přitáhl pozornost široké veřejnosti mimo jiné kvůli nehodě Richarda Hammonda, moderátora známých britských motoristických pořadů Top Gear a The Grand Tour. Při testování auta loni v červnu ve Švýcarsku nezvládl zatáčku a vyletěl ze silnice. Auto po několika kotrmelcích začalo hořet.

„Řada lidí mi říkala, že to bylo to nejlepší, co se mohlo přihodit. Psalo se o tom po celém světě, chorvatské noviny to týden řešily na titulních stranách. Ale pro mě to bylo dost stresující. Připadalo mi, že jsem zestárnul o deset let,“ říká Rimac. Podnikatel totiž tehdy zrovna jednal o penězích od investorů a bál se, že humbukem okolo je nepřesvědčí.

Za konkurenta majitele automobilky Tesla Elona Muska se chorvatský výrobce elektromobilů nepovažuje. „Když jsem začínal, Teslu jsem bedlivě sledoval. Ale tehdy to nebyl žádný Elon, ten přišel až později jako investor. Vzhlížím spíš k vynálezci Nikolu Teslovi, který se také narodil v Chorvatsku,“ prohlašuje Rimac.

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Jednorožci už mají zas dost krmiva. Ale jen ti zdraví se slibnou budoucností

27. května 2024

Řekněte, kdy se dostanete do černých čísel, a možná vám dáme peníze. Věta, na kterou si zakladatelé...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...